Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 213:

SZYBCIEJ TRAMWAJEM! - montaż rozjazdu z ruchomym dziobem

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Rozjazd tramwajowy przed wjazdem do tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (w pobliżu przystanku Politechnika) - linie numer 3, 5, 17, 19, 50, 69

Opis projektu

Projekt zakłada montaż nowoczesnego i cichego rozjazdu z ruchomym dziobem krzyżownicy, po którym tramwaje będą mogły jeździć z prędkością do 50 km/h wraz z opracowaniem dokumentacji technicznej. Obecnie tramwaje zbyt długo opuszczają skrzyżowania poruszając się z prędkością do 10 km/h. Dzięki realizacji tego projektu, skróci się czas podróży tramwajami, które znacznie szybciej opuszczą skrzyżowania, a mniejszy hałas poprawi komfort życia mieszkańców.
 
Miejsce realizacji projektu wraz z obecnie obowiązującym ograniczeniem prędkości do 10 km/h - rozjazdy przed wjazdem do tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (w pobliżu przystanku Politechnika), gdzie na co dzień kursują linie 3, 5, 17, 19, 50, 69.
 
1) Opracowanie dokumentacji technicznej - przygotowanie projektu, przeprowadzenie badań i uzyskanie Krajowej Oceny Technicznej.

2) Roboty budowlane związane z wymianą 1 kompletu rozjazdu przed wjazdem do tunelu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju w kierunku Politechniki - demontaż 1 zwrotnicy, szyn łączących i 1 krzyżownicy na podbudowie betonowej z śrubowo-sprężystym przytwierdzeniem szyn oraz montaż 1 nowej zwrotnicy, szyn łączących i 1 krzyżownicy z ruchomym dziobem na podbudowie betonowej z śrubowo-sprężystym przytwierdzeniem szyn wraz z nowym oznakowaniem:
 
Zwrotnica tramwajowa z ruchomym dziobem krzyżownicy - producent JEZ (źródło zdjęcia: http://www.jez.es)
 
  • ZWROTNICA NAJAZDOWA Z RUCHOMYM DZIOBEM KRZYŻOWNICY (1 sztuka)
    • wyposażona w 2 napędy zwrotnicowe - dla rozjazdu i ruchomego dzioba krzyżownicy, zintegrowane z systemem sterowania podczerwieni produkcji Grupy ZUE S.A., ogrzewana
    • prędkość przejazdu w relacji:
      • na wprost: 50 km/h
      • skrętnej: minimum 20 km/h 
    • rozjazd i szyny łączące wykonane z profilu szyny kolejowej (w miarę możliwości) - gatunek stali: R350HT, twardość: min. 390HBW
    • iglice wysokie (w miarę możliwości)
    • sterowanie bezprzewodowe zwrotnicy możliwe przy prędkości tramwaju 50 km/h wraz z odpowiednim rozmieszczeniem czujników odbierających sygnał z tramwaju
 
  • OZNAKOWANIE (zamontowane do sieci trakcyjnej i/lub słupów trakcyjnych, sygnalizatorów świetlnych)
    • znak BT-1 ograniczenie prędkości do 50 km/h z tabliczką kierunkową "prosto"
    • znak BT-1 ograniczenie prędkości do 20 km/h* z tabliczką kierunkową "prawo"
* jeśli geometria rozjazdu umożliwi wyższą prędkość w relacji skrętnej niż 20 km/h, to znak BT-1 dla relacji skrętnej należy dostosować do maksymalnej możliwej prędkości

UZASADNIENIE PROJEKTU

Dzięki realizacji tego projektu:

  • Pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają na bezpieczeństwie, czasie i komforcie podróży
  • Mieszkańcy docenią mniejszy hałas i wibracje wydawane przez przejeżdżające tramwaje
  • Zarządca infrastruktury, dzięki wysokiej trwałości rozjazdu i minimalnym zużyciu krzyżownicy, zyska na pracach utrzymaniowych

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Dokumentacja techniczna opracowanie dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych aprobat jednostek certyfikujących 150 000,00 PLN
Rozjazd tramwajowy z ruchomym dziobem wykonanie rozjazdu oraz roboty budowlane 900 000,00 PLN
1 050 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Dokumentacja techniczna opracowanie dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych aprobat jednostek certyfikujących II kw. 2020 r. - II kw. 2021 r.
Rozjazd tramwajowy z ruchomym dziobem wykonanie rozjazdu oraz roboty budowlane III - IV kw. 2021 r.

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Montaż nowoczesnego rozjazdu tramwajowego we wskazanej lokalizacji ma przyczynić się do zmniejszenia uciążliwości związanych z hałasem oraz do szybkiego pokonania trasy przez tramwaj.
powrót