Projekt ogólnomiejski
:
In vitro dla Krakowian/ek - program pilotażowy
Projekt odrzucony:
W wyniku oceny prawnej ww. projektu stwierdzono, iż zgłoszony projekt nie spełnia wymogu określonego w § 12 ust. 4 i ust. 6 ww. Regulaminu. Przepis ten stanowi, iż w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami i programami, w tym w szczególności z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta oraz nie mogą być realizowane zadania, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa.
Zakres proponowanego zadania nie spełnia wymagań dotyczących opracowania programu polityki zdrowotnej, wynikających z podstawowego aktu prawnego regulującego funkcjonowanie w systemie ochrony zdrowia programów polityki zdrowotnej, tj. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (T.j.: Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.). Ustawa nakłada na jednostki samorządu terytorialnego, w tym Gminę Miejską Kraków, obowiązek przekazywania wszystkich projektów programów polityki zdrowotnej do Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji
w Warszawie w celu uzyskania opinii (art. 48 i art. 48a ust. 4 i 5). Program taki powinien być opracowany zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. wg wymagań określonych w art. 48a ust. 2 od pkt 1) do pkt 11) oraz wg wzoru określonego Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie wzoru programu polityki zdrowotnej, wzoru raportu końcowego z realizacji programu polityki zdrowotnej oraz sposobu sporządzenia projektu programu polityki zdrowotnej i raportu końcowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 2476). Ponadto opis struktury i wymaganych elementów programu polityki zdrowotnej jest dostępny na stronie internetowej Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji.
Rozpoczęcie wdrożenia, realizacji i finansowania programu polityki zdrowotnej może nastąpić wyłącznie po uzyskaniu pozytywnej albo warunkowo pozytywnej opinii ww. Agencji (art. 48a ust.11 ww. ustawy). Zgodnie z obowiązującymi przepisami w Gminie Miejskiej Kraków do realizacji dopuszczane są wyłącznie programy polityki zdrowotnej posiadające pozytywną opinię Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Ponadto odnośnie zadań w zakresie ochrony zdrowia w Gminie Miejskiej Kraków obowiązuje przyjęta do realizacji na lata 2016-2018 Uchwała Nr XXXIV/558/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 grudnia 2015 r. w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu Ochrony Zdrowia „Zdrowy Kraków 2016-2018”. Uchwała ta stanowi dokument o charakterze programowym w zakresie lokalnej polityki zdrowotnej, przyjmowanym w trzyletnim okresie prognozowania, ukierunkowującym działania samorządu Miasta w obszarze zdrowia publicznego. Działania Gminy Miejskiej Kraków w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia spełniają rolę pomocniczą w stosunku do oferowanych profilaktycznych świadczeń zdrowotnych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego i finansowanych przez płatnika publicznego (Narodowy Fundusz Zdrowia). Stanowią działania uzupełniające względem świadczeń zdrowotnych zapewnianych przez organy do tego powołane, czyli Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia. Zakres proponowanego zadania nie jest uwzględniony w ww. uchwale Rady Miasta Krakowa.
Z uwagi na powyżej wskazane uwarunkowania i regulacje prawne tut. Biuro nie może zaopiniować pozytywnie przedstawionej propozycji zadania, ponieważ zadanie to nie stanowi programu polityki zdrowotnej i nie wchodzi w zakres programów polityki zdrowotnej przyjętych do realizacji na lata 2016-2018 ww. Uchwałą Rady Miasta Krakowa oraz nie posiada pozytywnej opinii AOTMiT. Zatem zadanie nie może być realizowane w ramach procedury budżetu obywatelskiego.
Edycja Budżet Obywatelski 2018
Projekt ogólnomiejski
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków
Opis projektu
W styczniu 2017 roku Rada Miasta Krakowa głosowała przeciwko wspieraniu mieszkańców Krakowa, którzy chcą zostać rodzicami dzięki procedurze in vitro. Naszym zdaniem takie wsparcie w sytuacji, gdy państwo zrezygnowało z pomocy obywatelom, którzy starają się o dziecko jest konieczne.
W związku z tym zgłaszamy projekt do budżetu obywatelskiego w sprawie dofinansowania in vitro. W ramach programu pilotażowego chcemy, by dofinansowanie w kwocie 5 tysięcy na parę otrzymało 100 par. Łącznie będzie to kwota 500 000 złotych. Inicjatywa jest nawiązaniem do obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej "In vitro dla krakowian/ek", pod którą podpisało się kilka tysięcy mieszkańców miasta.
Do Programu zostać zakwalifikowane powinny być pary spełniające poniższe kryteria:
a) stwierdzona przyczyna niepłodności lub nieskutecznego leczenia niepłodności w okresie 12
miesięcy poprzedzających zgłoszenie do Programu;
b) w dniu zgłoszenia do Programu kobieta nie ukończyła 40-tego roku życia, dopuszcza się
możliwość przeprowadzenia procedury u pacjentek w wieku do 42 lat (wg rocznika urodzenia)
pod warunkiem dobrze rokującej rezerwy jajnikowej, potwierdzonej badaniem AMH (powyżej
0.7 ng/mL) lub w przypadku par realizujących procedurę zapłodnienia w ramach dawstwa
innego niż partnerskie (dawstwo żeńskich komórek rozrodczych) lub procedury adopcji
zarodka:
c) para zgłaszająca akces do Programu mieszka na terenie Krakowa
Skuteczność planowanych w niniejszym programie działań potwierdzają opinie ekspertów klinicznych – założenia Programu w zakresie klinicznym pozostają w zgodzie z Ustawą o leczeniu niepłodności z 25 czerwca 2015 r., z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Medycyny Rozrodu i Embriologii oraz Sekcji Płodności i Niepłodności Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w sprawie leczenia niepłodności metodami rozrodu
wspomaganego medycznie i jej skutków.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wyróżnia się dwa podstawowe cele Programu:
a) leczenie niepłodności metodami wspomaganego rozrodu w oparciu o przepisy prawa,
określone standardy postępowania i procedury medyczne;
b) poprawa dostępu pacjentów dotkniętych problemem niepłodności do metod zapłodnienia
pozaustrojowego.
Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) „zdrowie jest stanem pełnej wydolności fizycznej, psychicznej i społecznej, a nie tylko brakiem choroby lub kalectwa i w tym aspekcie niemożność posiadania potomstwa narusza zasadę zdrowia fizycznego i psychicznego i dlatego
niepłodność należy traktować jako chorobę, a ze względu na skalę problemu jako chorobę społeczną”. Zadaniem państwa jak i samorządu jest podjęcie działań mających na celu zapewnienie możliwie jak najszerszego dostępu do świadczeń medycznych o potwierdzonej skuteczności, przezwyciężających skutki niepłodności.Według uśrednionych szacunków populacja niepłodna Polski wynosi 1 250 000. Dzisiejsza medycyna znajduje na ten problem odpowiedź. Procedura in vitro, której wymaga 2% naszego społeczeństwa jest tą odpowiedzią. Jednak jest to procedura kosztowna. Dlatego obywatele potrzebują pomocy samorządu w finansowaniu zabiegu. Wspieranie leczenia niepłodności metodą in vitro jest jednym z uprawnień samorządów, taką możliwość daje ustawa z 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej ze środków publicznych, która jasno mówi, że samorządy mają możliwość opracowywania, wdrażania i finansowania programów polityki zdrowotnej.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Dofinansowanie zabiegu in vitro | Dofinansowanie 1 zabiegu in vitro dla par, zameldowanych na terenie Miasta Krakowa,w kwocie 5000 zł na parę. Planowane dla stu par. | 500 000,00 PLN |
| | 500 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Wybór komisji konkursowej | Komisja konkursowa zostanie powołana przez przedstawicieli Rady Miasta, a jej
celem będzie przygotowanie ogłoszenia o Programie, ocena złożonych w postępowaniu konkursowym ofert i wyłonienie realizatorów; | 30.01.2019 |
Ogłoszenie konkursu | Konkurs ma na celu wyłonienie Realizatora/ów spośród uprawnionych
podmiotów; | 04.02.2019 |
Opublikowanie ogłoszenia o postępowaniu konkursowym | Ogłoszenie o postępowaniu konkursowym zostanie opublikowane na stronie urzędu miasta. Zawierać ono będzie informację o sposobie wyboru Realizatora/ów Programu, stawianych wymaganiach, terminach procesu wyboru Realizatora/ów, sposobie ogłaszania wyników; | 18.02.2019 |
Wyłonienie Realizatora/ów Programu | Komisja konkursowa po zakończeniu oceny ofert przedstawi zestawienie ofert wraz z ich oceną i propozycją wyboru Realizatora/ów.
Prezydent zatwierdza wybór Realizatora/ów Programu. | 18.03.2019 |
Zawarcie umów z Realizatorem/ami Programu | | 30.03.2019 |
Udzielanie świadczeń zdrowotnych | Wykonywane przez Realizatora/ów Programu zgodnie z zawartymi
umowami | 02.04.2019 - 28.12.2019 |