Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski :

Budowa toru do speedrowera

Projekt odrzucony: Nie podano lokalizacji dla proponowanej inwestycji.

Edycja Budżet Obywatelski 2018

Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru

Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja:

Opis projektu

Założeniem projektu jest wybudowanie w Krakowie profesjonalnego toru do speedrowera. Speedrower popularnie jest nazywany żużlem na rowerach, gdyż do złudzenia przypomina sport żużlowy. W wyścigu speedrowerowym, tak jak w żużlowym, startuje 4 zawodników i ścigają się oni przez 4 okrążenia po owalnym torze. W żużlu mają one od 300 do 400 m.; w speedrowerze od 60 do 85 m. Do uprawiania sportu speedrowerowego potrzebny jest przede wszystkim profesjonalny tor speedrowerowy spełniający wymagania regulaminu Polskiej Federacji Klubów Speedrowerowych. Projekt toru spełniający takie wymogi załączam w formacie PDF z podanymi dokładnymi wymiarami. Najważniejszymi wymogami co do takiego obiektu jest m.in jego długość mierzona po wewnętrznej krawędzi (60-85 m.), posiadanie utwardzonego pola startowego (np. z kostki brukowej), nachylenie toru do wewnętrznej krawędzi toru, szerokość co najmniej 6 m. oraz granulacja kruszywa wierzchniego do maksymalnie 4 mm. Tor może znajdować w miejscu publicznym np. na terenie parku, niedaleko szkół, blisko stadionu żużlowego. Projekt z kosztorysem, który opracowałem zakłada stworzenie podstawowego obiektu, tj. bez specjalistycznej dla tego sportu infrastruktury np. ogrodzenia, melioracji owalu, specjalnej maszyny startowej, wiat dla zawodników. Jest to związane z tym, że aktualnie w Krakowie nikt nie zajmuje się tym sportem w związku z czym bardziej profesjonalna infrastruktura na tą chwilę jest nie potrzebna. Poza tym, do amatorskiego uprawiania speedrowera (bez używania specjalistycznych rowerów), od którego najczęściej zaczyna się przygodę ze speedrowerem, wystarczający jest podstawowy obiekt bez wymienionych wcześniej elementów bardziej specjalistycznej infrastruktury.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Speedrower (ang. Cycle Speedway) jest sportem, którego jeszcze nie ma i nigdy nie było w Krakowie, ale według mnie w związku z dużą liczbą rowerzystów w Krakowie oraz występowaniem ośrodka żużlowego w postaci klubu Wanda Kraków, ma on wielki potencjał w tym mieście. Speedrower mogą uprawiać kobiety oraz mężczyźni. Ciekawostką jest, że wybitna polska młociarka Anita Włodarczyk w 1999 roku na torze w Rawiczu zdobyła tytuł Mistrzyni Europy w tym sporcie. Najmłodsi w Polsce zawodnicy startują w kategorii żaków do 6,8,10 i 12 lat. Wiek juniora kończy się wraz z 18 rokiem życia. Projekt budowy toru speedrowerowego oraz jednocześnie zainteresowania tym sportem mieszkańców Krakowa jest skierowany głównie do niepełnoletniej grupy osób. Chociaż w polskim speedrowerze jest wielu aktywnych sportowo weteranów (powyżej 39 lat), zatem i starsi miłośnicy ekstremalnych rowerowych wrażeń mogliby w tym sporcie znaleźć coś dla siebie. Speedrower jest ciekawa formą aktywnego spędzania wolnego czasu. Jest to sport, w którym bardzo istotna jest kondycja fizyczna w związku z czym wpływa on korzystnie na zdrowie. Jest to także sport nieco ekstremalny, gdyż profesjonalne rowery do speedrowera nie mają hamulców. W związku z tym często zdarzają się upadki, które z czasem są coraz rzadsze dzięki wyszkoleniu. Speedrower uczy również jak zachowywać się podczas upadku na rowerze tak aby nie miał on poważnych konsekwencji zdrowotnych. Tak jak napisałem wcześniej do uprawiania speedrowera potrzebny jest przede wszystkim profesjonalny tor do speedrowera. Bez takiego obiektu nie można nawet zacząć amatorsko uprawiać tego sportu. Tory speedrowerowe w Polsce istnieją w prawie każdej miejscowości, w której długoletnią tradycję ma sport żużlowy. Często były one budowane w sąsiedztwie torów żużlowych, miało to miejsce np. w Toruniu i Lesznie. Prócz tego specjalistyczna infrastruktura związana ze speedrowerem istnieje m.in w Bydgoszczy, Gnieźnie, Ostrowie Wlkp., Częstochowie, Świetochłowicach oraz kilku mniejszych miejscowościach np. w Kaletach, Poczesnej czy Żołędowie. Jeśli profesjonalny tor do speedrowera powstałby w Krakowie, to chętnie zająłbym się rozpropagowaniem tego sportu wśród mieszkańców Krakowa oraz organizacją treningów - na profesjonalnych rowerach do speedrowera oraz na zwykłych rowerach górskich. 

Napiszę jeszcze kilka słów o sobie, gdyż to może wyjaśnić dlaczego składam ten projekt.
Speedrowerem (w wersji amatorskiej) zajmuję się od 2009 roku. Natomiast od 2013 roku jestem wiceprezesem klubu zajmującego się profesjonalnym speedrowerem w miejscowości Poczesna (obok Częstochowy) i do tamtego czasu do dzisiaj kieruje sekcją speedrowera. Prócz tego czynnie udzielam się w Polskiej Federacji Klubów Speedrowerowych. Jestem uprawnionym sędzią speedrowerowym oraz uczestniczę w kursie na instruktora sportu speedrowerowego. Od 2014 roku trenuję młodszych zawodników i wdrażam ich w sport speedrowerowy. W 2017 r. z powodu problemów zdrowotnych zakończyłem swoją karierę sportową i nie biorę udziału w zawodach skupiając się na działalności pozasportowej. Ponadto jestem odpowiedzialny za organizację Mistrzostw Europy 2018 w speedrowerze, które odbędą się w Częstochowie oraz w Poczesnej. Mimo młodego wieku mam duże doświadczenie związane z budową obiektów speedrowerowych, ponieważ w 2015 roku nadzorowałem oraz uczestniczyłem w budowie profesjonalnego toru do speedrowera w Gminie Poczesna, natomiast aktualnie nadzoruję zdalnie jego modernizację. Prócz tego często pomagałem w modernizacjach innych obiektów w Polsce. Od 3,5 roku mieszkam w Krakowie i zamierzam osiąść tutaj na dłużej, w związku z czym chciałbym zainteresować tym wspaniałym sportem również krakowian. Jestem pasjonatem speedrowera i chciałbym swoją pasję przekazać innym w Krakowie.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Budowa toru do speedrowera Szczegółowy kosztorys w załączniku 27 850,00 PLN
27 850,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Budowa toru do speedrowera Cała budowa może zająć zależnie od pogody od dwóch do trzech tygodni. Na budowę składają się następujące działania: usługi geodezyjne (wytyczenie, zapalikowanie, stworzenie mapy do celów projektowych); wykortytowanie owalu na 5-10 cm; wysypanie kruszywa typu kliniec i wstępne wyprofilowanie toru z zagęszczeniem kruszywa typu kliniec. Wysypanie kruszywa typu dolomit i ostatecznie wyprofilowanie toru; dostarczenie na miejsce budowy krawężników, kostki brukowej, cementu oraz piasku; położenie krawężników po wewnętrznej oraz zewnętrznej części obiektu, a także wyłożenie kostki brukowej, zagęszczenie warstwy kruszywa dolomitowego. marzec 2019

Galeria

Załączniki

27 850,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

×