Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 111:

Remont zabytkowego autobusu MAN SL200

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Kraków

Opis projektu

W ramach projektu przewiduje się remont pojazdu w celu ukazania jednego z przykładów autobusów jakimi podróżowali Krakowianie w latach 90. Pojazd ten stanowi doskonały przykład różnicy w zastosowanej technologii w odróżnieniu do jeżdżących wówczas po krakowskich ulicach Ikarusów i Jelczy. Wygląd autobusu tego samego przedstawia zdjęcie poniżej. 

Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/SL200-weihrauch.jpg

UZASADNIENIE PROJEKTU

Remont tego autobusu rozszerzy dostępną publiczności kolekcję krakowskich autobusów zabytkowych, jednocześnie pojazd ten będzie mógł stanowić kolejną atrakcję w Muzeum Inżynierii Miejskiej.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt Wykonanie projektu remontu 10 000,00 PLN
Wykonanie Remont pojazdu 400 000,00 PLN
410 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt połowa 2020
Realizacja 2020-2021

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Autobusy MAN SL200 należą do pierwszej generacji VÖV-Standard-Linienbus – autobusów standardowych produkowanych w latach 1968-2000. Były eksploatowane w Krakowie w latach 1990-1996. Do Krakowa sprowadzono cztery autobusy tego typu, z czego trzy użytkowano w ruchu liniowym, a jeden przeznaczono na magazyn części zamiennych. Obiekt z numerem 16604 został wyprodukowany w 1973 roku i jako jedyny z eksploatowanych w Krakowie, został zachowany, z przeznaczeniem na pojazd historyczny. Warto podkreślić, iż autobusy MAN SL200 są obecnie bardzo rzadkie i mówić możemy o pojedynczych egzemplarzach, przez co – obok Scanii CR111 – jest to jeden z najcenniejszych obiektów związanych z historią krakowskiej komunikacji miejskiej (znajdujących się w zbiorach MIM). Realizacja prac konserwatorskich przywracających wygląd fizyczny oraz sprawność techniczną obiektowi (nr. inw. MIM 353/II-46) wydaje się jak najbardziej celowe i zasadne. Wprawdzie, stan zachowania uznać należy za zły, niemniej nadal możliwa wydaje się renowacja obiektu, a nie wykonanie repliki. Prace wymagać będą dużej ingerencji konserwatorskiej we wszystkie warstwy obiektu. Przeprowadzenie prac, zgodnie z przyjętą praktyką w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, musi zostać poprzedzone szczegółową inwentaryzacją, która da odpowiedź na konieczny do wykonania zakres prac i pozwoli opracować fachowy program konserwatorski. Z uwagi na konieczność przeprowadzenia szczegółowych oględzin obiektu, a następnie wspomnianej inwentaryzacji i opracowania programu konserwatorskiego, kwotę wskazaną w projekcie BO należy traktować jako kwotę orientacyjną. W związku z tym Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK opiniuje pozytywnie ten projekt.
powrót