Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 5 NR 27:

Młynówka Królewska i Stara Krowodrza - Trasa Historyczna

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 5 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Stara Krowodrza oraz dorzecze Młynówki Królewskiej, wzdłuż której ciągnie się obecnie jedyny linearny park Krakowa

Dodatkowe lokalizacje: Przykładowe lokalizacje oraz ich cele: 1 Podkreślenie historycznego charakteru Młynówki jako dawnej sztucznej rzeki (odnogi Rudawy zasilającej Młyny Królewskie, stawy, umożliwiającej pławienie bydła a nawet kąpiele) ;poprzez wyeksponowanie informacji w formie tablic / tablic multimedialnych oraz innych działań w następujących miejscach 1.1 zakola Młynówki powstałe celem profilowania spadku wody (po obu stronach Al. Kijowskiej - w okolicach kościoła pw. św. Anieli Salawy oraz okolicach kawiarni "Castor Cofee (Bóbr)" 1.2 zakola Młynówki przy którym prawdopodobnie stanęło pierwsze fortalicjum (obiekt warowny) 1.3 upamiętnienia historycznej lokalizacji Kopca Esterki, na podst. artykułu naukowego prof. Piotra Banasika (AGH) - Piotr Banasik, "Ślady historii" [dot. wytyczania historycznego położenia Kopca Esterki na podstawie dawnych map Krakowa], "Geodeta" nr 10 z 2009 roku, s. 52-58 1.4 działania mające na celu przypomnienie że ciąg spacerowy Młynówki miał kiedyś kolor wody np. malowanie ciągu spacerowego na kolor wody lub inne działania wyłonione na podst. konkursu 2 Przypomnienie charakteru historycznych ulic Krowodrzy 2.1 ulica Mazowiecka jako "ulicówka" (główna ulica historycznej Krowodrzy) oraz jej dawna nazwa ("Krowoderska") 2.2. ulica Wójtowska jako ta, przy której siedzibę miał wójt Krowodrzy 2.3 ulica Rzeczna jako ulica prowadząca dawniej w kierunku sztucznej rzeki zwanej Młynówką Królewską (kąpiele, pławienie bydła, płukanie warzyw itp.) 2.4 przypomnienie związku ulicy Zbrojów z rodem Zbrojów oraz legendą tego rodu 2.5 przypomnienie związku ulicy Gzymsików z wodewilem "Krowoderskie Zuchy" (Mazowieckiej - niegdyś ulicówki Krowodrzy; Wójtowskiej gdzie siedzibę miał wójt itp.) 3 Przypomnienie lokalizacji ulic nieistniejących, świadczących o rolniczo-ogrodniczym charakterze miejsca, m.in. 3.1 ulica Polna 3.2 ulica Warzywna 4 Tablica przypominająca o roku powstania oraz pierwszym udowodnionym miejscu lokalizacji krowoderskiej szkoły (ulica Mazowiecka) 5 Ulica Łokietka upamiętniająca historyczny trakt w kierunku Olkusza oraz hipotetyczną trasę ucieczki księcia Łokietka, późniejszego króla zjednoczonej Polski 6 ulica Świętokrzyska w kontekście zakonu duchaków i jego roli we wsi Krowodrza; np. upamiętnienie przez pokazanie oryginalnego , duchackiego krzyża o podwójnej belce, czy zawierającego tenże krzyż herbu wsi Krowodrza 7 [Plac Axentowicza / ul. Sienkiewicza) Informacja o historii krowoderskiej parafii, zanim zakupiono działkę ze sprzedaży poprzednich gruntów w centrum i zbudowano współczesny kościół - związek między nazwą najstarszej krowoderskiej parafii oraz czasami gdy Krowodrzanie chodzili na dzisiejszy Plac św. Szczepana, gdzie mieli swój pierwszy kościół 8 Tablice informujące o historii dwóch pozostałych parafii Dzielnicy V (Parafia NMP z Lourdes prowadzona przez Zgromadzenie Księży Misjonarzy św. Vincentego á Paulo przy ul. Lea oraz wyłonionej z niej naszej najmłodszej parafii pw. bł. Anieli Salawy przy al. Kijowskiej)

Opis projektu

-Podkreślenie historycznego charakteru Młynówki jako dawnej sztucznej rzeki (odnogi Rudawy zasilającej Młyny
Królewskie, stawy, umożliwiającej pławienie bydła a nawet kąpiele; (obszar Dz. V oraz VI Bronowice) - np
malowanie ciągu spacerowego na kolor wody, rzeźby przypominające o dawnym charakterze terenu
-Wskazanie miejsc szczególnych np. zakola przy Al. Kijowskiej, powstałego celem profilowania spadku wody
-Tablice historyczne zawierające informacje o charakterze dawnej Krowodrzy oraz jej najważniejszych ulic
(Mazowieckiej - niegdyś ulicówki Krowodrzy; Rzecznej prowadzącej do Młynówki; Wójtowskiej gdzie siedzibę miał
wójt itp.)
-Tablica przypominająca o miejscu pierwszej krowoderskiej szkoły; o historii krowoderskiej parafii (sięgającej
czasów gdy Krowodrzanie chodzili na dzisiejszy Plac św. Szczepana, gdzie mieli swój pierwszy kościół - stąd do
dziś parafia Szczepana); tablice informujące o historii innych parafii Dzielnicy V
-Tablice przypominające o nieistniejących ulicach historycznej Krowodrzy
-Realizacja trzy-etapowa: otwarty konkurs z określonym budżetem, projektowanie zwycięskiej koncepcji,

UZASADNIENIE PROJEKTU

-Nowe funkcjonalności
-Zwiększenie oswojenia miejsca poprzez informacje o jego historii
Zadanie w poprzedniej edycji BO otrzymało pozytywną opinię Muzeum Historycznego Miasta Krakowa oraz Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz głosy zainteresowanych Mieszkańców. Wierząc nieustająco w jego zasadność, po wysłuchaniu argumentów, decydujemy się na jego ponowienie w roku 2019 w poprawionej oraz tańszej wersji. Projekt ma charakter etapowy - wskazane proponowane lokalizacje mogą być realizowane częściowo w kolejnych latach. Rozpocznijmy prace nad ścieżką historyczną na terenie najsłynniejszej wsi na północ Krakowa!

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Konkurs na najlepsze założenia Trasy Historycznej 10 000,00 PLN
Projekt na podstawie zwycięskiej koncepcji 20 000,00 PLN
Realizacja zwycięskiej koncepcji 200 000,00 PLN
Utrzymanie czyszczenie instalacji 20 000,00 PLN
250 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Konkurs na najlepsze założenia Trasy Historycznej 1-2/2020
Sporządzenie projektu na podst. zwycięskiej koncepcji 2-6/2020
Realizacja zwycięskiej koncepcji 9-12/2020

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt ma charakter edukacyjny – dzięki jego realizacji powstanie nowa trasa turystyczna, wzrośnie także świadomość mieszkańców o historii tego obszaru Krakowa. Realizacja zadania jest związana z koniecznością systematycznego czyszczenia instalacji oraz z ewentualnymi naprawami w przypadku dewastacji.
powrót