Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski
NR 214:
SZYBCIEJ I CISZEJ TRAMWAJEM! - montaż nowoczesnego rozjazdu
Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Rozjazd tramwajowy i krzyżownice przy pętli Mały Płaszów
Opis projektu
Projekt zakłada montaż nowoczesnych i cichych rozjazdów, po których tramwaje będą mogły jeździć z prędkością do 50 km/h wraz z opracowaniem dokumentacji technicznej. Obecnie tramwaje zbyt długo opuszczają skrzyżowania poruszając się z prędkością do 10 km/h, co skutkuje blokowaniem przeciwnego kierunku ruchu samochodów bądź komunikacji miejskiej. Dzięki realizacji tego projektu i stopniowemu wprowadzaniu tej technologii w całym mieście, skróci się czas podróży tramwajami, które znacznie szybciej opuszczą skrzyżowania, a mniejszy hałas poprawi komfort życia mieszkańców.
Miejsce realizacji projektu wraz z obecnie obowiązującym ograniczeniem prędkości do 10 km/h - rozjazd i krzyżownice przed wjazdem na pętlę Mały Płaszów, gdzie na co dzień kursują linie 11, 20.
2) Opracowanie dokumentacji technicznej - przygotowanie projektu, przeprowadzenie badań i uzyskanie Krajowej Oceny Technicznej dla nowych profili obręczy. Nie trzeba zamawiać nowych obręczy, bo poniższe tramwaje mają zamawiane szerokie obręcze nieobrobione:
- NGT6 108 mm
- E1+c3 124 mm
- N8S/C 110 mm
- GT8S/C/N 114 mm
- EU8N 114 mm
3) Roboty budowlane związane z wymianą 1 kompletu rozjazdów (zwrotnica+krzyżownica), 8 krzyżownic oraz szyn łączących przed wjazdem na pętlę Mały Płaszów - demontaż 1 zwrotnicy, 9 krzyżownic i szyn łączących na podbudowie betonowej z śrubowo-sprężystym przytwierdzeniem szyn oraz montaż 1 nowej zwrotnicy, 9 krzyżownic i szyn łączących na podbudowie betonowej z śrubowo-sprężystym przytwierdzeniem szyn wraz z nowym oznakowaniem:
- ZWROTNICA NAJAZDOWA (1 sztuka)
- z napędem zwrotnicowym sterowanym systemem podczerwieni produkcji Grupy ZUE S.A., ogrzewana
- prędkość przejazdu w relacji:
- skrętnej: minimum 20 km/h
- rozjazd i szyny łączące wykonane z profilu szyny kolejowej (w miarę możliwości) - gatunek stali: R350HT, twardość: min. 390HBW
- iglice wysokie (w miarę możliwości)
- sterowanie bezprzewodowe zwrotnicy możliwe przy prędkości tramwaju 50 km/h wraz z odpowiednim rozmieszczeniem czujników odbierających sygnał z tramwaju
- KRZYŻOWNICA GŁĘBOKOROWKOWA (9 sztuk)
- prędkość przejazdu w relacji:
- na wprost: 50 km/h (wyjazd z pętli Mały Płaszów w stronę centrum)
- skrętnej: minimum 20 km/h (wjazd na pętlę Mały Płaszów od strony centrum)
- dane techniczne
- maksymalna szerokość rowka na toku głównym: 30 mm
- maksymalna szerokość rowka na toku zwrotnym: 34 mm
- maksymalne zużycie rowka: 3 mm
- maksymalny kąt krzyżownicy dla szerokości obręczy 105 mm i szerokości obrzeża 21,5 mm: 30,37°
- zbudowana z materiałów najwyższej jakości i wytrzymałości, które zapewnią wysoką odporność na zużycie i wieloletnią eksploatację
- prędkość przejazdu w relacji:
Krzyżownice głębokorowkowe w sieci tramwajowej są powszechnym rozwiązaniem na świecie - powyżej przykład z Berlina.
- OZNAKOWANIE (zamontowane do sieci trakcyjnej i/lub słupów trakcyjnych, sygnalizatorów świetlnych)
- znak BT-1 ograniczenie prędkości do 50 km/h (wyjazd z pętli Mały Płaszów w stronę centrum)
- znak BT-1 ograniczenie prędkości do 20 km/h* (wjazd na pętlę Mały Płaszów od strony centrum)
UZASADNIENIE PROJEKTU
Dzięki realizacji tego projektu i stopniowemu montażowi takich rozjazdów w całym mieście:
- Pasażerowie komunikacji miejskiej zyskają na bezpieczeństwie, czasie i komforcie podróży
- Mieszkańcy docenią mniejszy hałas i wibracje wydawane przez przejeżdżające tramwaje
- Kierowcy samochodów przestaną narzekać na tramwaje zbyt długo opuszczające skrzyżowanie
- Zarządca infrastruktury doceni niższy koszty eksploatacji, łatwiejszą regenerację i wysoką trwałość
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
opracowanie dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych aprobat jednostek certyfikujących | opracowanie dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych aprobat jednostek certyfikujących | 200 000,00 PLN |
wykonanie rozjazdu oraz roboty budowlane i montażowe | wykonanie rozjazdu oraz roboty budowlane i montażowe | 1 000 000,00 PLN |
1 200 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
opracowanie dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych aprobat jednostek certyfikujących | opracownie dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych aprobat jednostek certyfikujących | 2020-2021 |
wykonanie rozjazdu oraz roboty budowlane i montażowe | wykonanie rozjazdu oraz roboty budowlane i montażowe | 2022 |
Galeria
Załączniki
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Montaż nowoczesnego rozjazdu tramwajowego z krzyżownicą głębokorowkową we wskazanej lokalizacji ma przyczynić się do zmniejszenia uciążliwości związanych z hałasem oraz do szybszego pokonania trasy przez tramwaj.