„Uczeń bez przemocy… To możliwe!”
Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 18 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 80 w Krakowie, 31-909 Kraków, os. Na Skarpie 8
Opis projektu
W związku z coraz większym wzrostem agresywnych zachowań wśród dzieci i młodzieży, Szkoła Podstawowa nr 80 im. Wojciecha Bogusławskiego w Krakowie, postanowiła opracować pilotażowy program przeciwdziałania temu zjawisku w szkole. Mając na uwadze to, że agresja jest zjawiskiem zdeterminowanym przez wiele czynników, od biologicznych, poprzez psychologiczne, środowiskowe, rodzinne, aż do sytuacyjnych, a czynników ryzyka, będących bodźcami wyzwalającymi mechanizm agresji dziś nie brakuje, w ramach projektu „Uczeń bez przemocy… To możliwe!” zorganizowane zostaną działania, których adresatami będą dzieci, ich rodzice oraz nauczyciele. Działania obejmą w szczególności:
- diagnozę agresywnych i niebezpiecznych zachowań, które dotykają dzieci i młodzież – SP 80 udostępni wyniki anonimowych ankiet przeprowadzanych co roku wśród swoich uczniów, uczestnicy projektu w trakcie warsztatów prowadzonych przez psychologów, pedagogów opracują listę niepożądanych i niebezpiecznych zachowań, na które będzie nakierowany program prewencyjny tworzony w kolejnych etapach projektu. Warsztaty będą prowadzone odrębnie w różnych grupach wiekowych dzieci i młodzieży (I – III klasa, IV – VI klasa, VII-VIII klasa), w grupach rodziców i nauczycieli;
- wypracowanie w formie warsztatowej w poszczególnych grupach sposobów przeciwdziałania zdiagnozowanym zachowaniom negatywnym;
- opracowanie konspektu zawierającego rekomendowane działania możliwe do przeprowadzenia w szkołach, mające na celu przeciwdziałanie agresji.
Tak szerokie działanie w tym zakresie zapewni całościowe podejście do problemu i, dzięki temu, może wpłynąć na minimalizację czynników ryzyka. Celem naszego projektu jest zwiększenie świadomości jego odbiorców dotyczących mechanizmów agresji, czynników wpływających na jej powstanie oraz jej wpływu na bezpieczeństwo, zdrowie fizyczne, a także psychiczne dzieci i młodzieży, jak i również na szeroko pojęte funkcjonowanie społeczności w różnych jego wymiarach. Innym zamierzeniem jest wskazanie, edukacja i wzmacnianie pozytywnych wzorców zachowań społecznych nie tylko w szkole, ale i w domu, w sieci, podczas zabaw czy uprawiania sportu, a także w relacjach międzyludzkich. Szczególnie chcemy zadbać o wypracowanie konstruktywnych rozwiązań dla sytuacji sprzyjających zachowaniom agresywnym poprzez zwrócenie uwagi i zachęcanie do zastępczych form rozładowywania napięć emocjonalnych. Beneficjentami inicjatywy będą uczniowie, ich rodzice i nauczyciele z nowohuckich szkół. Nabór do warsztatów przewidzianych w ramach programu, prowadzony będzie przez jednostkę realizującą i będzie miał charakter otwarty. Każdy uczeń wraz z rodzicami i zainteresowani nauczyciele będą mogli wziąć udział w naszym naborze. Uczestnicy projektu otrzymają certyfikaty ukończenia serii warsztatów oraz gadżety pamiątkowe, które przypominać będą o pożądanych, pozytywnych zachowaniach wypracowanych i wzmocnionych w trakcie trwania inicjatywy. Efektem projektu będzie:
- wypracowanie i zmiana zachowań adresatów działań na pożądane, pozytywne;
- stworzenie filmu podsumowującego działania zrealizowane w ramach projektu;
- stworzenie konspektu, który mógłby być wykorzystany w przyszłych działaniach zorientowanych na przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym.
Warsztaty dla dzieci podzielone na grupy wiekowe oraz warsztaty osobno dla rodziców i nauczycieli:
- psychologiczne – warsztaty uświadamiające i zapoznające z mechanizmami, czynnikami i skutkami agresji, warsztaty praktyczne, w tym dramy i zajęcia grupowe dotyczące tematyki agresji i jej zagadnień (wskazanie, edukacja i wzmacnianie pozytywnych wzorców zachowań społecznych, nauka dobrej komunikacji);
- terapeutyczne – dźwiękoterapia, arteterapia, choreoterapia, odreagowywanie napięć poprzez sport (formy zastępcze dla zachowań agresywnych);
- artystyczne – teatralne, muzyczne (zaangażowanie uwagi, energia skierowana na wykonanie określonych zadań, odreagowywanie napięć, nauka dobrej komunikacji, wzmacnianie pozytywnych wzorców zachowań społecznych);
- integracyjne – przedstawienie teatralne przygotowane w całości przez uczniów, rodziców i nauczycieli, piknik (zaangażowanie uwagi, energia skierowana na wykonanie określonych zadań, odreagowywanie napięć, nauka dobrej komunikacji, wzmacnianie pozytywnych wzorców zachowań społecznych).
Łącznie planowane 15 grup warsztatowych:
Uczniowie z klas I – III – 5 grup po os. 15 osób
Uczniowie z klas IV – VI – 4 grupy po os. 12 osób
Uczniowie z klas VII – VIII – 2 grupy po ok. 15 osób
Nauczyciele – 2 grupy po ok. 15 osób
Rodzicie - 2 grupy po ok. 15 osób
Podział na grupy wiekowe uczniów i oszacowanie ich optymalnej liczebności zostały dokonane w konsultacji z Dyrektor SP 80 w Krakowie oraz psychologiem pracującym z dziećmi i młodzieżą. Uwzględniają one różne potrzeby i specyfikę zachowania dzieci na poszczególnych etapach rozwoju.
Przewiduje się, że każda grupa będzie miała zajęcia 2 razy w tygodniu przez ok. 25 tygodni (rok szkolny po odjęciu okresu przygotowania projektu, rekrutacji, przerw wakacyjnych itp.).
Działania objęte projektem będą ogólnodostępne. Będzie prowadzona otwarta rekrutacja uczestników. W towarzyszących działaniach kulturalno-edukacyjnych (piknik, przedstawienie) mogą uczestniczyć wszyscy mieszkańcy dzielnicy. Z opracowanego konspektu będą mogły nieodpłatnie korzystać inne szkoły. Przeprowadzenie pilotażu w konkretnej szkole pozwoli dogłębnie zdiagnozować faktyczne problemy dotykające uczestników projektu i przygotować rozwiązania „szyte na miarę”.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Potrzeba realizacji zadań objętych projektem wynika z nasilającej się brutalizacji życia społecznego, która dotyka również dzieci i młodzież. Podejmowane działania, obejmujące m.in. spotkania z Policją, Strażą Miejską, badania ankietowe, realizowanie ogólnokrajowych akcji (ograniczanie korzystania z indywidualnych urządzeń elektronicznych w szkole, Strefy dobrego słowa, Dni życzliwości itp.) nie są wystarczające. Działania podejmowane przez Policję i Straż Miejską ukierunkowane są głównie na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Są one powiązane z akcjami propagującymi ekologiczne formy transportu, w które włącza się SP 80, podobnie jak inne placówki edukacyjne w mieście (m.in. Rowerowy Maj). W szkołach brakuje skutecznych metod i narzędzi przeciwdziałania słownej i fizycznej agresji przejawianej przez młodzież, identyfikacji zagrożeń. Uczniowie często nie identyfikują się z sytuacjami i zachowaniami prezentowanymi w podręcznikach, odgórnych materiałach dydaktycznych, np. rozumieją, że opisane w czytance wyśmiewanie się z osoby niepełnosprawnej ruchowo jest złe, ale sami dokuczają kolegom, którzy nie uprawiają tego samego sportu co oni, noszą ubrania uważane przez nich z mniej modne, i nie uważają niewłaściwe swojego za niewłaściwe. Młodzież nie jest przyzwyczajona do właściwego i kulturalnego zgłaszania swoich problemów, spokojnego dyskutowania o nich i szukania sposobów rozwiązania konfliktów narastających w grupie.
Za wyborem SP 80 w Krakowie do przeprowadzenia pilotażu przemawia kilka przesłanek:
- szkoła prowadzi już ankietową diagnozę problemów i udostępni wyniki badań, co pozwoli ukierunkować działania;
-placówka spotyka się z różnymi przejawami agresji typowymi dla dzielnicy, zarówno ze strony uczniów i ich bezpośredniego otoczenia, jak i ze strony mieszkańców nie związanych ze szkołą (kibice piłkarscy wykorzystujący boisko na bójki po meczach itp.);
- uczniowie SP 80 angażują się w działania artystyczne, szczególnie teatralne, sportowe, wolontariat, co daje szansę wyłonienia grupy aktywnie uczestniczącej w pilotażu;
- doświadczona kadra nauczycielska, która skutecznie pracuje z młodzieżą w wielu obszarach.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Kierownik projektu: | 11 miesięcy x 4 000 zł | 44 000,00 PLN |
Warsztaty ze specjalistami (psychologiczne, terapeutyczne, artystyczne, integracyjne) | 15 grup x 50 godz/grupa = 750 godzin warsztatów Koszt 1 godziny 100 zł, łącznie 75 000 zł warsztaty | 75 000,00 PLN |
Materiały szkoleniowe do zajęć | W oparciu o szczegółowy plan i harmonogram zajęć zostanie określony zakres materiałów potrzebnych do zakupu. Szacunkowa liczba uczestników projektu - 213 os. (11 grup po 15 os. + 4 gr. po 12 os.). Każdy uczestnik będzie brał udział w 4 rodzajach warsztatów (psychologiczne, terapeutyczne, artystyczne, integracyjne). Koszt materiałów do wszystkich warsztatów na jednego uczestnika szacuje się na ok. 50 zł, co daje 10650 zł. Materiały będą obejmowały wydruki materiałów przygotowanych przez prowadzących, pomoce do prowadzenia zajęć artystycznych itp. Do tego dojdzie koszt zakupu materiałów dla prowadzących warsztaty (materiały piśmiennicze itd.) szacowany na ok. 4,5 - 5 tys. zł | 15 000,00 PLN |
Film informacyjno-dydaktyczny | Przygotowanie filmu z udziałem uczestników zajęć przez zewnętrzną instytucję | 10 000,00 PLN |
Piknik | Przygotowanie pikniku na terenie SP 80 | 5 000,00 PLN |
149 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
rekrutacja kierownika projektu | Kierownik będzie koordynował przygotowanie i realizację projektu | 01.01.2020 – 15.01.2020 |
ustalenie szczegółowego programu zajęć | Ustalenie programu zajęć, w tym rozpisanie godzin poszczególnych warsztatów, co umożliwi rekrutację prowadzących warsztaty | 15.01.2020 – 31.01.2020 |
nabór beneficjentów | Przeprowadzenie otwartego naboru uczestników warsztatów w ramach zadeklarowanych grup wiekowych | 15.01.2020 – 31.01.2020 |
ustalenie terminów i harmonogramu działań, nabór prowadzących zajęcia | Ustalenie harmonogramu działań przez kierownika projektu i nabór specjalistów prowadzących warsztaty | 01.02.2020 – 21.02.2020 |
zakup potrzebnych materiałów | Zakup i przygotowanie materiałów szkoleniowych i pomocniczych do prowadzenia zajęć wg specyfikacji prowadzących warsztaty | 15.02.2020 – 28.02.2020 |
czas trwania działań w ramach projektu | Prowadzenie warsztatów, organizacja pikniku, przygotowanie filmu podsumowującego | 01.03.2020 – 31.11.2020 |