Międzypokoleniowa integracja tańcem - Bal Folk
Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 18 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Nowohuckie Centrum Kultury, plener Placu Centralnego i Alei Róż, Park Ratuszowy
Opis projektu
Projekt zakłada organizację szeregu cyklicznych comiesięcznych międzypokoleniowych imprez integracyjnych. Imprezy odbywałyby się raz w miesiącu od lutego, aż do finału w październiku. Docelowo odbywałyby się w wybrane weekendy raz w miesiącu. Imprezy miałyby charakter Bal Folku. Balfolk to idea, która powstała w Europie Zachodniej i zakłada, że tańce tradycyjne i folkowe są interesujące nie tylko jako formy sceniczne, a także jako forma rozrywki dla każdego. W ramach tego nurtu poznaje się tańce ludowe z różnych części Europy i tańczy na potańcówkach. Zgodnie z założeniem są to tańce na tyle proste, że każdy jest w stanie dołączyć i dobrze się bawić nawet bez wykształcenia tanecznego. Są to tańce grupowe, często tańczone w kołach i korowodach, świetnie integrujące zarówno dzieci, jak i młodzież czy osoby starsze - założenie jest takie, że można przyjść samemu, bo partnerów do tańca znajdzie się i na miejscu imprezy. W ramach projektu co miesiąc odbywałaby się impreza integracyjna poprzedzona warsztatami. Każdego miesiąca wybierany byłby kraj, który byłby "motywem przewodnim" dla danego miesiąca (choć oczywiście nie wykluczałoby to tańców z innych krajów np. w miesiącu dedykowanym Francji jak najbardziej mogłyby się pojawić polskie oberki czy kujawiaki, choć nacisk byłby postawiony na kraj przewodni). Miejscem imprezy byłyby wynajęte sale, bądź postawiony namiot z drewnianym parkietem do tańca. W sali bądź namiocie byłoby miejsce do tańca i scena, na której graliby muzycy. Potrzebne by było także odpowiednie nagłośnienie i oświetlenie plus opcjonalnie wystrój tematyczny. W każdym miesiącu byłyby zapraszane zespoły muzyczne, które grałyby na imprezach integracyjnych - chodzi głównie o polskie zespoły grające muzykę międzynarodową. Zapraszani byliby też instruktorzy, czy to polscy, czy to zagraniczni, którzy prowadziliby warsztaty poświęcone tańcom z dedykowanego regionu. Oprócz tańca byliby wynajęci fotografowie i fotobudka, w której uczestnicy imprezy mogliby robić sobie pamiątkowe zdjęcia. Do promocji użyty zostałby filmik promocyjny, akcja plakatowa i ulotkowa oraz media społecznościowe. Cykl imprez zostałby zamknięty w październiku, kiedy odbyłby się mini-festiwal podsumowujący cykl imprez, który byłby poświęcony wszystkim krajom wyszczególnionym w ramach kolejnych wydarzeń. W ramach podsumowania zostałby nakręcony filmik podsumowujący i reklamujący ewentualne imprezy w przyszłości.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Projekt jest zdecydowanie potrzebny. W Polsce niestety bardzo mało osób interesuje się kulturą ludową i nie zdaje sobie sprawy, że taniec i muzyka ludowa to nie tylko profesjonalne zespoły ludowe i formy sceniczne, a po prostu świetna forma rozrywki i integracji dla każdego. Imprezy zawierałyby tańce grupowe, które pomagałyby w integracji osób uczestniczących. Prostota tańców prowadziłaby do tego, że obok siebie mogliby tańczyć zarówno dorośli jak i dzieci. Tańce ludowe są świetną formą integracji wielopokoleniowej, ale także zaznajamiania się z kulturą i zwyczajami innych krajów, co podniosłoby stopień świadomości o kulturach innych krajów Unii Europejskiej, czy nawet krajów z poza niej. Tego typu inicjatywy są organizowane za granicą, przykładem może być np. festiwal "Gennetines", tego typu inicjatywa promować będzie także Kraków jako miejsce wielokulturowe.
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Organizacja promocji wydarzenia | W ramach organizacji promocji wydarzenia potrzebne będzie przygotowanie grafik, projektów ulotek i plakatów, nakręcenie filmiku promocyjnego. | I kwartał 2020 |
Ustalanie tematyki poszczególnych imprez | W ramach ustalania tematyki poszczególnych imprez, ustalone zostanie, w których miesiącach jakie kraje będą tematami przewodnimi w poszczególnych terminach. | I kwartał 2020 |
Zaproszenie zespołów i instruktorów | W ramach tego punktu ustalane będzie jakie konkretnie zespoły, czy to z Polski, czy z innych krajów Europy, byłyby zapraszane do grania na imprezach. Także ustalane byłoby jakich instruktorów i skąd trzeba by ściągnąć na cykl imprez. | I kwartał 2020 |
Podpisywanie umów z wykonawcami | W ramach tego punktu byłyby zawierane umowy z wykonawcami i instruktorami biorącymi udział w projekcie. | I kwartał 2020. |
Organizacja finału projektu | W ramach tego punktu byłaby organizacja ostatniego, finałowego spotkania, które wyróżniałoby się większą ofertą wykonawców i instruktorów. | październik 2020 |
Dystrybucja materiałów promocyjnych | Ten punkt zawiera dystrybucję materiałów promocyjnych oraz akcję promocyjną w mediach społecznościowych. Akcja byłaby podejmowana co miesiąc, żeby wypromować konkretne spotkanie. | 02-10.2020 |
Kręcenie filmiku podsumowującego | W ramach tego punktu zawarte jest nakręcenie spotu podsumowującego cykl wydarzeń oraz promującego kulturę ludową w przyszłości. | 10.2020 |
Comiesięczna realizacja poszczególnych spotkań | Realizacja poszczególnych elementów wydarzenia - organizacja sceny, warsztatów i wystąpień. | I-IV kwartał 2020 |