Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 13 :

Przywrócenie przejścia dla pieszych przez Lipską x Węglarską

Projekt odrzucony: Opinia negatywna Ze względu na duży prognozowany ruch pieszych w tym rejonie, przejście dla pieszych należy przewidzieć o szerokości 4,0 m. Obok przejścia dla pieszych powinien zostać zlokalizowany dodatkowo przejazd dla rowerów (jako połączenie obustronnych ścieżek rowerowych przebiegających wzdłuż ul. Lipskiej). Sygnalizacja winna być wykonana łącznie z włączeniem ul. Węglarskiej – przejście w ul. Lipskiej nie może być traktowane jako samodzielne. Powyższe elementy nie są uwzględnione w zakresie zadania. Oprócz powyższego istotny jest wymóg Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie dotyczący zapewnienia azylu dla pieszych między torowiskiem a jezdnią:  paragraf 35 pkt 2 – wyspa dzieląca jeżeli jest ona strefą oczekiwania dla pieszych powinna być nie mniejsza niż 2,0 m. Jednak jej szerokość powinna być dostosowana do funkcji i natężenia ruchu pieszych;  paragraf 127 pkt 9 ppkt 3 - na przejściu dla pieszych powinna być umieszczona wyspa dzieląca jezdnię ograniczona krawężnikami o szerokości nie mniejszej niż 2,0 m w szczególności między jezdnią a torowiskiem, w przypadku wydzielonego torowiska tramwajowego. Wymóg ten nie byłby spełniony w przypadku azylu pomiędzy torowiskiem a jezdnią ul. Lipskiej po stronie północnej. W związku z powyższym złożony wniosek nie obejmuje budowy azylu dla pieszych i prawdopodobną konieczność przebudowy odcinka ul. Lipskiej, polegającej na ,,odgięciu” północnej jezdni. Zakres i wycena nie obejmuje również włączenia nowej sygnalizacji do systemu sterowania ruchem oraz zgodnie z obecnie stosowanymi standardami montażu kamery Systemu Centrum Sterowania Ruchem. W związku z powyższym szacunkowy koszt realizacji inwestycji przekracza limit finansowy, o którym mowa w § 8 ust. 4 Regulaminu budżetu obywatelskiego. Projekt zostaje odrzucony zgodnie z § 12 pkt 2) Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa (Uchwała nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z 16.12.2015 r.)

Edycja Budżet Obywatelski 2018 Projekt lokalny - 13 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Lipska, Kraków, Polska. Na wysokości ul. Węglarskiej i mostku prowadzącego nad linią ciepłowniczą do osiedla Nowy Przewóz.

Opis projektu

Zadanie polega na przywróceniu istniejącego przejścia dla pieszych (możliwość uzupełnienia o przejazd dla rowerów). W ramach zadania: wytyczenie przebiegu przejścia (wymalowanie pasów, przejście przez torowisko tramwajowe - wykonanie nawierzchni, wykonanie połączenia z istniejącymi chodnikami i ścieżką rowerową biegnących po obu stronach ulicy Lipskiej), ustawienie znaków, montaż sygnalizacji. Można też zrezygnować z instalacji sygnalizacji, jeśli pozwolą na to względy BRD

UZASADNIENIE PROJEKTU

Cel: poprawa bezpieczeństwa i dostępności komunikacyjnej w ruchu pieszym pomiędzy osiedlem Nowy Przewóz u punktami usługowymi przy ul. Węglarskiej i Zalewem Bagry. 
W ostatnich latach przy ulicy Przewóz powstało duże osiedle Nowy Przewóz (obecnie liczy blisko tysiąc mieszkań i stale się rozrasta), co generuje dodatkowy ruch, w tym pieszy i rowerowy. Tymczasem po drugiej stronie ulicy powstał sklep Lidl, który jest bardzo często odwiedzany przez mieszkańców osiedla. Dodatkowo nową jakość zyskuje zalew Bagry, który jest najpopularniejszym miejscem wypoczynku dla mieszkańców osiedla. Barierą pomiędzy powyższymi obiektami jest wielopasmowa ulica Lipska wzdłuż, której dodatkowo przebiega linia tramwajowa. Przy realizacji inwestycji tramwajowej zlikwidowano postulowane przejście, tym samym droga na drugą stronę ulicy Lipskiej wydłużyła się odpowiednio o 654 metry (przejście w okolicy ul. Rzebika), lub 530 metrów (okolice pętli Mały Płaszów). Przy relacji tam i z powrotem powoduje to nadkładanie drogi o ponad kilometr, dlatego bardzo wiele osób decyduje się na przekraczanie ulicy Lipskiej w miejscu dawnego przejścia, o czym świadczą wydeptania na pasie zieleni. Realizacja projektu zatem przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa (przekraczanie jezdni w oznakowanym miejscu) oraz skrócenia czasu dojścia pomiędzy ul. Węglarską a Przewóz (wzrost atrakcyjności ruchu pieszego - obecnie wielu mieszkańców ze względu na brak przejścia wybiera samochód w drodze na codzienne zakupy). Obecność przejścia dla pieszych zwiększy ponadto czujność kierowców, którzy na wskazanym odcinku często jeżdżą z nadmierną prędkością.

Projekt zwiększy dostępność terenów rekreacyjnych po północnej części ulicy Lipskiej dla mieszkańców osiedla Nowy Przewóz, a także umożliwi mieszkańcom osiedla domków jednorodzinnych po przeciwległej stronie ulicy na szybkie dojście do punktów usługowych przy osiedlu (fryzjer, kosmetyczka, delikatesy, restauracja).

Ulica Lipska wg Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa 2014 jest drogą klasy Zbiorczej więc wyznaczenie przejścia dla pieszych łączącego 2 duże osiedla jest zgodne z polityką transportową miasta Krakowa.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przejście dla pieszych bez sygnalizacji malowanie + 4 znaki pionowe 10 000,00 PLN
przejście przez torowisko budowa przejścia przez torowisko wraz z dostosowaniem nawierzchni 40 000,00 PLN
opracowanie dokumentacji technicznej dokumentacja projektu 10 000,00 PLN
budowa połączeń z istniejącymi chodnikami budowa wraz z dostosowaniem nawierzchni 20 000,00 PLN
maszty sygnalizacji zakup i montaż masztów 30 000,00 PLN
sterownik sygnalizacji, detekcja pieszych w postaci przycisku zakup i montaż sterownika sygnalizacji i przycisków dla pieszych 30 000,00 PLN
140 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Opracowanie dokumentacji technicznej Zlecenie i opracowanie dokumentacji technicznej dla realizacji projektu 2018-10-01
Realizacja projektu - prace drogowe prace drogowe 2019-04-01

Galeria

powrót