Edycja Budżet Obywatelski 2019
Projekt lokalny - 3
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Kwartowa
Opis projektu
Chodnik ma uzupełnić istniejącą sieć bezpiecznych ciągów pieszych, która w tym miejscu jest przerwana, a piesi są zmuszeni do poruszania się po jezdni. Chodnik zostanie tak poprowadzony, aby zachować trzy istniejące tam drzewa - kasztanowiec, klon srebrzysty i robinię akacjową.
Wykonanie podbudowy i ułożenie chodnika dla pieszych z betonowej kostki brukowej wzdłuż zachodniej krawędzi jezdni ulicy Kwartowa, na odcinku od podjazdu do bloku Kwartowa 3 do skrzyżowania ulic Kwartowej i Marchołta. Proponowany przebieg chodnika pokrywa się z granicą działek 126105_9.0021.287 i 126105_9.0021.131/39 (obie będące własnością Gminy Kraków).
Proponowany chodnik (zaznaczony kolorem czerwonym) składałby się z 2 odcinków o długości 15 i 29 mb, łączyłby istniejące ciągi piesze od południa i północy (zaznaczone na rysunkach kolorem zielonym). Chodnik zajmie fragment obecnego trawnika (a raczej błotnistego klepiska) przylegającego bezpośrednio do krawężnika ulicy Kwartowej. Powinno być możliwe zachowanie 3 rosnących tu drzew oddalonych ok 1,5-2 m od jezdni.
Wykonanie chodnika wzdłuż wschodniej krawędzi ul. Kwartowej nie jest możliwe ze względu na znajdującą się tu tuż przy jezdni skarpę.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Budowa tego fragmentu chodnika ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa pieszym poruszającym się tamtędy z domów i bloków położonych w głębi osiedla ku ul. Dobrego Pasterza i z powrotem. Wraz z pojawieniem się kolejnych budynków mieszkalnych pojawiły się też prośby mieszkańców o wybudowanie bezpiecznego ciągu pieszego w tym rejonie.
Ulica Kwartowa łączy zaznaczone kolorem żółtym osiedle mieszkaniowe z ulicami Dobrego Pasterza i Słoneckiego, stanowiąc główną drogę dojazdową i ciąg pieszy. Pozwala dotrzeć mieszkańcom do komunikacji miejskiej (ul. Dobrego Pasterza), sklepów, placu zabaw, szkoły, przedszkoli. Codziennie porusza się nią wiele pojazdów i pieszych.
Brakujący fragment chodnika zmusza pieszych do poruszania się jezdnią, w szczególności przejścia na drugą jej stronę, gdyż obecne ciągi piesze leżą na przeciwnych jej stronach. Na krótkim odcinku ok. 50 m znajdują się 3 boczne wloty uliczek osiedlowych (2 od strony zachodniej - ul. Słoneckiego, 1 od strony zachodniej - ul. Marchołta) co powoduje konieczność ciągłej obserwacji pojazdów poruszających się z 5 różnych kierunków. Codziennie powoduje to sytuacje, gdy piesi, w tym poruszający się z małymi dziećmi, muszą ustępować sobie miejsca lub przejeżdżającym pojazdom na środku jedzdni.
Często można tu dostrzec uprzejmych kierowców, toczących się powoli za idącymi pieszymi, lub czekających na przejazd pojazdu z przeciwka, aby zostawić miejsce idącym pieszo.
Sytuacja obecna może w łatwy sposób zostać poprawiona przez budowę krótkiego odcinka chodnika i wyznaczenie miejsca przejścia na drugą stronę jezdni.
Kierowane wcześniej przez mieszkańców wnioski w tej sprawie nie zostały przyjęte do realizacji (np. jako zadanie na rok 2019). Jednocześnie kilka miesięcy temu zakończyła się gruntowna przebudowa ul. Marchołta (w związku z budową nowego bloku Marchołta 3) i powstały wzdłuż niej nowe chodniki, a mieszkańcy ze zdziwieniem dowiedzieli się, że brakujący krótki fragment wzdłuż ul. Kwartowej znów został pominięty.
Przedstawiciele Rady Dzielnicy pozytywnie odnoszą się do ponawianych wniosków mieszkańców w tej sprawie.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
projekt | opracowanie dokumentacji projektowej | 25 000,00 PLN |
wykonanie | budowa chodnika | 73 000,00 PLN |
| | 98 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
działania przygotowawcze | przygotowanie dokumentacji, wybór oferenta | I półrocze 2020 r. |
wykonanie chodnika | wykonanie chodnika | II półrocze 2020 r. |
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Projekt zakłada budowę chodnika przy ul. Kwartowej (zachodnia strona k. garaży)
do skrzyżowania z ul. Marchołta w nawiązaniu do istniejących chodników stanowiąc uzupełnienie istniejących ciągów pieszych, które na tym odcinku jest przerwane.
Wybudowanie tego fragmentu chodnika ma na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych, którzy
ze względu na brak chodnika tym odcinku zmusza pieszych do poruszania się po jezdni.