Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 14
NR 11:
Kanalizacja burzowa i chodniki w Łęgu
Projekt odrzucony:
OPINIA NEGATYWNA
Uzasadnienie opinii negatywnej:
Do Budżetu Miasta Krakowa na 2019r. oraz WPF-WPI na lata 2020 - 2022 wnioskowane było zadanie pn.: „Rozbudowa ul. Longinusa Podbipięty na odcinku od ul. Sołtysowskiej do ul. Klasztornej”. Zadanie to obejmuje swoim zakresem również budowę kanalizacji oraz chodnika na wnioskowanym w budżecie obywatelskim odcinku ul. Podbipięty. Zadanie nie znalazło się w BMK na 2019r. i ponownie będzie wnioskowane do BMK na 2020r i WPF – WPI na lata 2021- 2023.
Ponadto informujemy, że łączny szacunkowy koszt wykonania przedmiotowego zadania wyniesie 24 330 000,00 PLN brutto
Informujemy, że wszystkie elementy wniosku zostały przeanalizowane w związku z powyższym informujemy:
Ad1). Budowa kanalizacji burzowej … – Zadanie wymaga kompleksowego ujęcia przebudowy ulicy której koszt znacznie przewyższy limity finansowe dla Dzielnicy XIV
Ad2). Budowa szerokiego asfaltowego chodnika … - jak wyżej, konieczne wykonanie kompleksowej przebudowy ulicy której koszt znacznie przewyższy limity finansowe dla Dzielnicy XIV.
Ad3). Rozwiązanie tymczasowe … - Zgodnie z planem miejscowym „Czyżyny – Łęg” i „Mogiła II” którymi objęta jest ul. L. Podbipięty sklasyfikowano ją jako drogę publiczną powiatową, klasy zbiorczej KDZ. W związku z powyższym parametry techniczne docelowego układu drogowego winny spełniać wymagania Rozp. Nr 430 Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dn. 2 marca 1999r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. 2016.124 wraz z późniejszymi zmianami). Zakresem prac należy objąć teren niezbędny dla zapewnienia warunków zgodnych z wymogami powyższego Rozporządzenia, w tym pełnych tarcz skrzyżowań z drogami bocznymi łącznie, wraz z bezpiecznym przeprowadzeniem pieszych przez tarcze skrzyżowań i dowiązaniem do stanu istniejącego.
Zakres prac powinien być tak przyjęty, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu (w tym pieszych, rowerzystów innych określonych w projekcie BO jako „wszystkie kategorie piesze”) oraz zapewnić prawidłowe warunki odwodnienia drogi oraz oświetlenia przedmiotowego odcinka ulicy (nawet w przypadku etapowania – realizacji odcinkowej). W związku z powyższym koszt przebudowy skrzyżowania ul. Odmętowej i Podbipięty z zachowaniem ww. rozporządzenia znacznie przewyższy limity finansowe dla Dzielnicy XIV i wyniesie około 2 450 000,00PLN
Ad4). Rozwiązanie alternatywne … - modernizacja rowu poprzez zastosowanie betonowej, ażurowej konstrukcji oraz wykonanie chodnika wzdłuż ul. Podbipięty na odcinku około 1700mb znacznie przewyższy limity finansowe dla Dzielnicy XIV i wyniesie około (około 1 700 000,00PLN)
W związku z powyższym:
- zgodnie z Rozdziałem 4 § 16.1 pkt 6) Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa z dnia 13.03.2019r.: nie mogą być realizowane projekty które w dniu zgłoszenia naruszały by obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności.
- zgodnie z Rozdziałem 4 § 16.1 pkt 2) Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa z dnia 13.03.2019r.: nie mogą być realizowane projekty których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § 12 ust. 2 do 3 regulaminu. Limit finansowy dla zadań Dzielnicy XIV wynosi 361 960,00PLN
Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 14 - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Ul. Longinusa Podbipięty
Opis projektu
Celem projektu jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom Mieszkańców, którzy apelują o budowę chodnika wzdłuż ulicy Longinusa Podbipięty i innych ulic w Łęgu. Postulat budowy chodnika był wielokrotnie zgłaszany miejskim urzędnikom przez mieszkańców oraz Radę Dzielnicy. ZIKIT / ZDMK przekazał informację, iż budowa chodnika wzdłuż ul. Podbipięty nie jest możliwa, dopóki nie zostanie wykonane odwodnienie. Zadanie to przekracza jednak możliwości budżetowe Rady Dzielnicy, a także nie jest ujęte w planach budżetowych gminy.
Ponieważ sytuacja jest krytyczna, a ogromny ruch aut zagraża bezpieczeństwu pieszych, w tym zwłaszcza dzieciom, wnioskodawca postanowił rozwiązać problem braku odwodnienia poprzez zgłoszenie tego zadania do budżetu obywatelskiego. Projekt zakłada realizację następujących zadań:
1) Budowa kanalizacji burzowej (i przyłączenie do sieci) wzdłuż ulicy Longinusa Podbipięty na odcinku od skrzyżowania z ulicą Sołtysowską jak najdalej na wschód w stronę osiedla Lesisko. Jeżeli wystarczy środków, należy wykonać kanalizację burzową na całym odcinku od ul. Sołtysowskiej do pętli autobusowej Lesisko nawet, jeżeli miałoby zabraknąć środków na wykonanie w tym miejscu chodnika, który można zrobić w dalszym etapie z innych środków. Kanalizacja burzowa to absolutna podstawa, gdyż jej wykonanie otworzy drogę do budowy chodników, które będą mogły zostać zrealizowane choćby z budżetu Rady Dzielnicy, innych projektów budżetu obywatelskiego czy programów typu "Nowa Huta Dziś".
2) Budowa szerokiego, asfaltowego chodnika z nawierzchni spełniającej wymogi Uchwały NR XCI/2394/17 RADY MIASTA KRAKOWA z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa w zakresie wspierania mobilności aktywnej realizowanej za pomocą Urządzeń Transportu Osobistego. Chodnik powinien powstać na odcinku od skrzyżowania ul. Podbipięty z ul. Odmętową w stronę ul. Sołtysowskiej i w stronę pętli Lesisko na odcinku, na który wystarczy środków w ramach dostępnego budżetu.
3) ROZWIĄZANIE TYMCZASOWE
Niezależnie od powyższego, w przypadku wygranej projektu należy niezwłocznie poprawić bezpieczeństwo pieszych w rejonie skrzyżowania ul. Podbipięty i Odmętowej poprzez zastosowanie rozwiązania tymczasowego, opisanego szczegółowo poniżej.
W rejonie skrzyżowania należy nawet przed wykonaniem odwodnienia wykonać tymczasową infrastrukturę pieszą umożliwiającą bezpieczne przedostanie się przez przejście dla pieszych dla wszystkich kategorii pieszych, w tym: osób na wózkach inwalidzkich, z wózkami dziecięcymi, na rolkach, w szkilkach, z walizką na kółkach itp. W praktyce należy wykonać na poboczu wylewkę asfaltową, lub jako lepsze rozwiązanie tymczasowe - wykonać tu nawierzchnię pieszą z wodoprzepuszczalnej żywicy, takiej jaką stosuje się na niektórych alejkach parkowych. Należy też poprawić bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych, np. poprzez wymalowanie przejścia na czerwono, zastosowanie odblasków itp.
ROZWIĄZANIE ALTERNATYWNE
W przypadku, jeżeli z różnych względów nie uda się zbudować kanalizacji burzowej w tym miejscu, należy zastosować rozwiązanie alternatywne:
1) Modernizacja rowu odwadniającego poprzez zastosowanie betonowej, ażurowej konstrukcji.
2) Budowa chodnika wzdłuż ul. Podbipięty z wodoprzepuszczalnej żywicy. Należy to potraktować jako projekt pilotażowy, mający na celu zbadanie zasadności takiego rozwiązania wzdłuż ulic, przy których jeszcze przez wiele lat nie będzie zbudowanej kanalizacji burzowej, a mieszkańcy potrzebują chodnika "na już".
3) Pomiędzy chodnikiem a jezdnią należy wykonać ściek odwadniający. Co kilka metrów należy pod chodnikiem (poprzecznie do niego) wmontować rurę odprowadzającą wodę ze ścieku do rowu znajdującego się po drugiej stronie chodnika niż jezdnia. Niezależnie od tego, dzięki zastosowaniu nawierzchni z żywicy, woda deszczowa padająca na chodnik będzie wsiąkać przez nawierzchnię żywiczną bezpośrednio do gruntu.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Łęg jest najbardziej zaniedbaną infrastrukturalne częścią Dzielnicy XIV Czyżyny. W wielu miejscach nie ma chodników i kanalizacji burzowej, w niektórych wciąż nie ma kanalizacji sanitarnej, a mieszkańcy od 20-30 lat czekają na dawno potrzebny remont lokalnych ulic, który w innej części miasta byłby wykonany już dawno. Zaniedbania sięgają kilkudziesięciu lat, a remont jednej tylko ulicy Niepokalanej Panny Marii został wyceniony na 15 milionów złotych. To piętnaście razy więcej, niż wynosi roczny budżet Rady Dzielnicy na inwestycje i remonty w infrastrukturę dróg i chodników. Mieszkańcy nie chcą już dłużej czekać i postanowili wziąć sprawy w swoje ręce. Tych wieloletnich zapóźnień nie nadrobimy od razu, dlatego trzeba to robić systematycznie, krok po kroku. Od czegoś trzeba zacząć i dlatego zaczęliśmy od ul. Longinusa Podbipięty. Jeżeli dzięki temu projektowi uda się tę sprawę załatwić, w kolejnym roku można będzie złożyć projekt na kolejne miejsca w Łęgu i w ten sposób stopniowo nadrabiać te zapóźnienia. Dlatego o oddanie głosu na projekt apelujemy do mieszkańców całego Łęgu, w tym nowych osiedli, a nie tylko do mieszkańców bliskiej okolicy. Rozwiązanie najpilniejszych problemów Łęgu sprawi, że kolejne środki finansowe i uwaga urzędników i radnych będzie mogła zostać skierowana na inne kwestie, takie jak remont chodników przy ul. Sołtysowskiej i Centralnej czy utworzenie nowych parków, placów zabaw, skateparków i siłowni na wolnym powietrzu.
Największą barierą w budowie chodników w Łęgu i innych osiedlach nowohuckich o podobnym charakterze jest brak kanalizacji burzowej. Wstrzymuje to często budowę chodnika na 10, 20, a nierzadko i 30 lat. Tych zadań nie uda się zrealizować ze skromnych budżetów rad dzielnic. Z kolei w budżetach miejskich z roku na rok zadania te są wciąż odkładane w czasie na rok kolejny, potem znów kolejny - i tak w nieskończoność. To się musi zmienić, stąd pomysł na projekt.
Absolutną podstawą jest zbudowanie kanalizacji burzowej. Jeżeli już powstanie, chodnik zawsze będzie już łatwiej zrobić znajdując na to różne źródła finansowania, w tym montaż finansowy z kilku źródeł. Mogą nimi być środki bieżące ZDMK, budżet Rady Dzielnicy (choćby i realizacja po 300 - 400 metrów chodnika rocznie), projekt BO ogólnomiejski (np. projekt nr 4 "Dodatkowe chodniki na obrzeżach dzielnic nowohuckich", złożony do tegorocznego budżetu obywatelskiego), czy też programy typu "Nowa Huta Dziś".
Niezależnie od tego, należy sobie jednak odpowiedzieć na pytanie, co w sytuacji gdy kanalizacji burzowej nie da się zrobić w rozsądnym horyzoncie czasowym. Mieszkańcy nie powinni czekać kolejnych 10-20 lat na gruntowny remont ulicy, tu chodzi o rzecz najważniejszą - o bezpieczeństwo dzieci, osób starszych, każdego mieszkańca. Dlatego nie mniej ważne jest wypracowanie wariantów tymczasowych, zwłaszcza że ta tymczasowość może potrwać nawet 10 lat i więcej. Nie bójmy się budowy tymczasowych chodników na czas do momentu gruntownej przebudowy ulicy, która nie wiadomo kiedy nastąpi. Nie bójmy się innowacji takich jak nawierzchnia z żywicy, która chłonie wodę. Zwłaszcza że każdy nawet gruntowny remont też ma pewien okres trwałości i po kilkunastu - dwudziestu latach raz położony asfalt, kostka czy płytka muszą zostać wymienione na nowo. Dlaczego więc odmawiać Mieszkańcom budowy chodnika tam, gdzie nie ma odwodnienia w sytuacji gdy wiemy, że tego odwodnienia może tam nie być jeszcze przez nawet kilkanaście lat? Dlaczego mamy im tego odmawiać w sytuacji, gdy jest innowacyjna alternatywa w postaci żywicy?
Proponowanym w tym projekcie pilotażowym rozwiązaniem jest budowa chodnika z nawierzchni z wodoprzepuszczalnej żywicy, remont i udrożnienie rowów melioracyjnych, wykonanie ścieku pomiędzy chodnikiem z żywicy a jezdnią oraz kanałów odprowadzających wodę ze ścieku ulicznego do rowu, wykonanego pod chodnikiem. Warto sprawdzić choćby w formie pilotażu, na ile takie rozwiązanie ma sens. Zwłaszcza, że w przypadku sukcesu mogłoby zostać zastosowane w całym mieście.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Budowa kanalizacji burzowej | Budowa kanalizacji burzowej wraz z przyłączami na całości lub części ul. Podbipięty między skrzyżowaniem z ul. Sołtysowską a pętlą Lesisko. Koszt projektu i budowy | 100 000,00 PLN |
Budowa chodnika | Budowa chodnika z nawierzchni asfaltowej lub z żywicy w ramach limitu stu tysięcy złotych. Projekt i realizacja | 100 000,00 PLN |
Rozwiązanie tymczasowe | Realizacja rozwiązania tymczasowego opisanego w projekcie | 20 000,00 PLN |
220 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Prace przygotowawcze i projektowe | Prace przygotowawcze i projektowe | Pierwsza połowa 2020 roku |
Prace budowlane | Prace budowlane | Druga połowa 2020 roku |