Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 4 NR 43:

Rondo na skrzyżowaniu ulic Pachońskiego i Wyki

Projekt odrzucony: Wprowadzenie na istniejącym układzie geometrycznym skrzyżowania ulic Pachońskiego i Wyki ruchu okrężnego, na którym zostaną spełnione warunki przejezdności dla autobusów komunikacji miejskiej oraz pojazdów ciężarowych wiąże się z całkowitą przebudową istniejącego skrzyżowania. Ponadto wyznaczenie ronda wyłącznie przez oznakowanie poziome i pionowe, w sytuacji, gdzie na skrzyżowaniu dominują relacje skrętne (w przypadku ww. skrzyżowania jest to relacja skrętna wzdłuż drogi wojewódzkiej 794) będzie rozwiązaniem nieefektywnym. Należy wziąć pod uwagę również fakt, iż w sąsiedztwie przedmiotowego skrzyżowania planowana jest realizacja następujących inwestycji dotyczących rozbudowy i przebudowy układu drogowego: - budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju na Górkę Narodową (KST III) – zadanie realizowane przez Zarząd Inwestycji Miejskich, - budowa trasy Wolbromskiej od skrzyżowania z ul. Pachońskiego do Północnej Obwodnicy Krakowa – w ramach inwestycji realizowanej przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, - budowa Północnej Obwodnicy Krakowa – inwestycja Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Powyższe zamierzenia w znacznym stopniu zmienią natężenia i rozkład ruchu, również w rejonie ul. Pachońskiego. Pozwolą także na przeniesienie ruchu tranzytowego z ulic lokalnych na odcinki dróg do tego przeznaczone. Dodatkowo należy mieć na uwadze, iż skrzyżowania ulic Pachońskiego i Wyki oraz Opolskiej i Wyki położone są blisko siebie (300 m). Budowa ronda w niewielkiej odległości od skrzyżowania z sygnalizacją świetlną – w przypadku występowania kolejek dojazdowych do sygnalizacji – może skutkować ograniczeniem przepustowości ronda lub negatywnym oddziaływaniem na warunki ruchowe na skrzyżowaniu ulic Opolskiej i Wyki, poprzez powstawanie kolejek przy braku powierzchni do zjazdu z ul. Opolskiej w kierunku ul. Pachońskiego. W związku z powyższym, nie zasadne jest dokonywanie zarówno przebudowy, jak i znaczących zmian organizacji ruchu na przedmiotowym skrzyżowaniu do czasu realizacji ww. zadań, kiedy to będzie możliwe zbadanie natężenia oraz struktury kierunkowej ruchu uwzględniających docelowy układ uliczny. Wówczas będzie możliwe dokonanie analizy pod kątem optymalnego kształtu skrzyżowania. Mając na uwadze § 16 ust. 1 pkt. 4 Uchwały nr XI/179/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, tj.: „W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta” oraz pkt. 6, tj.: „W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności”, wnioskowany projekt nie jest możliwy do realizacji.

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 4 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Skrzyżowanie ulic Henryka Pachońskiego i Kazimierza Wyki na Prądniku Białym

Opis projektu

Projekt zakłada zmianę standardowego skrzyżowania ulic Henryka Pachońskiego i Kazimierza Wyki na skrzyżowanie o ruchu okrężnym, tzw. rondo. Tarcza skrzyżowania jest tak duża, że zmiana nie wymaga przebudowy. Rondo byłoby wyznaczone za pomocą znaków pionowych i poziomych oraz wyspy środkowej z elementów prefabrykowanych. Wyspa byłaby na tyle niska, że umożliwi przejazd przez rondo autobusom przegubowym, pojazdom straży pożarnej, jak i większym ciężarówkom zmierzającym do siedziby izby celnej.
Na czterech wlotach ronda na przejściach dla pieszych należy umieścić azyle składające się z wysepek, pylonów U-5 i znaków C-9.
Dzięki powstaniu ronda zbędne będą również dwa pasy na ulicy Wyki (do jazdy na wprost i skrętu w lewo oraz do skrętu w prawo). Zaoszczędzone miejsce należy wykorzystać na buspas prowadzący do zatoki przystankowej przy przystanku "Wyki". Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U.2016.0.124 t.j.), § 15 Szerokość pasów ruchu:
1. Szerokość pasów ruchu, z zastrzeżeniem § 16, powinna wynosić:
[...]
3) na drodze klasy GP i G – 3,50 m;
4) na drodze klasy Z – 3,00 m;
5) na drodze klasy L – 2,75 m;
6) na drodze klasy D – 2,50 m.
[...]
4. W przypadku konieczności zastosowania rozwiązań uspokajających ruch na drogach klas G, Z, L i D na terenie zabudowy, szerokość pasa ruchu może być zmniejszona o 0,25 m względem wartości określonych w ust. 1.
Ulica Wyki ma około 10 metrów szerokości więc w zależności od klasy drogi pasy dla samochodów mogą mieć 3,25 metra, a buspas 3,5 metra lub pasy 3 metry, a buspas 4 metry. W projekcie preferowana jest opcja druga z 4 metrowym buspasem. Ewentualnie można zastosować szersze linie oddzielające buspas od pasa samochodowego, jak na Alejach Trzech Wieszczów. 
Projekt uzupełnia się z projektem "Szybszy autobus na ul. Pachońskiego"

UZASADNIENIE PROJEKTU

Projekt znacznie usprawni ruch na skrzyżowaniu. W związku z powstaniem sklepu Lidl oraz nowego osiedla ruch na skrzyżowaniu znacznie wzrósł. Obecnie samochody jadące od strony ulicy Łokietka oraz od nowych bloków przy torach kolejowych muszę ustąpić pierszeństwa przez co tworzą się korki. Duży problem mają też kierowcy chcący skręcić w lewo z Wyki w Pachońskiego lub pojechać prosto. W korkach utykają też autobusy jadące od/do Toń. Na wzrost punktualności autobusów wpłynie wyznaczenie buspasa na ulicy Wyki do przystanku "Wyki".  Dzięki powstaniu ronda zbędne będą dwa pasy na ulicy Wyki (do jazdy na wprost i skrętu w lewo oraz do skrętu w prawo). Powstałe miejsce będzie można wykorzystać na ww. buspas.
Realizacja projektu poprawi też bezpieczeństwo. Na przejściach dla pieszych powstaną azyle, które ułatwią pieszym (zwłaszcza osobom o ograniczonej mobilności) sprawniejsze przedostanie się na druga stronę ulicy. Na rondach ze względu na mniejszą prędkość i bardziej płynny przejazd dochodzi do mniejszej liczby wypadków. W 2016 i 2017 roku na skrzyżowaniu ulic Wyki i Pachońskiego doszło do 6 wypadków. Głównie były to zderzenia boczne, czołowe i tylne.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wyznaczenie buspasa Znaki poziome - linie na jezdni 90m2 po 40 zł/m2; Znaki pionowe D-12 - 2 szt. po 200 zł 4 000,00 PLN
Znaki pionowe Znaki pionowe C-12 - 4 szt. po 150 zł; Znaki pionowe A-7 - 4 szt. po 150 zł/szt.; Znaki pionowe B-2 - 4 szt. po 150 zł/szt. 1 800,00 PLN
Znaki poziome Znaki poziome - linie na jezdni 80 m2 po 40 zł/m2 3 200,00 PLN
Przejścia dla pieszych z azylami Azyle z prefabrykatów - 8 szt. po 1200 zł/szt.; Pylon drogowy U-5 ze znakiem C-9 - 4 szt. po 250 zł; Znaki pionowe D-6 - 8 szt. po 150 zł/szt.; Wymalowanie fragmentów przejścia czerwoną farbą - 4 x 1m2 po 75 zł/m2 12 100,00 PLN
Projekt organizacji ruchu Przygotowanie projektu organizacji ruchu. W przypadku realizacji projektu "Szybszy autobus na ul. Pachońskiego" będzie można wykonać jeden projekt, co zmniejszy koszty. 1 000,00 PLN
Wyspa środkowa z prefabrykatów Wyspa środkowa z prefabrykatów 2 000,00 PLN
24 100,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
1. Projekt organizacji ruchu Wybranie wykonawcy i przygotowanie projektu organizacji ruchu. W przypadku realizacji projektu "Szybszy autobus na ul. Pachońskiego" będzie można wykonać jeden projekt, co zmniejszy koszty. styczeń 2020
2. Wybór wykonawcy na wyznaczenie ronda i buspasa Przygotowanie i rozstrzygnięcie przetargu na wykonawcę wyznaczenia ronda i buspasa. W przypadku realizacji projektu "Szybszy autobus na ul. Pachońskiego" będzie można wybrać jednego wykonawcę, co zmniejszy koszty. kwiecień 2020
3. Wyznaczenie ronda i buspasa Wykonanie robót zgodnie z projektem organizacji ruchu. Wykonanie prac w okresie wakacyjnym, gdy występuje mniejsze natężenie ruchu. lipiec 2020

Galeria

powrót