Projekt ogólnomiejski
NR 111:
Edycja Budżet Obywatelski 2019
Projekt ogólnomiejski
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków
Opis projektu
W ramach projektu przewiduje się remont pojazdu w celu ukazania jednego z przykładów autobusów jakimi podróżowali Krakowianie w latach 90. Pojazd ten stanowi doskonały przykład różnicy w zastosowanej technologii w odróżnieniu do jeżdżących wówczas po krakowskich ulicach Ikarusów i Jelczy. Wygląd autobusu tego samego przedstawia zdjęcie poniżej.
Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/SL200-weihrauch.jpg
UZASADNIENIE PROJEKTU
Remont tego autobusu rozszerzy dostępną publiczności kolekcję krakowskich autobusów zabytkowych, jednocześnie pojazd ten będzie mógł stanowić kolejną atrakcję w Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Projekt | Wykonanie projektu remontu | 10 000,00 PLN |
Wykonanie | Remont pojazdu | 400 000,00 PLN |
| | 410 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Projekt | | połowa 2020 |
Realizacja | | 2020-2021 |
Galeria
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Autobusy MAN SL200 należą do pierwszej generacji VÖV-Standard-Linienbus – autobusów standardowych produkowanych w latach 1968-2000. Były eksploatowane
w Krakowie w latach 1990-1996. Do Krakowa sprowadzono cztery autobusy tego typu, z czego trzy użytkowano w ruchu liniowym, a jeden przeznaczono na magazyn części zamiennych. Obiekt z numerem 16604 został wyprodukowany w 1973 roku i jako jedyny z eksploatowanych
w Krakowie, został zachowany, z przeznaczeniem na pojazd historyczny. Warto podkreślić,
iż autobusy MAN SL200 są obecnie bardzo rzadkie i mówić możemy o pojedynczych egzemplarzach, przez co – obok Scanii CR111 – jest to jeden z najcenniejszych obiektów związanych z historią krakowskiej komunikacji miejskiej (znajdujących się w zbiorach MIM).
Realizacja prac konserwatorskich przywracających wygląd fizyczny oraz sprawność techniczną obiektowi (nr. inw. MIM 353/II-46) wydaje się jak najbardziej celowe i zasadne. Wprawdzie, stan zachowania uznać należy za zły, niemniej nadal możliwa wydaje się renowacja obiektu, a nie wykonanie repliki. Prace wymagać będą dużej ingerencji konserwatorskiej we wszystkie warstwy obiektu.
Przeprowadzenie prac, zgodnie z przyjętą praktyką w Muzeum Inżynierii Miejskiej
w Krakowie, musi zostać poprzedzone szczegółową inwentaryzacją, która da odpowiedź
na konieczny do wykonania zakres prac i pozwoli opracować fachowy program konserwatorski.
Z uwagi na konieczność przeprowadzenia szczegółowych oględzin obiektu, a następnie wspomnianej inwentaryzacji i opracowania programu konserwatorskiego, kwotę wskazaną
w projekcie BO należy traktować jako kwotę orientacyjną.
W związku z tym Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK opiniuje pozytywnie ten projekt.