Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 12 :

Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu

Projekt odrzucony: OPINIA NEGATYWNA Podczas weryfikacji propozycji zadania w oparciu o zapisy Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, stanowiącym Załącznik do uchwały Nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 16.12.2015 roku w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa stwierdzono, że: - zgodnie z treścią § 12 pkt 6) naruszają obowiazujące przepisy prawa, prawa osób trzecich, w tym prawa własności. Istniejąca skrzynka zlokalizowana na chodniku przy skrzyżowaniu ulic Wielickiej i Bieżanowkiej ( działka nr 1335) nie jest szafą od sygnalizacji świetlnej. Szafa od sygnalizacji świetlnej wraz z szafą zasilającą znajduje się przy ul.Wolskiej. W wyniku oględzin w terenie stwierdzono,że jest to szafa Orange. Orange OPL poinformowało, że nie posiada środków na przesunięcie szafy kablowej w nowe miejsce. Koszt przebudowy szafy kablowej w miejsce, gdzie nie kolidowałaby z ruchem pieszym i rowerowym wyniósby około 25 000,00 ( w tym projekt przebudowy szafy – 5 000,00 , realizacja wraz z inwentaryzacją geodezyjną 20 000,00) W związku z powyższym jest to infrastruktura techniczna niebędąca własnością Gminy Miejskiej Kraków. Realizacja przebudowy infrastruktury technicznej niestanowiącej wlasności Gminy Miejskiej Kraków bez związku z kolizją zaistniałej w trakcie realizacji inwestycji drogowej nie może być finansowane ze środków Gminy Miejskiej Kraków.

Edycja Budżet Obywatelski 2018 Projekt lokalny - 12 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Chodnik przy skrzyżowaniu ul. Wielickiej i Bieżanowskiej (działka nr 1335, obręb 53 Podgórze)

Opis projektu

Projekt zakłada przesuniecie skrzynki do sterowania sygnalizacją świetlną o około 4 metry i postawienie jej na pobliskim trawniku, gdzie nie będzie ograniczać miejsca na chodniku oraz widoczności.
Dużym problemem jaki występuje na tym skrzyżowaniu jest skrzynka do sterowania sygnalizacją świetlną zlokalizowana na środku chodnika. Niestety nie została ona przeniesiona w trakcie budowy drogi dla rowerów. Obok skrzynki znajduje się latarnia, która jeszcze bardziej zawęża chodnik w tym miejscu. Niestety prowadzi to do wielu sytuacji niebezpiecznych i konfliktowych, a piesi, rowerzyści i kierowcy obwiniają się nawzajem. Piesi zza skrzynki wychodzą prosto na drogę dla rowerów. Niestety ludzie bardzo często przebiegają w tamtym miejscu, nie rozglądając się dookoła, gdy biegną na tramwaj albo autobus. Rowerzyści jadący do/przez przejazd rowerowy nie widzą pieszych oraz samochodów. Kierowca skręcający w prawo z ulicy Wielickiej w Bieżanowską ma ograniczoną widoczność na drogę dla rowerów.
Odbiorcami projektu będą setki osób poruszających się codziennie na skrzyżowaniu ulicy Wielickiej i Bieżanowskiej. Są to zarówno piesi jak i kierowcy oraz rowerzyści. Skrzyżowanie zlokalizowane jest przy ważnym węźle komunikacji miejskiej. Znajduje się tu, aż 10 przystanków tramwajowych jak i autobusowych.
Przez skrzyżowanie, wzdłuż ul. Wielickiej, przebiega główna trasa rowerowa nr 1 i 8 łącząca południe Krakowa z centrum. Droga dla rowerów została ukończona w 2017 roku.
Ulica Bieżanowska jest ważnym łącznikiem, który pokonuje wielu kierowców jadących m.in. z osiedli Prokocim oraz Bieżanów, a także z Kokotowa i Węgrzc Wielkich.

UZASADNIENIE PROJEKTU

W 2017 roku na drogach w Krakowie łącznie doszło do 8868 kolizji i 1011 wypadków, w których zginęło 15 osób, a 1106 doznało obrażeń ciała. Z 15 ofiar śmiertelnych, aż siedem to piesi oraz czterej rowerzyści. Ponadto jedna osoba zmarła po tym, gdy wypadła z meleksa. Kolejne dwie ofiary to motocykliści. Od początku stycznia 2018 roku w Małopolsce doszło do 77 wypadków z udziałem pieszych. W ich wyniku ranne zostały 72 osoby, a aż 12 osób zginęło. W samym Krakowie doszło do 2 śmiertelnych potrąceń. Niektórym z tych wypadków można byłoby zapobiec gdyby istniała odpowiednio zaprojektowana infrastruktura. Zwłaszcza w okolicach skrzyżowań, przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych (miejsc gdzie krzyżuje się ruch) bardzo ważna jest odpowiednia widoczność. Dzięki przesunięciu skrzynki skorzystają:

  • piesi - zapewnione zostanie więcej miejsca na chodniku. Będą także lepiej widoczni dla rowerzystów.
  • rowerzyści - jadąc będą dobrze widoczni dla kierowców oraz pieszych. Nie będzie już dochodzić do sytuacji gdy zza skrzynki pod koła roweru wyskoczy nagle pieszy.
  • kierowcy - skręcając w prawo z ulicy Wielickiej w Bieżanowską będą z daleka widzieli nadjeżdżających rowerzystów.
Prosta inwestycja może zredukować liczbę wypadków oraz sytuacji konfliktowych.

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przesunięcie skrzynki Przeniesienie skrzynki do sterowania sygnalizacją świetlną o około 4 metry. Zadania: - wykonanie "fundamentu" pod skrzynkę; - rozbiórka fragmentu chodnika; - przeciągniecie kabli do nowej lokalizacji; - demontaż skrzynki; - wstawienie starej lub nowej skrzynki; - odtworzenie chodnika. 5 000,00 PLN
5 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wybór wykonawcy Wybór wykonawcy, który przeniesie skrzynkę zgodnie z opisem projektu I kw. 2019
Wykonanie robót budowlanych Przeniesienie skrzynki zgodnie z opisem projektu II kw. 2019

Galeria

powrót