Projekt ogólnomiejski NR 45:

Priorytet dla autobusów.

Edycja Budżet Obywatelski 2019

Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru

Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ciąg drogowy Brodowicza-Olszyny_Pilotow-Młyńska_Lublańska-Dobrego Pasterza

Opis projektu

Wprowadzenie priorytetu dla autobusów komunikacji miejskiej na sygnalizacjach świetlnych na ciągu Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Lublańska-Dobrego Pasterza. Konieczne jest wprowadzenie wykrywania zbliżających się autobusów do sygnalizacji tak, by zbliżający się autobus generował sobie zielony sygnał (gdy ma się kończyć - by przedłużył a jak jest czerwony, by jak najszybciej dostał zielony) kosztem wlotu z podporządkowanych ulic (w wielu wypadkach z podporządkowanych wlotów nie wjeżdżają autobusy - choćby na ul. Pilotów) i kosztem przechodzenia (pieszy nie powinien wzbudzić sobie zielonego, dopóki autobus nie minie przejścia dla pieszych). Konieczne byłoby zmiany w programach sygnalizacji oraz dodatkowe detektory (pętle indukcyjne, odbiorniki sygnału nadawanego przez autobus), głównie na ulicy Pilotów. Bardzo ważna jest zmiana priorytetów na wlocie na Rondo Młyńskie tak, by wlot z szerokiej części ulicy Pilotów był nadrzędny (ze skrętem w lewo w Młyńską) i stosunku do wlotu z ulicy Meissnera i miał znacznie dłużej zielony sygnał niż wlot z ulicy Meissnera. Także trzeba wydłużyć zielone światło na Rondzie Barei na wlocie z ul. Lublańskiej (i dorobić zieloną strzałkę do skrętu w prawo - przydałaby się korekta geometrii ronda, by uzyskać dodatkowy pas dla autobusów skręcających w prawo). 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Jest to bardzo ważny ciąg autobusowy, po którym kursuje 11/12 linii (różnica wynika z tego, ze 484 jest linią jednokierunkową), z tym 3 przyśpieszone. Obecnie autobusy (niestety) stale trafiają na czerwone światła, nierzadko wręcz po kilku, kilkunastu metrach po ruszenia z miejsca dostają znów czerwone (przystanki pomiędzy dwiema sygnalizacjami umieszczonymi bardzo blisko siebie), stoją w korkach spowodowanych złym programem sygnalizacji (zwłaszcza na Rondzie Młyńskim i na ulicy Pilotów) i  - na skutek nadmiernej liczby zatrzymań - marnotrawią paliwo (podczas ruszania z miejsca zatłoczony autobus przegubowy spala dwudziestokrotnie więcej paliwa niż podczas jazdy). Obecnie sygnalizacje działają fatalnie i nawet gdy ruchu nie ma (niedziela) autobusy - zamiast płynnie jeździć - co krok są zatrzymywane przez czerwone światła, trwoniąc przy tym ogromne ilości paliwa. Idealnym rozwiązaniem byłaby likwidacja sygnalizacji przy Almie w ogóle oraz budowa tam przejścia podziemnego, ale to już dalsza przyszłość. Niezwykle ważna jest zmiana priorytetów na Rondzie Młyńskim, ponieważ na wlocie z ulicy Pilotów (jej głównej, szerokiej części) wjeżdża 11 linii autobusowych (124, 125, 152, 182, 184, 192, 424, 482, 501, 502, 511), podczas gdy z Meissnera na wprost jedzie tylko autobus linii 128 (o niewielkiej częstotliwości) i wlot z ulicy Pilotów powinien mieć wydłużony zielony sygnał i sterownik powinien tam maksymalnie przedłużać zielone, by zapewnić autobusom możliwość przejazdu bez stania w korkach. Wprowadzenie tego priorytetu wyeliminowałoby stanie autobusów w zatorach (obecnie często korki ciągną się po wiadukt kolejowy) i poprawiłoby funkcjonowanie komunikacji autobusowej. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Dokumentacja opracowanie koncepcji i projektu 50 000,00 PLN
Realizacja realizacja zadania 300 000,00 PLN
350 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Dokumentacja opracowanie koncepcji i projektu 2020 r.
Realizacja realizacja zadania 2021 r.
Charakterystyka długoterminowych skutków: Realizacja zadania ma przyczynić się do poprawy szybkości przejazdu autobusów w ciągu Brodowicza - Olszyny - Pilotów - Lublańska - Dobrego Pasterza. Będzie to program pilotażowy.
350 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Pobierz plakat lub baner

×