Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 2 NR 61:

Zamień foliówkę na wielorazówkę!

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 2 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Docelowa lokalizacja: Grzegórzki, Lokalizacja warsztatów: siedziba Fundacji „Małopolska Izba Samorządowa” przy ul. Ignacego Daszyńskiego 16

Dodatkowe lokalizacje: Warsztaty: Siedziba Fundacji „Małopolska Izba Samorządowa” przy ul. Ignacego Daszyńskiego 16 Happening: Okolice Hali Targowej oraz Galerii Kazimierz

Opis projektu

1. Pierwszym etapem projektu będzie akcja informacyjna: „Zamień foliówkę na wielorazówkę” promująca wielorazowe worki jako alternatywę dla plastikowych „zrywek” na grzegórzeckim targowisku oraz w pobliskich marketach.
Podczas happeningu, który odbędzie się w okolicy Hali Targowej, przekazana zostanie informacja o projekcie, jego elementach, przebiegu, jak również pokazane zostaną korzyści ze stosowania eco-worków oraz toreb na ramię. Mieszkańcy Grzegórzek oraz klienci targowiska zapraszani będą na serię warsztatów z projektowania i szycia worków oraz toreb, a sprzedawcy z targowiska spod Hali Targowej zachęcani będą do wprowadzenia takich opakowań w sprzedaż swoich produktów oraz do stosowania różnorodnych form promocji tych klientów, którzy konsekwentnie nie korzystają z foliówek, tylko przychodzą na zakupy z własnymi woreczkami oraz torbami.
Proponuje się przeprowadzenie dwóch edycji tego samego happeningu, w dwóch różnych miejscach Dzielnicy (drugim miejscem byłaby okolica Galerii Kazimierz) – aby zapewnić szerszy oddźwięk i dotrzeć do większej liczby mieszkańców.
 

2. Drugim etapem projektu byłyby warsztaty szycia eco-worków oraz toreb na zakupy z różnorodnych materiałów pochodzących z tzw. domowego/wewnętrznego recyklingu. Materiały do szycia przynosić będą zainteresowani Mieszkańcy – uczestnicy warsztatów. W ramach warsztatów powinny być zapewnione maszyny do szycia, prowadzący, inne materiały krawieckie. Warsztaty odbywać się będą raz w tygodniu, przez 2-3 godzin. Uczestnikami będą zarówno dorośli w całym spektrum wiekowym, jak i dzieci. Ale w przypadku dzieci, będą mogły uczestniczyć w warsztatach tylko pod opieką rodziców/opiekunów lub za ich zgodą (w przypadku młodzieży w wieku pow.16 r.ż.). Każdy uczestnik warsztatów będzie miał za zadanie – jako warunek uczestniczenia – uszyć przynajmniej jeden woreczek/torbę extra, który zostawi na potrzeby promocji rezultatów projektu.
 
3. Trzecim etapem projektu byłoby projektowanie logo Eco Grzegórzki – zachęcenie mieszkańców Dzielnicy, lokalnych designer’ów, projektantów, artystów, kreatywnych ludzi do tego, by zgłaszali projekty logo. Powołać trzeba będzie pod egidą np. Rady Dzielnicy komisję konkursową i dokonać wyboru/głosowania na logo, które następnie będzie umieszczane na woreczkach, torbach i innych opakowaniach. Posiadanie takiego logo na woreczku/opakowaniu upoważni lokalnego przedsiębiorcę do zastosowania jakiejś wskazanej przez niego formy promocji (upust, cukierek, bon na kolejne zakupy)

4. Czwartym etapem projektu byłby Happening „Grzegórzki są eco!”- akcja promocyjna i podsumowująca projekt, zorganizowana przed Halą Targową, podczas której rozdane zostaną uszyte woreczki oraz torby sygnowane logiem „Eco Grzegórzki” .

5. Finałem projektu byłaby prezentacja fotografii wykonanych podczas happeningu „Grzegórzki są eco!” oraz tych udostępnionych przez mieszkańców i uczestników warsztatów.


UZASADNIENIE PROJEKTU

W Polsce zużycie torebek foliowych jest wyjątkowo duże. Wedle WWF przeciętny Polak zużywa ponad 490 toreb foliowych rocznie! Co się dzieje następnie z takimi torebkami? Niestety jedynie 1 % z nich ulega przetworzeniu reszta rozkłada się przez kilkadziesiąt lat, trafiając do mórz i oceanów

O ile coraz częściej konsumenci używają toreb bawełnianych na zakupy o tyle tzw. zrywki nadal bez pamięci rozdawane są na targowiskach bądź też konsumenci używają je w marketach do pakowania owoców i warzyw na wagę.

Akcja miałaby za zadnie przedstawienie alternatyw dla tzw. zrywek, budowanie świadomości nie tylko wśród konsumentów, ale i sprzedawców targowisk tak by zamiast pakowania w foliówki, zachęcali do pakowania zakupów w woreczki oraz torby wielorazowe.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Reklama oraz materiały reklamowe Organizacja akcji Organizacja warsztatów szycia worków i toreb Zakup lub wynajem maszyn do szycia, nici inny osprzęt, sznurki itp. Projekt identyfikacji wizualnej „Eco Grzegórzki” Akcja promocyjna upowszechniająca kupowanie na Grzegórzkach z własnymi torbami 45 000,00 PLN
45 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Akcja informacyjna marzec – kwiecień 2020
Warsztaty kwiecień-wrzesień 2020
Projektowanie logo maj – lipiec 2020
Happening „Grzegórzki są eco” październik-listopad 2020
Wystawa zdjęć listopad-grudzień 2020

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Realizacja projektu spowoduje wzrost świadomości ekologicznej mieszkańców. Przysłuży się zmniejszeniu ilości toreb plastikowych na terenie Gminy Miejskiej Kraków, co będzie miało pozytywny wpływ na stan środowiska naturalnego. Realizacja projektu nie spowoduje długoterminowych skutków finansowych.
powrót