Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski
:
SZYBCIEJ I CISZEJ TRAMWAJEM! - montaż nowoczesnych rozjazdów
Projekt odrzucony:
Opinia NEGATYWNA
Zgodnie z Regulaminem Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa § 12 pkt2 „nie mogą być realizowane zadania których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § 8 ust.2 do 4 regulaminu tj. koszt realizacji propozycji zadania ogólnomiejskiego nie może być wyższy niż 30% środków przeznaczonych na realizację budżetu obywatelskiego .
Informujemy że projekt zakłada konieczność dostosowania taboru przez MPK który polega na wymianie obręczy z nowym profilem w tramwajach które nie spełniają wymagań technicznych poruszania się po krzyżownicach głębokotorowych .
Według wyliczeń Miejskiego Przedsiębiorstwa i Komunikacji w Krakowie koszt wymiany obręczy w tramwajach jeżdżących po mieście wyniósłby około 28 mln złotych.
Edycja Budżet Obywatelski 2018 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Rozjazdy tramwajowe przy wyjeździe z tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w kierunku Dworca Towarowego (w pobliżu przystanku Politechnika) - linie numer 3, 5, 17, 19, 50, 69
Opis projektu
Projekt zakłada montaż nowoczesnych i cichych rozjazdów, po których tramwaje będą mogły jeździć z prędkością do 50 km/h wraz z opracowaniem dokumentacji torowo-ruchowej i dostosowaniem obręczy w pojazdach. Obecnie tramwaje zbyt długo opuszczają skrzyżowania poruszając się z prędkością do 10 km/h, co skutkuje blokowaniem przeciwnego kierunku ruchu samochodów bądź komunikacji miejskiej. Dzięki realizacji tego projektu i stopniowemu wprowadzaniu tej technologii w całym mieście, skróci się czas podróży tramwajami, które znacznie szybciej opuszczą skrzyżowania, a mniejszy hałas poprawi komfort życia mieszkańców.
Miejsce realizacji projektu wraz z obecnie obowiązującym ograniczeniem prędkości do 10 km/h - rozjazdy przy wyjeździe z tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (w pobliżu przystanku Politechnika), gdzie na co dzień kursują linie 3, 5, 17, 19, 50, 69.
1) Opracowanie dokumentacji torowo-ruchowej w relacji taboru szynowego do infrastruktury torowej wraz z przeprowadzeniem prób i uzyskaniem niezbędnych aprobat technicznych - na podstawie dostępnych danych z opracowań naukowych [1], [2] (do pobrania na dole strony) można wstępnie założyć, iż szerokość profilu obręczy (f) dla rozjazdów tramwajowych z krzyżownicami głębokorowkowymi powinna wynosić co najmniej f>95 mm lub f>102 mm, a kąt skrzyżowania 17,7-35 GON (~15,93°-31,5°). Analizując schematy profili obręczy [3] (do pobrania na dole strony) taboru MPK S.A. w Krakowie wynika, iż f>102 mm posiada większość tramwai, tj. NGT6, EU8N, N8C/S, GT8N/C/S, E1+c3, a warunku f>102 mm NIE spełniają jedynie wagony NGT8, 2014N, 105N i 405N. Wobec tego, podczas opracowywania dokumentacji technicznej, należy uwzględnić poniższe możliwości:
- sprawdzenie czy wszystkie obecnie stosowane typy profili obręczy w tramwajach MPK S.A. w Krakowie mogą być bez modyfikacji eksploatowane na rozjazdach z krzyżownicami głębokorowkowymi z prędkością 50 km/h w relacji na wprost oraz minimum 20 km/h w relacji skrętnej
- sprawdzenie możliwości warunkowego dopuszczenia do ruchu po krzyżownicach głębokorowkowych, z prędkością 50 km/h w relacji na wprost oraz minimum 20 km/h w relacji skrętnej, pojazdów o węższych obręczach f<102 mm (NGT8, 2014N, 105N i 405N) z zastrzeżeniem, iż przy najbliższej wymianie obręczy na wskutek zużycia eksploatacyjnego, należy zastosować nowy profil obręczy f>102 mm
- opracowanie dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych certyfikatów dla nowych typów profilu obręczy dostosowanych do ruchu po rozjazdach z krzyżownicami głębokorowkowymi z prędkością 50 km/h w relacji na wprost oraz minimum 20 km/h w relacji skrętnej - tylko dla tych typów obręczy, które nie będą mogły być eksploatowane na krzyżownicach głębokorowkowych
- opracowanie wytycznych projektowania i dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych certyfikatów dla rozjazdów tramwajowych (krzyżownica głębokorowkowa + zwrotnica) umożliwiających bezpieczny przejazd tramwaju z prędkością 50 km/h w relacji na wprost oraz minimum 20 km/h w relacji skrętnej
2) Dostosowanie taboru Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie do korzystania z nowych rozjazdów - stopniowa wymiana obręczy z nowym profilem f>102 mm podczas rutynowej wymiany na wskutek zużycia eksploatacyjnego w tramwajach, których obręcze nie spełnią wymogów technicznych poruszania się po krzyżownicach głębokorowkowych.
3) Roboty budowlane związane z wymianą 2 kompletnych rozjazdów przy wyjeździe z tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w kierunku Dworca Towarowego - demontaż 2 zwrotnic i 2 krzyżownic na podbudowie betonowej z śrubowo-sprężystym przytwierdzeniem szyn oraz montaż 2 nowych zwrotnic i 2 krzyżownic na podbudowie betonowej z śrubowo-sprężystym przytwierdzeniem szyn wraz z nowym oznakowaniem:
- ZWROTNICA NAJAZDOWA (1 sztuka)
- z napędem zwrotnicowym sterowanym systemem podczerwieni produkcji Grupy ZUE S.A., ogrzewana
- prędkość przejazdu w relacji:
- na wprost: 50 km/h
- skrętnej: minimum 20 km/h
- gatunek stali: R340GHT, twardość: min. 340HBW
- sterowanie bezprzewodowe zwrotnicy możliwe przy prędkości tramwaju 50 km/h wraz z odpowiednim rozmieszczeniem czujników odbierających sygnał z tramwaju
- ZWROTNICA ZJAZDOWA (1 sztuka)
- ogrzewana
- prędkość przejazdu w relacji:
- na wprost: 50 km/h
- skrętnej: minimum 20 km/h
- gatunek stali: R340GHT, twardość: min. 340HBW
- KRZYŻOWNICA GŁĘBOKOROWKOWA (2 sztuki)
- prędkość przejazdu w relacji:
- na wprost: 50 km/h
- skrętnej: minimum 20 km/h
- zbudowana z materiałów najwyższej jakości i wytrzymałości, które zapewnią wysoką odporność na zużycie i wieloletnią eksploatację bez konieczności napawania bądź wymiany
- prędkość przejazdu w relacji:
Kąt skrzyżowania wynosi ~22° spełniając wymóg z opracowania [2] (do pobrania na dole strony).
Krzyżownice głębokorowkowe w sieci tramwajowej są powszechnym rozwiązaniem na świecie - powyżej przykład z Berlina.
- OZNAKOWANIE (zamontowane do sieci trakcyjnej i/lub słupów trakcyjnych, sygnalizatorów świetlnych)
- przed zwrotnicą najazdową
- znak BT-1 ograniczenie prędkości do 50 km/h z tabliczką kierunkową "prosto"
- znak BT-1 ograniczenie prędkości do 20 km/h* z tabliczką kierunkową "prawo"
- przed zwrotnicą zjazdową
- od strony tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju: znak BT-1 ograniczenie prędkości do 50 km/h
- od strony ulicy Pawiej: znak BT-1 ograniczenie prędkości do 20 km/h*
- przed zwrotnicą najazdową
* jeśli geometria rozjazdu umożliwi wyższą prędkość w relacji skrętnej niż 20 km/h, to znak BT-1 dla relacji skrętnej należy dostosować do maksymalnej możliwej prędkości
4) Remonty i budowa nowej infrastruktury tramwajowej w Krakowie:
- NOWE TOROWISKA - obowiązkowo dostosowanie projektowanej geometrii skrzyżowań do montażu rozjazdów z krzyżownicami głębokorowkowymi umożliwiającymi prędkość przejazdu w relacji na wprost 50 km/h i w relacji skrętnej minimum 30km/h
- REMONTY TOROWISK - w miarę możliwości korekta i dostosowanie geometrii skrzyżowań do montażu rozjazdów z krzyżownicami głębokorowkowymi umożliwiającymi prędkość przejazdu w relacji na wprost 50 km/h i w relacji skrętnej minimum 20km/h
UZASADNIENIE PROJEKTU
Dzięki realizacji tego projektu i stopniowemu montażowi takich rozjazdów w całym mieście:
- Pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają na bezpieczeństwie, czasie i komforcie podróży
- Mieszkańcy docenią mniejszy hałas i wibracje wydawane przez przejeżdżające tramwaje
- Kierowcy samochodów przestaną narzekać na tramwaje zbyt długo opuszczające skrzyżowanie
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Opracowanie dokumentacji torowo-ruchowej | Wykonanie obliczeń, przygotowanie wytycznych oraz opracowań technicznych wraz z przeprowadzeniem prób i uzyskaniem niezbędnych aprobat technicznych | 300 000,00 PLN |
Roboty budowlane w formie "zaprojektuj i wyremontuj" - koszty pracy | Opracowanie dokumentacji technicznej oraz demontaż starych i montaż nowych rozjazdów tramwajowych przy wyjeździe z tunelu tramwajowego w kierunku Dworca Towarowego wraz z wywiezieniem materiałów rozbiórkowych i odtworzeniem infrastruktury towarzyszącej | 350 000,00 PLN |
Roboty budowlane w formie "zaprojektuj i wyremontuj" - 2 komplety nowych rozjazdów tramwajowych | W skład 1 kompletu wchodzą: zwrotnica najazdowa/zjazdowa+krzyżownica głębokorowkowa+szyny łączące+elementy montażowe+system sterowania podczerwieni (dla zwrotnicy najazdowej)+oznakowanie, przystosowane do prędkości 50 km/h | 350 000,00 PLN |
1 000 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji torowo-ruchowej | Przygotowanie dokumentów, wytycznych i opracowań niezbędnych do realizacji dalszych części harmonogramu | styczeń 2019 |
Dostosowanie taboru MPK S.A. w Krakowie | Stopniowa wymiana zużytych obręczy w tramwajach na nowe z f>102 mm | 2019-2021 |
Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane w formie "zaprojektuj i wyremontuj" - demontaż starych i montaż nowych rozjazdów tramwajowych | Wymiana rozjazdów przy wyjeździe z tunelu tramwajowego w kierunku Dworca Towarowego | 2019-2020 |
Remonty i budowa nowych torowisk tramwajowych w Krakowie | Dostosowanie geometrii skrzyżowań do montażu rozjazdów z krzyżownicami głębokorowkowymi umożliwiającymi prędkość przejazdu na wprost 50 km/h i w relacji skrętnej min. 20km/h | od 2019 |