Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 7 NR 13:

Półwsie Zwierzynieckie - Nowy Porządek bez tranzytu!

Edycja Budżet Obywatelski 2018 Projekt lokalny - 7 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Półwsie Zwierzynieckie.

Opis projektu

Celem projektu jest złagodzenie negatywnych skutków poprowadzenia ruchu tranzytowego przez Półwsie ulicą Komorowskiego, Senatorską oraz Kraszewskiego. Rozwiązanie to miało być rozwiązaniem tymczasowym w związku z wybudowaniem Mostu Zwierzynieckiego, a sytuacja trwa już ok 15 lat. Równocześnie należy zlikwidować różne bolączki związane z ruchem pojazdów, pojazdów komunikacji miejskiej, ruchem rowerów oraz parkowaniem samochodów od wielu miesięcy zgłaszanych przez mieszkańców.
Wskazane jest rozłożenie skumulowanego ruchu pojazdów wykorzystujących najkrótsze połączenie z południa na północ na kilka innych alternatyw, ale nie należy wykluczyć całkowitego przecięcia ruchu tranzytowego.
W pierwszej fazie należy wyłonić instytucję lub firmę, która podejmie się opracowania wielowariantowej koncepcji organizacji ruchu na Półwsiu Zwierzynieckim, czyli w obszarze pomiędzy ulicami: Kościuszki, Kasztelańską, Al. Focha i Krasińskiego. Należy również we wstępnej fazie opracowania rozważyć czy obszaru nie rozszerzyć o ul. Królowej Jadwigi (np. zmiana kierunku jazdy), jeśli byłoby to zasadne dla całego opracowania.
W drugiej fazie należy przeprowadzić konsultacje wśród mieszkańców obszaru objętego zmianami przy równoczesnej publicznej informacji dla Krakowian.
Fazą trzecią będzie zmiana oznakowania zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami.

Powyższe zmiany powinny uwzględniać przyszły remont ulicy Kościuszki, tak aby założenia obu działań korelowały ze sobą. Półwsie Zwierzynieckie ma charakter zabudowy śródmiejskiej, a obszar ten z powodu wąskich uliczek zasługuje na wyłączenie go z ruchu tranzytowego wzorując się  na ścisłym centrum miasta.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Końcowym efektem przeprowadzonej zmiany ma być poprawa jakości życia mieszkańców oraz równomierne rozłożenie ciężaru pozostałych po zmianie utrudnień na cały obszar.
Dobrze zrealizowana zmiana zapewne ograniczy lub „rozbije” tranzytowy ruch pojazdów, a co za tym idzie zwiększy się bezpieczeństwo mieszkańców oraz zmniejszy się zanieczyszczenie powietrza (spaliny i kurz) oraz hałas.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Koncepcja. Opracowanie wielowariantowej koncepcji organizacji ruchu. 15 000,00 PLN
Konsultacje. Przeprowadzenie konsultacji wraz z ich rozpropagowaniem wśród mieszkańców. 10 000,00 PLN
Projekt. Opracowanie ostatecznego projektu organizacji ruchu. 15 000,00 PLN
Realizacja. Montaż stosownego oznakowania wraz z ewentualnymi elementami bezpieczeństwa ruchu drogowego. 90 000,00 PLN
130 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Koncepcja + konsultacje Opracowanie wielowariantowej koncepcji organizacji ruchu, oraz przeprowadzenie konsultacji społecznych II - III kw. 2019
Projekt + realizacja Opracowanie projektu organizacji ruchu według wariantu wybranego podczas konsultacji społecznych, zatwierdzenie i realizacja IV kw. 2019
Charakterystyka długoterminowych skutków: Obecna organizacja ruchu w obszarze ograniczonym ulicami: Kościuszki – Królowej Jadwigi – al. Focha – al. Krasińskiego została wprowadzona po wybudowaniu mostu Zwierzynieckiego i ograniczeniu przejazdu – do jednego kierunku jazdy w ul. Królowej Jadwigi. Jej zmiana spowoduje zadowolenie mieszkańców ulic na których ruch zostanie ograniczony, ale równocześnie niezadowolenie mieszkańców ulic, na których ruch zostanie zwiększony. Z uwagi na różne preferencje mieszkańców co do kierunku jazdy i możliwości parkowania w pobliżu miejsca zamieszkania, podczas konsultacji społecznych bardzo trudno będzie wybrać wersję organizacji ruchu korzystną jednocześnie dla wszystkich mieszkańców Dzielnicy oraz Miasta, co może spowodować eskalację konfliktów i brak wyboru wariantu do realizacji. Należy również zauważyć, że utrudnienia dla kierowców jadących od Mostu Zwierzynieckiego w kierunku ul. Piastowskiej mogą spowodować protesty innych mieszkańców Miasta oraz przeniesienie części tego ruchu na inne ulice np. ul. Jodłową i Starowolską na których na przeważających odcinkach brak jest chodników umożliwiających bezpieczny ruch pieszych i kolejne protesty mieszkańców. ,
powrót