Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 1 NR 8:

Eko-Geo-Edukacja (EGE)

Projekt odrzucony: Dotyczy: OPINII PROPOZYCJI PROJEKTU ZADANIA PN. „EKO-GEO-EDUKCJA” W RAMACH PROJEKTU BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 2019 MIASTA KRAKOWA W związku z wpływem do Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa w ramach projektu budżetu obywatelskiego, projektu zadania pn. „Eko-Geo-Edukacja” celem dokonania przez tut. Wydział weryfikacji merytoryczno - prawnej zgodnie z § 14 ust. 3 Uchwały nr XI/179/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2019 r w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa., tut. Wydział informuje, iż opiniuje negatywnie propozycję zadania pn. „Eko-Geo-Edukacja”. Projekt zadania pn. „Eko-Geo-Edukacja” który mógłby być realizowany w ramach Budżetu Obywatelskiego 2019 Miasta Krakowa, zakłada przeprowadzone warsztatów edukacyjnych dla mieszkańców dzielnicy oraz młodzieży szkół średnich w Muzeum Geologicznym Instytutu Nauk Geologicznych PAN ul. Sanecka 3 w Krakowie oraz na ulicach Starego Miasta. Zgodnie z §16 ust 1 pkt 5 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa projekty które zakładają współpracę instytucjonalną, wymagają oświadczenia w formie pisemnej do gotowości do współpracy, wystawione przez osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją. W związku z powyższym w dniu 24.06.2019 r. Wydział Kształtowania Środowiska wezwał autora projektu zgodnie z § 15 ust 1 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa do uzupełnienia istotnych informacji potrzebnych do analizy ww. propozycji, poprzez szczegółowe doprecyzowanie opisu zakresu rzeczowego zadania oraz do dostarczenia oświadczenia o gotowości do współpracy przy realizacji projektu Muzeum Geologiczne Instytutu Nauk Geologicznych PAN w Krakowie. Autor projektu doprecyzował swój projekt odnośnie opisu zakresu rzeczowego zadania oraz kosztorysu, jednak nie przedstawił wymaganego oświadczenia o gotowości o współpracy muzeum przy realizacji projektu. Zgodnie z § 15 ust 4 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa autor projektu ma 7 dni na dokonanie korekty, od momentu zawiadomienia o brakach w projekcie lub konieczności dokonania modyfikacji zakresu rzeczowego. W związku z powyższym zgodnie z §16 ust 1 pkt 5 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa który mówi, iż „w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które, wymagają współpracy instytucjonalnej, jeżeli osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją nie przedstawiły wyraźniej, pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia”, Wydział Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa zmuszony jest do wystawienia opinii negatywnej propozycji zadania pn. „Eko-Geo-Edukacja” w ramach projektu budżetu obywatelskiego.

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 1 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Senacka, 3, Muzeum Geologiczne oraz ulice Starego Miasta. Na ulicach odbędą się pomiary różnych wskaźników środowiskowych np termowizja w upalny dzień.

Opis projektu

Zajęcia będą mieć dwa etapy:

- etap kameralny, na którym uczestnicy zapoznają się z budową geologiczną i ukształtowaniem Krakowa oraz jaki ma to wpływ na cyrkulację powietrza i wód. Zajęcia mikroskopowe pozwolą poznać skały, na których oraz z których zbudowane jest miasto. Dla podniesienia atrakcyjności działań uczestnicy będą mogli zapoznać się z materią kosmiczną (meteoryty, tektyty, skały księżycowe).
W ramach zajęć praktycznych uczestnicy będą mogli zapoznać się z budową aparatury naukowej, poprzez udział w montażu prostego spektrografu do analizy gazów.

- etap terenowo-pomiarowy, podczas którego uczestnicy będą dokonywać pomiarów na terenie swojej dzielnicy podstawowych parametrów środowiskowych: stężenia cząstek PM 10 i 2,5 oraz CO2 w powietrzu, wykonywać zdjęcia termowizyjne (szczegółnie w upały lub mrozy), wykonywać pomiary natężenia hałasu czy wibracji podłoża. Z dostępnych źródeł wody będą pobierane próbki w celu wykonania prostych analiz na zawartość chlorków.

 

Wyszczególnienie aparatury potrzebnej do przeprowadzenia warsztatów (po 1 sztuce):

  • mikroskop polaryzacyjny z kamerą 4K podłączony do monitora min 30 cali
  • mikroskop monokularny z co najmniej dwoma źródłami światła – kamera j.w
  • kamera termowizyjna z matrycą co najmniej 200 x 300 px z zakresem od -20 do +200 C
  • licznik Geigera Muellera z czujnikiem średnicy co najmniej 20 mm
  • miernik cząstek PM 2,5 i PM 10
  • miernik CO2
  • sonometr
  • wibrometr (prosty sejsmometr)

Z doświadczeń zajęć prowadzonych w Muzeum Geologicznym, ilość warsztatów obliczyłem następująco: 2 x zajęcia w sobotę miesięcznie plus dwa razy zajęcia popołudniowe plus 2 x zajęcia przedpołudniowe (np dla szkół) – 6 warsztatów miesięcznie. Ze względów na konieczność zakupu materiałów (2 miesiące) oraz przerwę urlopową (sierpień) warsztaty odbywałby się przez 9 miesięcy. Daje to ok 50 bloków zajęć. W jednej grupie może brać udział 12 osób, a podczas jednego dnia zajęć może odbyć się warsztaty dla 2 grup, ze względu na konieczność przygotowania sali między grupami, pytania itp. Daje do razem ilość 50 x 24 = około 1200 uczestników w ciągu roku.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Większość mieszkańców dzielnicy ma trudności ze zrozumieniem informacji o stanie środowiska czy wręcz prognozy pogody, nie zna podstaw budowy geologicznej terenu, który zamieszkuje. Wiedza na temat zagrożeń dla życia i zdrowia (hałas, zanieczyszczenie wody i powietrza, promieniowanie czy historia trzęsień ziemi w Krakowie),  jest praktycznie zerowa. Osobami takimi łatwo jest manipulować poprzez przekaz fałszywych wiadomości, powoływaniu się na wątpliwe autorytety itp.
Projekt kierowany jest głównie do młodzieży szkół średnich, ale uczestnictwo osób starszych lub całych rodzin będzie bardzo mile widziane. Podczas naboru zwracana będzie uwaga na znajomość podstaw fizyki i chemii osób chętnych na udział w warsztatach.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Zakup brakującego sprzętu pomiarowego Dysponuję zaawansowanym aparatem termowizyjnym, mikroskopem polaryzacyjnym, sonometrem oraz b prostym liczniekiem Geigera. Ten punkt pozwoli rozbudować bazę eksperymentalną o pomiary powietrza i wody 12 000,00 PLN
Zakup materiałów Materiały do samodzielnego zbudowania spektrografu gazowego przez uczestników oraz inne środki do bezpośredniego zużycia (np odczynniki chemiczne, mat piśmienne) 4 000,00 PLN
16 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Przygotowanie sprzętu do eksperymentów Uzupełnienie brakującej, niezbędnej dla realizacji celu zadania aparatury pomiarowej i materiałów. Przygotowanie skryptu. Styczeń - luty 2020
Realizacja projektu warsztatowego Rekrutacja oraz przeprowadzenie warsztatów. Luty - listopad 2020
Zakończenie i podsumowanie Podsumowanie warsztatów wyłonienie najaktywniejszych uczestników Grudzień 2020
powrót