Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 4 NR 60:

MALI OGRODNICY W WIELKIM MIEŚCIE: WARSZTATY DLA DZIECI

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 4 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 119 przy ul. Czerwieńskiego 1 w Krakowie

Opis projektu

Warsztaty artystyczno-ogrodnicze "Mali ogrodnicy w wielki mieście" mają za zadanie edukować dzieci w zakresie działań ogrodniczych i plastycznych, poprzez praktyczną pracę w ogrodzie, a także poprzez sztukę, ucząc ich malowania otaczającej przyrody, a także projektowania ogrodów. W trakcie zajęć dzieci zakładają własne mini ogródki i uczą się pielęgnować rośliny - kwiaty, owoce i warzywa, a także poznają tradycję polskiego ogrodu, tworząc „rabatki prababci”, na których rosną malwy, lwie paszcze, dalie i floksy.

CZEGO UCZĄ SIĘ DZIECI NA WARSZTATACH?
• cyklu życia roślin i zwierząt, zgodnego z kalendarzem pór roku,
• walorów płynących z ekologicznej uprawy warzyw i owoców,
• odpowiedzialności za rośliny poprzez systematyczną pracę,
• podstaw projektowania ogrodu poprzez ćwiczenia z aranżacji, funkcji, perspektywy, skali,
• różnych technik plastycznych jak frotage, actionpainting, land art,
• patrzeć na ogród z szerszej perspektywy, uwzględniającej również to, co pod ziemią (korzenie i labirynty, tworzone przez dżdżownice, krety),
• odpowiedzialności już na etapie tworzenia zielonego miejsca, poczucia estetyki, uwzględnienia funkcji.
WARSZTATY SĄ PODZIELONE NA 4 BLOKI TEMATYCZNE:
1) OGRÓD SZCZĘŚLIWY - dzieci wspólnie czytają fragmenty książeczki "Mali ogrodnicy w wielkim mieście" i
malują pastelami wyobrażenie o ogrodzie szczęśliwym, uwzględniając wszystkich użytkowników ogrodu. Dowiadują się co to znaczy ogród sensoryczny. Po zajęciach dzieci otrzymują książeczkę, a także zabierają do domu namalowany przez siebie rysunek.
2) MINI OGRÓDEK - dzieci przygotowują swój własny ogródek z rozchodników i zabierają go do domu.
3) KWIATY Z BABCINEJ RABATKI - na zajęciach dzieci poznają tradycję polskiego ogrodu i malują farbami na blejtramach kwiaty z babcinej rabatki, na których rosną malwy, lwie paszcze, dalie i floksy. Po zajęciach dzieci zabierają do domu namalowany przez siebie obraz.
4/ TRADYCJA POLSKIEGO OGRODU - zajęcia nawiązują tematyką do wiejskiego polskiego ogródka. Dzieci tworzą swój ogród ziołowy z pomidorkiem i zabierają do domu.
INFORMACJE ORGANIZACYJNE:
Warsztaty przeznaczone są dla dzieci w wieku szkolnym (1-3 klasa) oraz 6-latków. Odbywać się będą w SP 119 przy ul. Czerwieńskiego w Krakowie. Łącznie w warsztatach może wziąć udział 80 osób (4 grupy po 20 osób). Jeśli warunki pogodowe na to pozwalają, to warsztaty są prowadzone w ogrodzie.
Nabór do projektu ma charakter otwarty i będzie odbywał się w kwietniu poprzez wypełnienie formularza
rekrutacyjnego na stronie www.zzm.krakow.pl, a informacje o naborze umieszczone na: BIP, stronie i profilu FB Budżetu Obywatelskiego stronie i profilu FB ZZM oraz stronie i FB profilu Rady Dzielnicy Prądnik Biały oraz stronie SP 119 w Krakowie. Zajęcia będą trwały 4 tygodnie (maj/czerwiec): łącznie 4 grupy po 20 osób przez 2 dni w tygodniu w godzinach 15:30-16:15 (I i III grupa) i (16:30-17:45) II i IV grupa.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

POPRZEZ WARSZTATY CHCEMY:
• rozbudzić w dzieciach świadomość znaczenia przyrody w naszym życiu,
• nauczyć je odpowiedzialności za środowisko, w którym żyjemy,
• pokazać im, jak dbać o naturę poprzez ochronę i powiększanie terenów zielonych,
• ”uwrażliwić” rękę i oko, a tym samym nauczyć wyrażania siebie poprzez sztukę,
• zbliżyć dzieci do świata roślin i owadów,
• wprowadzić w szeroki temat aranżacji zielonej przestrzeni, projektowania ogrodów

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Organizacja warsztatów i zakup materiałów Organizacja warsztatów i zakup materiałów 10 000,00 PLN
10 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Organizacja cyklu 4 warsztatów maj/czerwiec 2020 Organizacja cyklu 4 warsztatów maj/czerwiec 2020 maj / czerwiec 2020

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Inicjatywy tego typu korzystnie wpływają na edukację dzieci, które od najmłodszych lat uczą się dbać o zieleń. Dzięki praktycznym działaniom związanym z sadzeniem roślin nie tylko lepiej przyswajają wiedzę związaną z procesami jakie zachodzą w przyrodzie, ale również poznają i doceniają jak wiele troski taka zieleń wymaga. Dzięki edukacji od najmłodszych lat dzieci doceniają i szanują przyrodę. W przyszłości może to wpłynąć na ich chęć propagowania zielonych inicjatyw w swojej okolicy.
powrót