Projekt lokalny - 7
NR 14:
Bezpieczna ul. Pod Skałą, bezpieczne przejście dla pieszych
Projekt odrzucony:
Nowoprojektowane przejścia dla pieszych powinny posiadać po każdej stronie jezdni utwardzone strefy oczekiwania w postaci przyległych do jezdni i posiadających pasy medialne chodników, które przeznaczone są do akumulacji pieszych przed przejściem. Dodatkowo warunkiem koniecznym jest zapewnienie dedykowanego oświetlenia przejścia, tak aby była zapewniona wzajemna widoczność pieszy – pojazd szczególnie w okresie zmniejszonej widoczności oraz po zmroku. Dedykowane oświetlenie przejść stosowane jest w odpowiedzi na wprowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury w 2018 roku wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych, które nie dopuszcza wyznaczania nowych przejść
w miejscach, gdzie nie ma wystarczającego oświetlenia. Wytyczne zostały zarekomendowane jako standard dla zarządców dróg, projektantów drogowych i wykonawców inwestycji drogowych.
Jednocześnie ustawa Prawo o Ruchu Drogowym zaznacza, że w przypadku gdy odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m, przechodzenie pieszych przez jednię przy zachowaniu ostrożności oraz pod warunkiem, że pieszy nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu, jest dozwolone.
Wobec powyższego, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem mając na uwadze istniejącą infrastrukturę bez przeprowadzenia działania inwestycyjnego, w ramach którego wykonane zostaną niezbędne elementy infrastruktury w postaci budowy brakującego chodnika po południowej stronie ulicy Olszanickiej (w tym przebudowa wlotu ul. Pod Skałą, przebudowa wjazdów, zarurowanie rowu), wykonania pasów medialnych, obniżeń oraz dedykowanego oświetlenia wyznaczenie przejścia dla pieszych we wnioskowanym miejscu jest niemożliwe.
Wskazany zakres zadania, aby mógł być właściwie wykonany, wymaga kompleksowej przebudowy ul. Pod Skałą. W obszarze ul. Pod Skałą, aktualnie procedowany jest Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego „Zakamycze”, a w obszarze ul. Olszanickiej „Olszanica”. Dopiero ich zatwierdzenie wskaże przeznaczenie terenów oraz określi sposób ich zagospodarowania i rozbudowy, w tym ul. Pod Skałą oraz
ul. Olszanickiej, ich kategorię oraz wymaganą zajętość terenu pod drogę (linie rozgraniczające).
W chwili obecnej ul. Pod Skałą jest drogą wewnętrzną, wymagającą regulacji stanu prawnego. Szerokość pasa drogowego (gminnej działki drogowej) wynosi od ok. 2 do 2,5 m. W związku z powyższym lokalizacja słupów oświetleniowych (ze względu na bezpieczeństwo i konieczność zachowania skrajni drogowej) bez wejścia w tereny prywatne jest niemożliwa.
Dlatego też, biorąc pod uwagę fakt braku Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego, niezbędnego do realizacji przedmiotowego zadania, w związku z § 16 ust. 1 pkt. 6 Uchwały nr XI/179/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2019 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, tj.: „W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności”, wnioskowany projekt nie może zostać zrealizowany.
Edycja Budżet Obywatelski 2019
Projekt lokalny - 7
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Pod Skałą oraz skrzyżowanie ulic Olszanicka i Pod Skałą
Opis projektu
Wykonanie nawierzchni ulicy Pod Skałą z kostki brukowej wraz z nawrotem na końcu ulicy (ulica ślepa) oraz wykonanie oświetlenia - 3 lampy. Brak jest przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Olszanickiej z Pod Skała, dodatkowo po dwóch stronach ul.Olszanickiej znajdują się 2 przystanki autobusowe do których nie można przejść bezpiecznie z powodu bardzo dużego natężenia ruchu samochodowego na ul.Olszanickiej. Należy wykonań przejście dla pieszych i zamontować odpowiednie znaki drogowe pionowe i poziome.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wykonanie nawierzchni wpłynie bardzo na bezpieczeństwo i komfort mieszkańców, którzy czekają na realizację od 25 lat. Ulica ma bardzo dużo głębokich dziur i w zależności od warunków pogodowych zmienia się w nieprzejezdne/nie do przejścia bagnisko a w słoneczny dzień każdy przejeżdżający samochód wzbija tumany kurzu. Osoby niepełnosprawne na wózku inwalidzkim w ogóle nie mogą poruszać się/przejechać ulicą Pod Skałą z powodu dziur. W nocy mieszkańcy, którzy poruszają się pieszo muszą doświetlać sobie drogę latarkami z powodu braku oświetlenia ulicy i panujących tu ciemności. Wymagane jest zamontowanie znaków drogowych na ul.Olszanickiej i Pod Skałą aby móc bezpiecznie przejść przez bardzo ruchliwą ulicę oraz bezpiecznie wjechać/skręcić w ul.Pod Skałą. Mieszkańcy nie mogą też bezpiecznie przejść przez ulicę Olszanicką do przystanku autobusowego gdyż brak jest odpowiednio wyznaczonego przejścia dla pieszych
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Wykonanie nawierzchni ul.Pod Skałą wraz z oświetleniem i przejściem dla pieszych | Wykonanie nawierzchni ul. Pod Skała z kostki brukowej , wykonanie oświetlenia - 3 lampy, wykonanie przejścia dla pieszych | 180 000,00 PLN |
| | 180 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Wykonanie nawierzchni ul.Pod Skałą wraz z oświetleniem i przejściem dla pieszych | Wykonanie nawierzchni ul. Pod Skała z kostki brukowej , wykonanie oświetlenia - 3 lampy, wykonanie przejścia dla pieszych | III 2020 |
Galeria