Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 4
NR 55:
Defibrylator AED- nie boję się!
Projekt odrzucony:
W wyniku weryfikacji merytoryczno-prawnej projektu stwierdzono, iż zgłoszony projekt nie spełnia wymogu określonego w § 16 ust. 1 pkt 4 i pkt 6 ww. Regulaminu. Przepis ten stanowi, iż w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami i programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta oraz projekty, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności. Projekt nie jest zgodny z Uchwałą NR LXVIII/895/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 15 kwietnia 2009 r. w sprawie ustanowienia programu zdrowotnego "Poprawa stanu bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców Miasta Krakowa w zakresie dostępności pomocy przedmedycznej", którego celem jest budowa i utrzymanie sieci automatycznych defibrylatorów zewnętrznych AED w oparciu o kryteria wynikające z Uchwały Nr XX/264/07 Rady Miasta Krakowa z dnia 12 września 2007 r. Zgodnie
z zapisami ww. Uchwał wykaz lokalizacji miejsc publicznych, które spełniają kryteria wymagane do umieszczenia zestawów AED na terenie Krakowa ustalił powołany przez Prezydenta Miasta Krakowa zespół zadaniowy. Wykaz tych lokalizacji ustalonych przez ww. zespół nie uwzględnia szkół i placówek. Funkcjonująca od 2009 r. na terenie Krakowa Sieć AED IMPULS ŻYCIA liczy obecnie 31 urządzeń AED dostępnych w różnych lokalizacjach miasta Krakowa, w tym 2 urządzenia mobilne znajdujące się na wyposażeniu radiowozów Straży Miejskiej Krakowa. Utrzymanie Krakowskiej Sieci AED IMPULS ŻYCIA realizowane jest poprzez ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej i majątkowej automatycznych defibrylatorów stanowiących Sieć, coroczny serwisowy przegląd techniczny; miesięczne przeglądy eksploatacyjne, pokrycie kosztów zużycia materiałów eksploatacyjnych (elektrody, baterie) i pokrycie kosztów amortyzacji. Zgłoszony w ramach budżetu obywatelskiego projekt nie uwzględnia ww. kategorii kosztów zarówno w pierwszym roku realizacji projektu, jak i w kolejnych latach, kiedy konieczne jest uwzględnianie kosztów ponoszonych w ramach utrzymania zakupionego urządzenia, w każdym kolejnym roku. W toku weryfikacji merytoryczno-prawnej projektu stwierdzono również, iż zgłoszony projekt nie spełnia wymogu określonego w § 16 ust. 1 pkt 5 ww. Regulaminu. Zgodnie z tym zapisem w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które wymagają instytucjonalnej współpracy, jeżeli osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją nie przedstawiły wyraźnej pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia. Brak jest oświadczenia zarządzającego jednostką wskazaną do realizacji projektu, tj. Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 119 w Krakowie). Ponadto według stanowiska z dnia 8 grudnia 2017 r. Konsultanta Wojewódzkiego w dziedzinie pediatrii w sprawie wyposażenia szkół w urządzenia medyczne służące do przeprowadzenia zabiegu defibrylacji serca, szkoły nie są właściwym miejscem do umieszczania urządzeń AED. Zgodnie z wytycznymi European Resuscitation Council urządzenie AED musi być dostępne przez całą dobę przez 7 dni, a szkoły nie są palcówkami ogólnodostępnymi. Innym czynnikiem warunkującym jest wystąpienie w danym miejscu co najmniej jednego przypadku nagłego zatrzymania krążenia w okresie dwóch lat, a w przypadku dzieci bardzo rzadko dochodzi do śmierci w wyniku migotania komór.
Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 4 - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: u. Czerwieńskiego 1
Dodatkowe lokalizacje: Kraków
Opis projektu
Projekt "Defibrylator AED- nie boję się" w swoich założeniach ma być realizowany dwutorowo. Pierwsza jego część to zakup i serwis defibrylatora AED i umieszczenie go w budynku Szkoły Podstawowej nr 119 w Krakowie, mieszczącej się przy ul. Czerwieńskiego 1.
Druga część to zakup defibrylatora AED szkoleniowego oraz przeprowadzenie przez osoby do tego uprawnione szkoleń dla dzieci, młodzieży, seniorów zamieszkujących Dzielnicę IV.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Umiejscowienie defibrylatora AED w SP119 pozwoli na wzrost poczucia bezpieczeństwa mieszkańców okolicy, gdyż najbliższy defibrylator znajduje się dopiero na sąsiednim osiedlu w Urzędzie Skarbowym. Warto zaznaczyć, iż szansa na przeżycie osoby u której doszło do nagłego zatrzymania akcji serca w przypadku użycia defibrylatora wzrasta z 2% aż do 75%!
Inną zaś kwestią jest umiejętność i pewność w użyciu defibrylatora. Większość osób boi się, że nie pomoże a bardziej zaszkodzi osobie poszkodowanej lub boi się użyci drogiego sprzętu. jest to wynik wieloletnich braków w edukacji w zakresie ratowania życia. Wraz z powrotem ośmioklasowej szkoły podstawowej, do programu nauczania wszedł przedmiot Edukacja dla bezpieczeństwa, którego znaczna część nauka pierwszej pomocy. Jednak to zaledwie mały procent potrzeb edukacyjnych w tym zakresie. Dlatego chcemy zakupić defibrylator AED do celów szkoleniowych i edukować dzieci z przedszkoli, szkół, świetlic środowiskowych, seniorów oraz wszystkich tych, którzy wyrażą taką chęć.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Defibrylator AED | 2500zł 3000zł | 6 000,00 PLN |
Defibrylator szkoleniowy wraz z fantomem | 3 000,00 PLN | |
Szafka na defibrylator | 2 500,00 PLN | |
Serwisowanie i wymiana baterii | 2 000,00 PLN | |
13 500,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Zapytanie ofertowe | Wysłanie zapytań ofertowych do sklepów specjalizujących się w sprzęcie AED | styczeń 2020 |
Zakup defibrylatora AED oraz defibrylatora szkoleniowego | Wybranie najkorzystniejszej oferty (pod względem cenowym, ale przede wszystkim sprzętowym) | luty 2020 |
Przeprowadzanie szkoleń | Przeprowadzanie szkoleń w przedszkolach, szkołach, świetlicach, klubach dla emerytów wg harmonogramu | IV- XII 2020 |