Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 8 NR 32:

SUCHĄ NOGĄ DO TRAMWAJU

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 8 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Od ulicy Kobierzyńskiej ( projektowany chodnik przedłuża ulicę Sąsiedzką ) do ulicy Zalesie ( od tej strony projektowany chodnik przedłuża ulicę Drukarską )

Opis projektu

Projekt zakłada wybudowanie oświetlonego chodnika, który połączy ulicę Kobierzyńską z ulicą Zalesie. Projektowany chodnik przebiega przez działki 169/2, 169/3, 169/7, 169/11, 169/10, 169/8  obręb 34.

Obecnie w miejscu, o którym mowa istnieje ścieżka – wydeptana, w większości nieutwardzona, nierówna i błotnista. Ponieważ szlak ten jest popularną i często uczęszczaną przez mieszkańców trasą, na odcinku około 45 m długości ułożyli oni płyty chodnikowe o szerokości 70 cm.

Projekt wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców i zakłada budowę prawdziwego, oświetlonego i bezpiecznego chodnika, który zastąpiłby tymczasową, ciemną ścieżkę z byle jakich materiałów.

Zakres prac:

  1. Przygotowanie projektu technicznego
  2. Budowa chodnika wraz z oświetleniem zgodnie z opracowanym projektem

Projekt zakłada również, że drzewa rosnące na trasie proponowanego chodnika (kilka sztuk) zostaną oszczędzone lub, w razie konieczności, będą poddane wycince w minimalnym stopniu.  
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Od kilku lat trwa bardzo szybka i intensywna rozbudowa Ruczaju. Dynamicznie przybywa budynków mieszkalnych wielorodzinnych oraz obiektów handlowych, prywatnych żłobków i przedszkoli. Co za tym idzie - przybywa również mieszkańców osiedla.

W ciągu ostatnich dwóch latach tylko w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego chodnika powstało kilka budynków wielorodzinnych – przy ul. Zalesie i Drukarskiej. Kolejny jest na ukończeniu, w przygotowaniu do budowy następny – obydwa przy ul. Prof. Jerzego Wiśniewskiego. 

W związku z tym, ruch pieszy w okolicy projektowanego chodnika jest bardzo duży i w najbliższych miesiącach zapewne wzrośnie. Warto też podkreślić, że planowany chodnik jest na szlaku, po którym mieszkańcy poruszają się, by dojść do pobliskich sklepów (Biedronka, Lewiatan, piekarnia Pawlak), punktów usługowych (poczta, fryzjer, kwiaciarnia) czy terenów rekreacyjno-sportowych (pobliskie łąki objęte programem „Natura 2000”,Uroczysko Górka Pychowicka, Zakrzówek, Las Żywiecki)

Miejsce, w którym miałby powstać projektowany chodnik jest już w tej chwili trasą intensywnie uczęszczaną przez mieszkańców okolicznych posesji. Droga ta jest jednak nie tylko prowizoryczna, nierówna i błotnista, ale przede wszystkim – zupełnie nieoświetlona, przez co również niebezpieczna. W okresie jesienno-zimowym oznacza to, że już po godzinie 16 korzystanie z niej staje się bardzo niekomfortowe. Warto wziąć ten argument pod uwagę także dlatego, że Ruczaj to przede wszystkim dzielnica ludzi młodych – młodych małżeństw, rodzin z dziećmi. Ta ciemna okolica nie jest więc dogodnym szlakiem dla poruszających się tędy dzieci czy matek z wózkami.
 
Omawiana ścieżka stała się ważnym szlakiem komunikacyjnym dla studentów, podążających w kierunku pobliskiego Kampusu UJ. Wraz z uruchomieniem linii szybkiego tramwaju oraz bardzo popularnej linii autobusowej nr 114 omawiana droga stała się również niezwykle istotna jako droga dotarcia do ważnych przystanków komunikacji miejskiej (Kampus UJ i Zachodnia). Z codziennych obserwacji wynika bardzo jasno, że ścieżka jest dogodnym miejscem dotarcia na przystanki mieszkańców ulicy Kobierzyńskiej, Jana Kantego Przyzby i Zalesie (część tej ulicy położona jest po drugiej stronie ul. Kobierzyńskiej), gdzie istnieje wiele budynków jednorodzinnych i wielorodzinnych a nowo wybudowane wkrótce zostaną zasiedlone.
 
Jak już wspomniano w opisie projektu, obecnie w tym miejscu istnieje nieutwardzona ścieżka, wydeptywana prze lata przez coraz większą liczbę okolicznych mieszkańców. Już po niewielkich opadach deszczu czy śniegu ścieżka ta pokrywa się licznymi kałużami, które nie sposób ominąć. Poza tym, na całym odcinku zalega ciężkim i śliskim błotem, na którym łatwo o upadek. Dodatkowo należy pamiętać, że ulica Profesora Jerzego Wiśniewskiego nie posiada utwardzonej drogi dojazdowej, więc ta, po której poruszają się samochody, również zamienia się w błotnistą breję po deszczach lub śliską powierzchnię zimą. 

Dodatkowo, z racji prowadzonej przy ulicy budowy domu wielorodzinnego oraz kolejnej, która ruszy niedługo, nie jest aktualnie możliwe, by miasto wybudowało tam nawierzchnię z prawdziwego zdarzenia. Wszystko to sprawia, że mieszkańcy ulicy Wiśniewskiego, bez względu na to, którą trasę wybiorą, nie mają żadnych szans na poruszanie się po utwardzonej nawierzchni, bez konieczności brnięcia przez kałuże czy błoto. 

Dlatego utwardzony chodnik z prawdziwego zdarzenia znacznie poprawi sytuację mieszkańców ulicy. Część omawianego odcinka z inicjatywy mieszkańców budynku wielorodzinnego położonego przy ul. Profesora Jerzego Wiśniewskiego 9  została w 2010 prowizorycznie utwardzona na odcinku około 45 m na szerokość dwóch płytek chodnikowych. Jednak to rozwiązanie w tamtym czasie miało mieć charakter doraźny, a wysiłki mieszkańców w kwestii budowy chodnika nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Dzisiaj ścieżka ma nieporównywalnie większe znaczenie dla mieszkańców tej części dzielnicy, ale w żaden sposób nie zmieniło to opisanego stanu rzeczy który trwa do dzisiaj

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt opracowanie dokumentacji projektowej 30 000,00 PLN
Realizacja chodnik 397,5 m2, 5 sztuk latarni parkowych 380 000,00 PLN
410 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt opracowanie dokumentacji projektowej 2020
Realizacja budowa chodnika 2021

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Budowa chodnika znacząco zwiększy bezpieczeństwo i komfort poruszania się pieszych, montażowi oświetlenia wpłynie również na poprawę jakość życia mieszkańców. Projekt poprawi infrastrukturę okolicy.
powrót