Projekt lokalny - 13
:
Dodatkowe miejsca parkingowe na osiedlu Lipska
Projekt odrzucony:
OPINIA NEGATYWNA
Negatywnie opiniuje się proponowane zadanie ze względu na poniższe uwarunkowania:
1. Teren proponowanej inwestycji objęty jest granicami sporządzanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ,,Rejon ul. Przewóz”. Obszar inwestycji znajduje się w Terenach sportu i rekreacji oznaczonych symbolem US.1. Ponieważ plan miejscowy jest w trakcie procedowania, na dzień dzisiejszy nie są znane osteteczne jego ustalenia. W przypadku złożenia wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, w świetle art. 62 ust. 1 Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, organ wydający decyzję może zawiesić postępowanie w sprawie ustalenia warunków i zabudowy na okres 9 miesięcy.
2. Miejsca parkingowe wskazane są do realizacji na terenie części działki nr 32/29 obr. 18 Podgórze, stanowiącej zieleniec pn.: ,,Lipska Kościół” i przekazanej w trwały zarząd Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie. Obszar ten ujęty jest w Kierunkach rozwoju i zarządzania terenami zieleni w Krakowie na lata 2017 – 2030 jako planowany park z zachowaniem terenu zieleni.
3. Droga na działce nr 124/9 obr 18 Podgórze – wybudowana jako dojazdowa do istniejących miejsc postojowych zrealizowanych w trakcie inwestycji budowy żłobka nie posiada normatywnych parametrów i wynosi 4 m szerokości. Parametry techniczne projektowanej drogi przeznaczonej do budowy/rozbudowy – w szczególności w zakresie planowanych miejsc postojowych i jezdni manewrowej - winny spełniać wymagania:
- Rozporządzenia nr 430 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. nr 43 z dnia 14 maja 1999 r.).
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r.). Zgodnie z tym Rozporządzeniem „dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów”.
Mając powyższe na uwadze, niezależnie od tego czy budowane byłyby nowe miejsca postojowe wzdłuż tej drogi (o których mowa w pkt 2 niniejszej opinii), czy umożliwiony zostałby tylko dojazd do istniejących miejsc postojowych od strony ul. Lipskiej bocznej, należałoby założyć rozbudowę drogi do normatywnych parametrów oraz przewidzieć właściwe jej odwodnienie poprzez budowę kanału opadowego, studzienek i przykanalików z odprowadzeniem wód do kanalizaji ogólnospłwnej zlokalizowanej w tym rejonie (po uzyskaniu stosownych warunków MPWiK S.A.) oraz oświetlenie.
Ponadto wjazd od strony ul. Lipskiej bocznej spowodowałby likwidację miejsc parkingowych zlokalizowanych wzdłuż tej ulicy.
W przypadku braku możliwości budowy ciągu pieszo-jezdnego (w zależności m.in. od ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz uzgodnień na etapie ewentualnego projektowania) należałoby dodatkowo przewidzieć budowę chodnika wzdłuż przedmiotowej drogi o szerokości 2 m.
4. Szacunkowy koszt inwestycji polegającej na rozbudowie drogi do 5 m szerokości z odwodnieniem i oświetleniem, wykonaniem wjazdu od strony ul. Lipskiej bocznej i placu manewrowego do zawracania wraz z opracowaniem koncepcji, uzyskaniem decyzji WZ i opracowaniem projektu z pozwoleniem na budowę to ok. 200 000 zł. W przypadku konieczności budowy chodnika szacunkowy koszt wzrośnie o ok. 53 000 zł. W związku z tym szacunkowy koszt przekracza limit finansowy, o którym mowa w § 12 pkt 2 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa.
5. Negatywnie opiniuje się tymczasowe umożliwienie przejazdu tłuczniowym odcinkiem drogi na działce nr 124/9 na wysokości kościoła z uwagi na nienormatywne parametry – tj. brak zapewnionej szerokości 5 m (jak w pkt 3 niniejszej opinii). Przy poszerzeniu drogi na tym odcinku konieczne byłoby usunięcie drzew. Sporządzany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego w Terenach sportu i rekreacji US.1 dopuszcza wykonanie dojazdów, ale przy ich lokalizacji w strefie ochrony i kształtowania zieleni obowiązuje nakaz zachowania istniejącego drzewostanu.
Projekt zostaje odrzucony zgodnie z § 12 pkt 2), 4), 6) Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa (Uchwała nr XXXIV/566/15 Rady Miasta Krakowa z 16.12.2015 r.)
Edycja Budżet Obywatelski 2018
Projekt lokalny - 13
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków, ul. Lipska (boczna) teren osiedla Lipska
Opis projektu
Projekt ma na celu udostępnienie mieszkańcom osiedla Lipska dodatkowych miejsc parkingowych, które znajdują się za nowo wybudowanym przez Gminę Miejską Kraków żłobkiem „Pod Magnolią” w ilości ok. 16 miejsce wraz z budową dodatkowych miejsc po północnej stronie ciągu pieszo-jezdnego łączącego ul. Lipską z ul. Mały Płaszów (z tyłu żłobka i kościoła).
Dodatkowo udostępnienie ciągu pieszo-jezdnego (brakuje ok. 10m jezdni) umożliwi mieszkańcom osiedla Lipska, wjazd i wyjazd z osiedla z wykorzystaniem układu drogowego ul. Mały Płaszów i Golikówka.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Na terenie osiedla Lipska występuje deficyt miejsc parkingowych, który wynika z faktu, iż osiedla powstało w okresie mniejszego wskaźnika zmotoryzowania mieszkańców. Dodatkowo problem pogłębia zjawisko „dzikiego” Park and Ride, w związku z faktem budowy pętli tramwajowej Mały Płaszów.
Co więcej, w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego osiedle cierpi na problemy z wyjazdem z osiedla. Wynika to z faktu, iż aktualnie „legalnie” z osiedla można wyjechać jedynie przez skrzyżowanie przy pętli tramwajowe, które posiada znacznie ograniczoną przepustowość – jeden pas ruchu wykorzystywany zarówno do lewoskrętu (w kierunku S7), jak i prawoskrętu (do centrum miasta). Umożliwienie przejazdu pomiędzy ul. Golikówka a terenem osiedla z wykorzystaniem nowej ul. Mały Płaszów, pozwoli mieszkańcom skorzystać z bardziej rozbudowane skrzyżowania Lipska x Golikówka x Surzyckiego x Mierzeja Wiślana, które charakteryzuje się większą przepustowością i mniejszym obciążeniem, niż bezpośredni wyjazd z osiedla.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
budowa ciągu pieszo-jezdnego | Budowa brakujących 10mb ciągu pieszo-jezdnego | 35 000,00 PLN |
projekt | | 10 000,00 PLN |
wykonanie nawierzchni/wykończenie ciągu za kościołem | wykonanie nawierzchni asfaltowej lub z kostki za kościołem - 70mb (miejscowe zawężenia jezdni w celu ocalenia drzew) | 70 000,00 PLN |
wykonanie nowych miejsc parkingowych | po północnej stronie ciągu | 65 000,00 PLN |
| | 180 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
projekt i uzgodnienia | | I i II kwartał 2019 |
wykonanie | | III i IV kwartał 2019 |