Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 4 NR 44:

Szybszy autobus na ul. Pachońskiego

Projekt odrzucony: Z uwagi na planowaną inwestycję realizowaną przez Zarząd Inwestycji Miejskich, tj. budowę linii tramwajowej KST etap III na Górkę Narodową (os. Krowodrza Górka – Górka Narodowa), która obejmuje również fragment ul. Pachońskiego, przedmiotowy wniosek nie ma uzasadnienia. Po uruchomieniu linii tramwajowej część pasażerów obecnych linii 144 oraz 154 przesiądzie się do tramwaju, podobnie jak również część osób obecnie niekorzystających z komunikacji miejskiej. Pojawienie się nowego środka transportu wpłynie również na zmianę układu linii komunikacyjnych w tym rejonie. Rozpoczęcie realizacji inwestycji, które planowane jest na jesień bieżącego roku będzie wiązało się z wprowadzeniem na ul. Pachońskiego czasowej organizacji ruchu na czas prowadzenia prac. Wstępnie zakłada ona wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na wydzielonej do jednego pasa ruchu części przedmiotowej ulicy. Następnie wybudowanie ww. odcinka wpłynie na charakterystykę ulic Pachońskiego i Wyki zmieniając układ geometryczny oraz charakterystykę ruchu. Niezależnie od planowanej inwestycji należy zwrócić uwagę na fakt, iż wzdłuż ul. Pachońskiego nie ma drogi dla rowerów, dlatego rowerzyści poruszają się w ruchu ogólnym. Zawężenie pasów ruchu spowodowane wyznaczeniem pasa autobusowego może pogorszyć warunki bezpieczeństwa rowerzystów, którzy zmuszeni zostaną do poruszania się pasem bliżej osi jezdni, a wyprzedzanie ich przez samochody będzie utrudnione, podobnie jak ma to aktualnie miejsce na ulicach Księcia Józefa czy Brodowicza. Mając na uwadze § 16 ust. 1 pkt. 4 Uchwały nr XI/179/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, tj.: „W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta” wnioskowany projekt nie jest możliwy do realizacji.

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 4 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ulica Henryka Pachońskiego, od skrzyżowania z ulicą Zielińską do skrzyżowania z ulicą Kazimierza Wyki.

Opis projektu

Projekt zakłada wytyczenie buspasa wzdłuż ul. Henryka Pachońskiego, od skrzyżowania z ulicą Zielińską do skrzyżowania z ulicą Kazimierza Wyki. Ulica Pachońskiego ma około 10 metrów szerokości więc jest wystarczająca, aby wytyczyć trzy pasy ruchu, w tym buspas. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U.2016.0.124 t.j.), § 15 Szerokość pasów ruchu:
1. Szerokość pasów ruchu, z zastrzeżeniem § 16, powinna wynosić:
[...]
3) na drodze klasy GP i G – 3,50 m;
4) na drodze klasy Z – 3,00 m;
5) na drodze klasy L – 2,75 m;
6) na drodze klasy D – 2,50 m.
[...]
4. W przypadku konieczności zastosowania rozwiązań uspokajających ruch na drogach klas G, Z, L i D na terenie zabudowy, szerokość pasa ruchu może być zmniejszona o 0,25 m względem wartości określonych w ust. 1.
W zależności od klasy drogi pasy dla samochodów mogą mieć 3,25 metra, a buspas 3,5 metra lub pasy 3 metry, a buspas 4 metry. W projekcie preferowana jest opcja druga z 4 metrowym buspasem. Ewentualnie można zastosować szersze linie oddzielające buspas od pasa samochodowego, jak na Alejach Trzech Wieszczów. 
Dodatkowo dla poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych zostaną utworzone wyspy dzielące tzw. azyle. Zawężony zostanie także wlot ulicy Adama Vetulaniego poprzez wyznaczenie nowego przejścia dla pieszych oraz powierzchni wyłączonej z ruchu.
Projekt uzupełnia się z projektem "Rondo na skrzyżowaniu ulic Pachońskiego i Wyki".

UZASADNIENIE PROJEKTU

Ulica Henryka Pachońskiego na Prądniku Białym stanowi początek trasy autobusów numer 144 i 154. Pomimo, że "Prądnik Biały Zachód" oraz "Wyki" są dopiero drugim i trzecim przystankiem na trasie tych linii, autobusy notują duże opóźnienia. Szczególnie odczuwalne jest to w godzinach porannego szczytu komunikacyjnego. Przekłada się to również na opóźnienia na całej trasie. Problem dotyka zatem także innych mieszkańców Krakowa, którzy korzystają ze wskazanych linii autobusowych. Dzięki realizacji projektu poprawi się przede wszystkim punktualność autobusów oraz czas przejazdu. Zwiększy się zatem konkurencyjność komunikacji publicznej, co może zachęcić więcej ludzi do wyboru tej formy podróżowania.
Dla samochodów zostanie taka sama liczba pasów jak przed zmianą, więc kierowcy nie odczują zmniejszenia przepustowości ulicy.
Znacznie wzrośnie bezpieczeństwo. Na przejściach dla pieszych powstaną azyle, które ułatwią pieszym (zwłaszcza osobom o ograniczonej mobilności) sprawniejsze przedostanie się na druga stronę ulicy. Obecnie ulica Pachońskiego jest bardzo szeroka (pasy po 5 metrów) co sprawia, że wielu kierowców nie przestrzega ograniczenia prędkości do 50 km/h. Zgodnie z przepisami pasy na autostradzie mają po 3,75 metra. W 2016 i 2017 roku na ulicy Pachońskiego doszło do 19 wypadków, w tym 4 dotyczyło potrącenia pieszych, a 15 zderzenia pojazdów.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt organizacji ruchu Przygotowanie projektu organizacji ruchu. W przypadku realizacji projektu "Rondo na skrzyżowaniu ulic Pachońskiego i Wyki" będzie można wykonać jeden projekt, co zmniejszy koszty. 1 000,00 PLN
Wyznaczenie buspasa Znaki poziome - linie na jezdni 800 m2 po 40 zł/m2; Znaki pionowe D-12 - 10 szt. po 200 zł 34 000,00 PLN
Przejścia dla pieszych z azylami Azyle z prefabrykatów - 10 szt. po 1200 zł/szt.; Pylon drogowy U-5 ze znakiem C-9 - 9 szt. po 250 zł; Znaki pionowe D-6 - 10 szt. po 150 zł/szt.; Wymalowanie fragmentu przejścia czerwoną farbą - 5 x 1m2 po 75 zł/m2 W przypadku realizacji projektu "Rondo na skrzyżowaniu ulic Pachońskiego i Wyki" liczba przejść dla pieszych zmniejszy się do 4 sztuk, a koszt wyniesie 14 450 zł. 16 125,00 PLN
51 125,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
1. Projekt organizacji ruchu Wybranie wykonawcy i przygotowanie projektu organizacji ruchu. W przypadku realizacji projektu "Rondo na skrzyżowaniu ulic Pachońskiego i Wyki" będzie można wykonać jeden projekt, co zmniejszy koszty. styczeń 2020
2. Wybór wykonawcy na wyznaczenie buspasa Przygotowanie i rozstrzygnięcie przetargu na wykonawcę wyznaczenia buspasa. W przypadku realizacji projektu "Rondo na skrzyżowaniu ulic Pachońskiego i Wyki" będzie można wybrać jednego wykonawcę, co zmniejszy koszty. kwiecień 2020
3. Wyznaczenie buspasa i montaż azyli na przejściach dla pieszych Wykonanie robót zgodnie z projektem organizacji ruchu. Wykonanie prac w okresie wakacyjnym, gdy występuje mniejsze natężenie ruchu. lipiec 2020

Galeria

powrót