Przywrócenie przejścia dla pieszych przez Lipską x Węglarską
Edycja Budżet Obywatelski 2018 Projekt lokalny - 13 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Lipska, Kraków, Polska. Na wysokości ul. Węglarskiej i mostku prowadzącego nad linią ciepłowniczą do osiedla Nowy Przewóz.
Opis projektu
Zadanie polega na przywróceniu istniejącego przejścia dla pieszych (możliwość uzupełnienia o przejazd dla rowerów). W ramach zadania: wytyczenie przebiegu przejścia (wymalowanie pasów, przejście przez torowisko tramwajowe - wykonanie nawierzchni, wykonanie połączenia z istniejącymi chodnikami i ścieżką rowerową biegnących po obu stronach ulicy Lipskiej), ustawienie znaków, montaż sygnalizacji. Można też zrezygnować z instalacji sygnalizacji, jeśli pozwolą na to względy BRD
UZASADNIENIE PROJEKTU
Cel: poprawa bezpieczeństwa i dostępności komunikacyjnej w ruchu pieszym pomiędzy osiedlem Nowy Przewóz u punktami usługowymi przy ul. Węglarskiej i Zalewem Bagry.
W ostatnich latach przy ulicy Przewóz powstało duże osiedle Nowy Przewóz (obecnie liczy blisko tysiąc mieszkań i stale się rozrasta), co generuje dodatkowy ruch, w tym pieszy i rowerowy. Tymczasem po drugiej stronie ulicy powstał sklep Lidl, który jest bardzo często odwiedzany przez mieszkańców osiedla. Dodatkowo nową jakość zyskuje zalew Bagry, który jest najpopularniejszym miejscem wypoczynku dla mieszkańców osiedla. Barierą pomiędzy powyższymi obiektami jest wielopasmowa ulica Lipska wzdłuż, której dodatkowo przebiega linia tramwajowa. Przy realizacji inwestycji tramwajowej zlikwidowano postulowane przejście, tym samym droga na drugą stronę ulicy Lipskiej wydłużyła się odpowiednio o 654 metry (przejście w okolicy ul. Rzebika), lub 530 metrów (okolice pętli Mały Płaszów). Przy relacji tam i z powrotem powoduje to nadkładanie drogi o ponad kilometr, dlatego bardzo wiele osób decyduje się na przekraczanie ulicy Lipskiej w miejscu dawnego przejścia, o czym świadczą wydeptania na pasie zieleni. Realizacja projektu zatem przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa (przekraczanie jezdni w oznakowanym miejscu) oraz skrócenia czasu dojścia pomiędzy ul. Węglarską a Przewóz (wzrost atrakcyjności ruchu pieszego - obecnie wielu mieszkańców ze względu na brak przejścia wybiera samochód w drodze na codzienne zakupy). Obecność przejścia dla pieszych zwiększy ponadto czujność kierowców, którzy na wskazanym odcinku często jeżdżą z nadmierną prędkością.
Projekt zwiększy dostępność terenów rekreacyjnych po północnej części ulicy Lipskiej dla mieszkańców osiedla Nowy Przewóz, a także umożliwi mieszkańcom osiedla domków jednorodzinnych po przeciwległej stronie ulicy na szybkie dojście do punktów usługowych przy osiedlu (fryzjer, kosmetyczka, delikatesy, restauracja).
Ulica Lipska wg Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa 2014 jest drogą klasy Zbiorczej więc wyznaczenie przejścia dla pieszych łączącego 2 duże osiedla jest zgodne z polityką transportową miasta Krakowa.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Przejście dla pieszych bez sygnalizacji | malowanie + 4 znaki pionowe | 10 000,00 PLN |
przejście przez torowisko | budowa przejścia przez torowisko wraz z dostosowaniem nawierzchni | 40 000,00 PLN |
opracowanie dokumentacji technicznej | dokumentacja projektu | 10 000,00 PLN |
budowa połączeń z istniejącymi chodnikami | budowa wraz z dostosowaniem nawierzchni | 20 000,00 PLN |
maszty sygnalizacji | zakup i montaż masztów | 30 000,00 PLN |
sterownik sygnalizacji, detekcja pieszych w postaci przycisku | zakup i montaż sterownika sygnalizacji i przycisków dla pieszych | 30 000,00 PLN |
140 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Opracowanie dokumentacji technicznej | Zlecenie i opracowanie dokumentacji technicznej dla realizacji projektu | 2018-10-01 |
Realizacja projektu - prace drogowe | prace drogowe | 2019-04-01 |