Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski
NR 53:
Ścieżka rowerowa przez skwer wzdłuż Alei Trzech Wieszczów
Projekt odrzucony:
Podczas weryfikacji propozycji zadania w oparciu o uchwałę Nr XI/179/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 13.03.2019 roku w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa stwierdzono, :
1. Poprowadzenie drogi dla rowerzystów w szerokim pasie dzielącym jezdnie jest rozwiązaniem niestandardowym, które stoi w sprzeczności z podstawowymi zasadami projektowymi ulic. Rozwiązania nietypowe generują zwiększoną liczbę konfliktów i zdarzeń drogowych (brak znajomości rozwiązania, nawyku kierujących itp.). W pasie dzielącym jezdnie znajduje się drzewostan, który może ograniczać widoczność rowerzystów na przecięciach z jezdnią, których na odcinku Alei Trzech Wieszczów jest dużo. Problematyczne są zwłaszcza nawrotki, przez które nie projektuje się przejść czy przejazdów dla rowerzystów. Przejazdy dla rowerzystów przez skrzyżowania wyposażone w sygnalizację zmniejszą powierzchnię akumulacji (prowadzenie ścieżki dla rowerów bliżej jednej z krawędzi jezdni umożliwia objęcie przejazdu sygnalizacją, natomiast dla relacji przeciwnej znajdować się będzie na powierzchni akumulacyjnej. Należy spodziewać się konfliktów między rowerzystami a pojazdami poruszającymi się w relacjach poprzecznych do Alei Trzech Wieszczów. Ponadto należy zwrócić uwagę, że relacje skrętne w lewo z Alei będą wykonywane jako kolizyjne z ruchem rowerowym przy niekorzystnym układzie geometrycznym (wzajemna widoczność, niestandardowa lokalizacja punktów kolizji).
Należy zaznaczyć, że infrastruktura rowerowa zaplanowana w proponowanym śladzie nie zapewni komfortowych warunków ruchu rowerowego ze względu na wspomniane względy bezpieczeństwa oraz efektywności sterowania. Ok. 15 przecięć z ruchem kołowym będzie realizowane przy założeniu dopuszczalnej kolizji z ruchem pojazdów. W pozostałych miejscach sygnalizacja świetlna stanowić będzie istotną barierę w płynnym poruszaniu się rowerzystów.
Zapewnienie bezkolizyjnych przejazdów przez cały ciąg oznaczać będzie drastyczne pogorszenie warunków ruchu dla wszystkich uczestników ruchu.
Realizacja przedmiotowego zadania pociąga za sobą konieczność dokonania zmian w istniejącym oznakowaniu i infrastrukturze sygnalizacyjnej, co z kolei wiąże się z wykonaniem projektu stałej organizacji ruchu, który z uwagi na bezpieczeństwo ruchu oraz konieczność zapewnienia efektywności organizacji ruchu zgodnie z §8 ust. 5 i ust. 6 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem (Dz.U. z 2017 r. poz. 784), nie może zostać zatwierdzony.
2. Zasadne zachowanie wszystkich roślin, które znajdują się w Alejach Trzech Wieszczów szczególnie tych, które zostały posadzone na zieleńcach na odcinku od Mostu Dębnickiego w kierunku ul. Piłsudskiego, posiadają nie tylko walory estetyczne ale również pełnią ważną funkcję w walce z zanieczyszczeniami powietrza ,do nasadzeń użyto roślin pyłochwytnych które mają za zadanie filtrować powietrze.
Na podstawie § 16. ust. 1 pkt. 6 regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, zatwierdzonego uchwałą nr XI/179/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 13.03.2019 r., który stanowi, że w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności zadanie opiniuje się negatywnie.
Dodatkowo informujemy, że rowerową alternatywę dla Alej Trzech Wieszczów stanowi tzw. Aleja Dwóch Kółek, która wiedzie przez ulice o małym natężeniu ruchu, przez park Krakowski i Błonia aż do Wisły. W ciągu ww. trasy w ostatnich latach wprowadzono wiele udogodnień dla rowerzystów (m.in. dopuszczono dwukierunkowy ruch rowerowy na ulicach jednokierunkowych
Wniosek pn. „ Budowa ścieżki rowerowej w ciągu Alei Trzech Wieszczów” był składany w edycji BO 2015r jako projekt ogólnomiejski i został również w 2015r zaopiniowany negatywnie i odrzucony,
Opinia sporządzona w oparciu o pozyskane opinie : Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu , Zarządu Transportu Publicznego, Zarządu Zieleni Miejskiej, Wydziału Gospodarki Komunalnej.
Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Centrum
Opis projektu
Celem jest zbudowanie ścieżki rowerowej biegnącej środkiem skweru przez Aleje Trzech Wieszczów i w końcu łączącej pozostałe ścieżki w sensowną sieć. W ramach tego projektu każdym skrzyżowaniu dodane będą też urządzenia umożliwiające wjazd na ścieżkę. Skrzyżowania to Kościuszki/Zwierzyniecka, Piłsudskiego/Focha, Reymonta, Czarnowiejska, Karmelicka, Łobzowskia, Krowoderska, Długa.
Na każdym skrzyżowaniu będą ulokowane przejazdy umożliwiające jazdę umożliwiając kontynuację jazdy ścieżką wzdłuż Alei (kosztem nieznacznego przesunięcia linii czerwonego światła dla samochodów jadących w poprzek Alei i znajdujących się już na skwerze)
Dodatkowe przejazdy umożliwiające wjazd na ścieżkę zostaną dodane w miejscach gdzie to konieczne (okazuje się, że tych miejsc nie jest wiele, gdyż rowery będą mogły wjeżdżać na ścieżkę z przecznic, wykorzystując zielone światło dla ruchu w poprzek Alei).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wszystkie ścieżki po zachodniej stronie miasta biegną tylko w kierunku wschód-zachód. Rowerem nie można (inaczej niż z Rynku Głównego) zgodnie z przepisami dojechać na przykład w rejon krakowskich uczelni (AGH, Uniwersytet Rolniczy, Akademia Pedagogiczna, Fizyka UJ i wiele innych). Podobnie jest z innymi miejscami zlokalizowanymi w rejonie drugiej obwodnicy - dla rowerów dostępne są one tylko w osi Rynek Główny - peryferia. Co prawda istnieje ścieżka idąca przez ulice Włóczków i Oleandry (jako jedyna - w dobrym kierunku), ale w praktyce ścieżka ta nie istnieje, choć figuruje oficjalnie na planie ścieżek. Jedyny jej widoczny fragment to przejazdy rowerowe w rejonie Focha i 3 Maja, zaś przebieg (według planu) jest bardzo nieregularny i potrafi prowadzić ludziom przez podwórka zamiast przez przestrzeń publiczną (np. przejazd z Ulicy Włóczków na Senatorską).
Dziesiątki rowerów przeciskają się więc po Alejach wąskimi chodnikami przed pierzeją kamienic, bo nikt nie będzie ryzykował życia jadąc pasem drogowym, gdzie limit prędkości 50 km/h jest mocno teoretyczny.
Wykorzystanie skweru na budowę ścieżki nie będzie wymagało wielkich nakładów finansowych. Teren jest pusty i płaski (można ominąć nasadzoną roślinność nie niszcząc jej). Dodatkowo w zupełności wystarczy tu ścieżka asfaltowa z podkładem z kruszywa, a na znacznym odcinku można wykorzystać już biegnący środkiem (za szeroki i raczej pusty) chodnik (okolice ulicy Łobzowskiej i Krowoderskiej). Trzeba domalować przejazdy rowerowe i dorobić do nich światła zsynchronizowane z przecznicami Alei lub przejściami dla pieszych (i tak już w kilku miejscach takie przejazdy są). Ponadto po zrealizowaniu zadania system ścieżek w rejonie skrzyżowania Kościuszki/Zwierzyniecka lub Czarnowiejskiej w końcu będzie konsystentny. Obecnie przejazdy rowerowe kończą się tam "w powietrzu" - czyli na chodniku, gdzie rowerem już jechać nie wolno. Budowę można przeprowadzić bez ingerencji w obecne samochodowe pasy ruchu (bez utrudniania ruchu na Alejach). Zmiany na jezdniach będą dotyczyły wyłącznie oznakowania poziomego, ewent. korekt krawężników.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Projekt infrastruktury związanej z planowaną ścieżką rowerową | Wykonanie projektu inwestycji | 25 000,00 PLN |
Wykonanie modyfikacji sygnalizacji skrzyżowań | Naniesienie znaków poziomych w rejonach skrzyżowań | 30 000,00 PLN |
Oznakowanie pionowe | Montaż znaków pionowych | 40 000,00 PLN |
Budowa ciągu ścieżki rowerowej | Realizacja prac związanych z wytyczeniem, utwardzeniem i położeniem nawierzchni ścieżki rowerowej. Naniesienie oznakowania poziomego ścieżki rowerowej. Działania można połączyć z już zgłoszonym PROJEKTEM OGÓLNOMIEJSKIM NR 6, wówczas koszt będzie mniejszy. | 600 000,00 PLN |
Przebudowa skrzyżowań | Wykonanie najazdów przez pasy zieleni, przebudowa krawężników | 100 000,00 PLN |
Modyfikacja sygnalizacji świetlnej | Dodanie sygnalizatorów dla ścieżki rowerowej (system sterowania ten sam, bo połączone ze światłami dla samochodów) ) | 130 000,00 PLN |
925 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Budowa ścieżki rowerowej na skwerze | Realizacja prac związanych z wytyczeniem, utwardzeniem i położeniem nawierzchni ścieżki rowerowej oraz naniesieniem znaków poziomych na ścieżce | 2020 |
Modyfikacja skrzyżowań | Wykonanie najazdów, montaż dodatkowych sygnalizatorów świetlnych wraz z przyłączami, zmiana oznakowania poziomego skrzyżowań. | 2020 |