Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 2 NR 60:

ZIELONO i BEZPIECZNIE na Cystersów - ulica DLA WSZYSTKICH!

Projekt odrzucony: Podczas weryfikacji propozycji zadania w oparciu o uchwałę Nr XI/179/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2019 roku, w sprawie „Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa” stwierdzono, że: Ulica Cystersów nie należy do kategorii dróg publicznych. Nie posiada charakteru ciągu komunikacyjnego przeznaczonego dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz nie przewiduje się ich kursowania w przyszłości. Rowerzyści poruszają się natomiast w ruchu ogólnym. Przedmiotowa ulica posiada ponad normatywną szerokość (ponad 9 m) i zasadne jest jej zawężenie poprzez m. in. wydzielenie zatok postojowych. Wnioskowany przez Autorkę projekt, mający na celu uspokojenie ruchu oraz stworzenie przestrzeni bezpiecznej dla wszystkich mieszkańców, zakłada wspomniane wyżej zawężenie jezdni (do 5 m), przebudowę obustronnych chodników, wykonanie miejsc postojowych oraz wkomponowanie w całość roślinności, w postaci dużych donic z kwiatami bądź drzewkami oraz obiektów małej architektury, typu stojaki na rowery czy ławki. W celu realizacji wnioskowanej inwestycji, w związku z licznymi kolizjami z infrastrukturą towarzyszącą oraz istniejącymi drzewami w różnym wieku i stanie fitosanitarnym, konieczne jest wykonanie kompleksowej przebudowy układu drogowego. Biorąc pod uwagę konieczny zakres prac – przebudowę ulicy na długości ok. 500 m wraz z wykonaniem zatok postojowych na całej długości, szacunkowy koszt realizacji robót budowlanych wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej wyniesie ponad 6 500 000 zł brutto. Ponadto, zadanie winno być realizowane w cyklu co najmniej dwuletnim – 1,5 roku na opracowanie dokumentacji projektowej i ok. 6 miesięcy na wykonanie robót budowlanych. Przedstawiony powyżej koszt realizacji inwestycji, przewyższa limity finansowe wskazane w §12 ust. 3 Regulaminu budżetu obywatelskiego, wynoszące dla Dzielnicy II Grzegórzki – 322 600 zł brutto. Reasumując, powołując się na § 16 ust. 1 pkt 2) Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, wniosek Nr BO.D2.60/19 został oceniony negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 2 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ulica Cystersów, dzielnica Grzegórzki, Kraków

Opis projektu

W ramach przedmiotowego projektu wnioskuje się o zawężenie światła ulicy Cystersów (aktualnie 9,3m) do szerokości właściwej dla jej statusu. Jako droga klasy L (lokalna) – szerokość pasa ruchu powinna być przewidziana na 2,75m, a w sytuacji potrzeby uspokojenia ruchu szerokość pasa można zawęzić o 25cm, czyli do 2,5m. Zatem na pasy w obie strony potrzeba 5m szerokości, co pozostawia 4,20m do wykorzystania na miejsca parkingowe wzdłuż ulicy Cystersów, i jeśli jest to możliwe, po obu stronach ulicy.

Wykorzystać do tego można dodatkowo pas o szerokości jednej płytki chodnikowej, który ciągnie się wzdłuż ulicy i oddziela asfaltową jezdnię od pasa zieleni. To aktualne rozwiązanie nie zapewnia optymalnego wykorzystania cennej przestrzeni miejskiej – zaanektowanie tego pasa na potrzeby parkingowe umożliwiłoby wyznaczenie miejsc parkingowych po obu stronach ulicy. Korzyści takiego rozwiązania są wielostronne – znaczące zwiększenie miejsc parkingowych oraz uspokojenie ruchu poprzez zwężenie jezdni.

Projekt zakłada także stworzenie ‘zielonych zatoczek’ wzdłuż Cystersów poprzez umieszczenie dużych drewnianych donic z roślinami bądź drzewkami oraz potencjalnie stojaków na rowery co kilka miejsc parkingowych w linii wyznaczonych miejsc parkingowych.

Jeśli wyznaczenie miejsc do parkowania po obu stronach ulicy Cystersów nie będzie możliwe, wnioskuje się o wyznaczenie miejsc do parkowania naprzemiennie po obu stronach ulicy Cystersów z zachowaniem zasady: donice drewniane z drzewkami i stojaki na rowery co kilka miejsc parkingowych.

Zarówno w przypadku wariantu nr 1 (pasy do parkowania z zielenią po obu stronach ulicy) oraz wariantu nr 2 (wyesowanie jezdni poprzez wyznaczenie miejsc do parkowania naprzemiennie po obu stronach ulicy i przeplatanie ich zielenią) spełnione zostaną kluczowe założenia projektu tzn. zwężenie ulicy Cystersów, uspokojenie ruchu, zwiększenie ilości potrzebnych miejsc parkingowych oraz zieleni na terenie gdzie ich bardzo brakuje.
 

Ponadto takie rozwiązania sprawią, że mieszkańcy będą czuć się bezpieczniej przechodząc przez ulicę, bo przestanie być ona przelotówką o ogromnym natężeniu ruchu kołowego poruszającego się z niedozwoloną prędkością, co aktualnie stanowi zagrożenie zarówno dla dorosłych, jak i dzieci. Więcej zieleni i uspokojony ruch zachęci do spacerów wzdłuż ulicy, a to z kolei, jak potwierdzają badania procesów miastotwórczych, powinno wpłynąć na powstanie atrakcyjnych dla mieszkańców usług w lokalach na parterze okolicznych bloków.

Wizualizacja przykładowego rozwiązania znajduje się poniżej:


Autorka projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nie przewidzianych w tym projekcie, które ciągle spełniałyby jego podstawowe, nakreślone powyżej założenia, ewentualnie na okrojenie projektu i zastosowanie rozwiązań jedynie na części ulicy Cystersów w przypadku jeśli ostateczny koszt projektu miałby przekroczyć jego dopuszczalną wartość. 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Intensywna zabudowa – na 4% pow. Grzegórzek zamieszka 20% mieszkańców Grzegórzek oraz powstanie przestrzeń biurowa porównywalna do 5 Błękitków
Na ulicach Cystersów i Fabrycznej w Krakowie powstały następujące osiedla, które są już w większości zamieszkałe: Art City, Budrem Cystersów 26 i Cystersów 26C, Cordia - Cystersów Garden 20, oraz Złota Brama. Szacuje się, iż na tym stosunkowo niewielkim terenie w 17 blokach powstało już około 1500 mieszkań dla 3000 mieszkańców (przy założeniu 2 mieszkańców na lokal). 
Dodatkowo trwa budowa osiedla mieszkaniowego oraz 3 biurowców (40 tys m2 przestrzeni biurowej), na terenie byłego Polmosu przy ulicy Fabrycznej, a w planach jest budowa kolejnego osiedla na terenie byłego Zrębu między Mogilską a Fabryczną oraz dodatkowej przestrzeni biurowej na rogu Alei Pokoju i Fabrycznej (kolejne 40 tys m2 przestrzeni biurowej).
Można przyjąć, że docelowo na obszarze zakreślonym przez dwie ulice, Cystersów i Fabryczna stanowiącym 4% powierzchni Grzegórzek, zamieszka około 6000 mieszkańców czyli 20% populacji dzielnicy. Dodatkowo około 8000 pracowników biurowych będzie przyjeżdżać tu codziennie do pracy. Dla ilustracji, powstanie tu około 6—tysięczne miasteczko, oraz przestrzeń biurowa porównywalna z pięcioma Błękitkami.  

Lokalne wyzwania
Tak wysoki i intensywny poziom wykorzystania ograniczonej przestrzeni 2 ulic na cele mieszkaniowe i biurowe w połączeniu z faktem, że ulica Cystersów jest pierwszą na wschód ulicą znajdującą się poza granicą Strefy Płatnego Parkowania sprawia, że jest ogromne zapotrzebowanie na miejsca parkingowe. W rezultacie każdy metr kwadratowy dostępnej aktualnie przestrzeni, włączając w to chodniki i zieleń, wykorzystywany jest na cele parkingowe zarówno przez zwiększającą się liczbę mieszkańców okolicznych osiedli oraz przyjezdnych, którzy traktują ulice Cystersów i Fabryczna jako swoisty Park & Ride w centrum miasta. Dodatkowe zapotrzebowanie parkingowe oraz zwiększony ruch kołowy w okolicy generuje powstała na terenie KS Grzegórzecki największa w Krakowie siłownia XXL Fitness Platinium, która pomimo własnego parkingu nie jest w stanie obsłużyć wszystkich swoich zmotoryzowanych klientów.

Ulica Cystersów jest bardzo szeroka – jej szerokość wynosi 9,3m. Wynika to z faktu, iż teren Wschodnich Grzegórzek historycznie był siedzibą dużych zakładów przemysłowych, dojazd do których wymagał odpowiednio szerokich ulic umożliwiających poruszanie się po nich dużych i ciężkich pojazdów. Zmiana charakteru okolicy z przemysłowej na mieszkaniowo-biurową, przy jednoczesnym pozostawieniu oryginalnej infrastruktury sprawia, że pojazdy poruszają się po ulicy Cystersów bardzo szybko. Sprzyja temu:
- ponadwymiarowa szerokość ulicy,
- jej status tzn. droga wewnętrzna na której niemożliwe jest egzekwowanie przepisów ruchu drogowego, w tym ograniczenia prędkości
- szerokie ‘skrzyżowanie’ ulic Cystersów i Fabryczna, które nie jest skrzyżowaniem ponieważ drogi o różnym statusie (wewnętrzna Cystersów oraz publiczna Fabryczna) nie są w świetle prawa drogowego skrzyżowaniem.
- prosta i szeroka ulica służąca jako doskonały łącznik między olbrzymimi krakowskimi arteriami jakimi są ulice Mogilska i Aleja Pokoju, co sprawia, że ulica Cystersów ma charakter ‘ścieku komunikacyjnego’

Na Ulicy Cystersów brakuje przejść dla pieszych – jedyne znajduje się przy skrzyżowaniu z Mogilską, a kolejne - u wylotu Fabrycznej do Alei Pokoju. Przy ulicy Cystersów i  jej przedłużeniu – Fabrycznej znajdują się 2 przedszkola, a także docelowo 2 żłobki. W sytuacji bardzo nasilonego ruchu kołowego pojazdów które poruszają się z dużą prędkością przechodzenie przez ulicę jest wyzwaniem dla mieszkańców i czymś niewykonalnym dla dzieci. 

Intensywny ruch kołowy wzdłuż Cystersów sprawia, że aktualnie ulica będąc przelotówką, nie zachęca do spacerów, a dojście nią do przystanku tramwajowego jest nierzyjemną koniecznością ze względu na hałas, spaliny i brak bezpieczeństwa pieszych. Przelotowy charakter ulicy niszczy nikłe przejawy pozytywnych procesów miastotwórczych – w bloku Budremu powstała pierwsza w okolicy Cukiernio-Kawiarnia  ‘Zacznij od ciacha’ która utrzymała się około 4 miesiące. W opinii właścicieli, których znam osobiście, jej zamknięcie ściśle wiązało się z faktem, że wzdłuż Cystersów ludzie nie spacerują, ale jeżdżą samochodem i nie mają potrzeby zaglądać do lokalnej kawiarni.
                  
Potrzeby mieszkańców
W trakcie spotkań sąsiedzkich i różnorodnych inicjatyw oddolnych, które organizowałam i prowadziłam, poznałam mnóstwo sąsiadów z osiedli na Cystersów i Fabrycznej. Wiem, że zieleń jest ich absolutnie pierwszym priorytetem jeśli chodzi o lokalne wyzwania – stąd też wynika mój osobny projekt do Budżetu Obywatelskiego - Grzegórzki do życia! Pierwszy park przy Cystersów/Fabrycznej.


Drugim w kolejności priorytetem mieszkańców jest bezpieczeństwo drogowe i rozwiązanie pogarszającej się sytuacji parkingowej w okolicy. W wyniku wielu rozmów z sąsiadami zrodził się pomysł niniejszego projektu – Zielono i bezpiecznie na Cystersów – ulica dla wszystkich. Wiąże się on bezpośrednio z lokalnymi priorytetami, oraz wynika z silnego poczucia, że na ulicy Cystersów piesi i kierowcy powinni mieć równe szanse, a ulica powinna służyć wszystkim.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt i mini konsultacje z mieszkańcami Obmiar terenu, zaproponowanie rozwiązań mieszkańcom na mini konsultacjach oraz wykonanie końcowego projektu. W miarę możliwości połączenie projektu z innymi podobnymi projektami na terenie miasta, celem oszczędności. W miarę możliwości koszt projektu zieleni i przestrzeni dla mieszkańców wciągnąć do wynagrodzenia pracowników ZZM. Poprawki, przetarg. 15 000,00 PLN
Realizacja Zrealizowanie projektu. W sytuacji kiedy kosztorys projektowy przekroczy planowany budżet, realizacja spójnej części projektu, aby zamknąć się w planowanej kwocie. 80 000,00 PLN
95 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wykonanie projektu i odbycie konsultacji Wykonanie dokumentacji projektowej, budowlanej, wykonawczej i kosztorysowej. Przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami dotyczących wstępnego projektu. do kwietnia 2020
Znalezienie wykonawcy Przetarg i wyłonienie wykonawcy. do maja 2020
Realizacja Wykonanie prac określonych w projekcie. do grudnia 2020

Galeria

powrót