Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski
NR 213:
SZYBCIEJ TRAMWAJEM! - montaż rozjazdu z ruchomym dziobem
Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Rozjazd tramwajowy przed wjazdem do tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (w pobliżu przystanku Politechnika) - linie numer 3, 5, 17, 19, 50, 69
Opis projektu
Projekt zakłada montaż nowoczesnego i cichego rozjazdu z ruchomym dziobem krzyżownicy, po którym tramwaje będą mogły jeździć z prędkością do 50 km/h wraz z opracowaniem dokumentacji technicznej. Obecnie tramwaje zbyt długo opuszczają skrzyżowania poruszając się z prędkością do 10 km/h. Dzięki realizacji tego projektu, skróci się czas podróży tramwajami, które znacznie szybciej opuszczą skrzyżowania, a mniejszy hałas poprawi komfort życia mieszkańców.
Miejsce realizacji projektu wraz z obecnie obowiązującym ograniczeniem prędkości do 10 km/h - rozjazdy przed wjazdem do tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (w pobliżu przystanku Politechnika), gdzie na co dzień kursują linie 3, 5, 17, 19, 50, 69.
1) Opracowanie dokumentacji technicznej - przygotowanie projektu, przeprowadzenie badań i uzyskanie Krajowej Oceny Technicznej.
2) Roboty budowlane związane z wymianą 1 kompletu rozjazdu przed wjazdem do tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w kierunku Politechniki - demontaż 1 zwrotnicy, szyn łączących i 1 krzyżownicy na podbudowie betonowej z śrubowo-sprężystym przytwierdzeniem szyn oraz montaż 1 nowej zwrotnicy, szyn łączących i 1 krzyżownicy z ruchomym dziobem na podbudowie betonowej z śrubowo-sprężystym przytwierdzeniem szyn wraz z nowym oznakowaniem:
2) Roboty budowlane związane z wymianą 1 kompletu rozjazdu przed wjazdem do tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w kierunku Politechniki - demontaż 1 zwrotnicy, szyn łączących i 1 krzyżownicy na podbudowie betonowej z śrubowo-sprężystym przytwierdzeniem szyn oraz montaż 1 nowej zwrotnicy, szyn łączących i 1 krzyżownicy z ruchomym dziobem na podbudowie betonowej z śrubowo-sprężystym przytwierdzeniem szyn wraz z nowym oznakowaniem:
Zwrotnica tramwajowa z ruchomym dziobem krzyżownicy - producent JEZ (źródło zdjęcia: http://www.jez.es)
- ZWROTNICA NAJAZDOWA Z RUCHOMYM DZIOBEM KRZYŻOWNICY (1 sztuka)
- wyposażona w 2 napędy zwrotnicowe - dla rozjazdu i ruchomego dzioba krzyżownicy, zintegrowane z systemem sterowania podczerwieni produkcji Grupy ZUE S.A., ogrzewana
- prędkość przejazdu w relacji:
- na wprost: 50 km/h
- skrętnej: minimum 20 km/h
- rozjazd i szyny łączące wykonane z profilu szyny kolejowej (w miarę możliwości) - gatunek stali: R350HT, twardość: min. 390HBW
- iglice wysokie (w miarę możliwości)
- sterowanie bezprzewodowe zwrotnicy możliwe przy prędkości tramwaju 50 km/h wraz z odpowiednim rozmieszczeniem czujników odbierających sygnał z tramwaju
- OZNAKOWANIE (zamontowane do sieci trakcyjnej i/lub słupów trakcyjnych, sygnalizatorów świetlnych)
- znak BT-1 ograniczenie prędkości do 50 km/h z tabliczką kierunkową "prosto"
- znak BT-1 ograniczenie prędkości do 20 km/h* z tabliczką kierunkową "prawo"
UZASADNIENIE PROJEKTU
Dzięki realizacji tego projektu:
- Pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają na bezpieczeństwie, czasie i komforcie podróży
- Mieszkańcy docenią mniejszy hałas i wibracje wydawane przez przejeżdżające tramwaje
- Zarządca infrastruktury, dzięki wysokiej trwałości rozjazdu i minimalnym zużyciu krzyżownicy, zyska na pracach utrzymaniowych
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Dokumentacja techniczna | opracowanie dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych aprobat jednostek certyfikujących | 150 000,00 PLN |
Rozjazd tramwajowy z ruchomym dziobem | wykonanie rozjazdu oraz roboty budowlane | 900 000,00 PLN |
1 050 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Dokumentacja techniczna | opracowanie dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych aprobat jednostek certyfikujących | II kw. 2020 r. - II kw. 2021 r. |
Rozjazd tramwajowy z ruchomym dziobem | wykonanie rozjazdu oraz roboty budowlane | III - IV kw. 2021 r. |
Galeria
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Montaż nowoczesnego rozjazdu tramwajowego we wskazanej lokalizacji ma przyczynić się do zmniejszenia uciążliwości związanych z hałasem oraz do szybkiego pokonania trasy przez tramwaj.