Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 3:

Filozofia na bruku / Przedmiot - Myśl - Interpretacje

Projekt odrzucony: W odniesieniu do projektu pn. „Filozofia na bruku / Przedmiot-Myśl-Sztuka-Interpretacje” zgłoszonego do Budżetu obywatelskiego 2019 (wniosek nr BO.OM.03/2019) Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego opiniuje negatywnie wniosek, w oparciu o wskazanie Małopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Proponowane we wniosku obszary do sytuowania ścieżki filozoficznej znajdują się w tej przestrzeni Krakowa, która stanowi strefę buforową dla obszaru wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO obejmującego Stare Miasto, Wawel oraz Kazimierz ze Stradomiem. Decyzja o ustanowieniu strefy buforowej dla obszaru wpisanego na Listę UNESCO zapadła na międzynarodowym posiedzeniu Komisji UNESCO w Brazylii w 2010 roku. Według zasad określonych przez centrum światowego dziedzictwa UNESCO strefa buforowa jest obszarem o kluczowym znaczeniu dla ochrony miejsc z Listy Światowego Dziedzictwa, a jej istnienie ma na celu skuteczniejszą kontrolę zabudowy wokół tego obszaru.

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Przy ujściu Wilgi do Wisły, na jej lewym brzegu. Przy moście Retmańskim. Plan Ujście Wilgi: 14 ZPw

Opis projektu

Projekt zakłada stworzenie pierwszego przystanku ścieżki filozoficznej R.Ingardena u ujścia Wilgi. Zostanie umieszczona na nim rzeźba 8 metrowego Krzesła wraz z przewodnią myślą filozoficzną. Poprowadzimy odbiorców przez różne sposoby interpretacji sztuki i otaczającej ich przestrzeni, jednocześnie czyniąc przestrzeń miejską bardziej barwną i intrygującą.


Krzesło kształtem przypominałoby krzesło z pl. Bohaterów Getta, a wykonane byłoby w części ze stali kortenowskiej (por. Cricoteca). Nogi krzesła byłyby niesymetryczne, a jedna z nich byłaby częściowo „otwarta” z wglądem do jej wnętrza, wypełnionym różnego rodzaju materiałem. Na poziomej poprzeczce nogi, wyprofilowane byłyby miejsca, by usiąść. W pobliżu rzeźby znalazłoby się dodatkowo kilka krzeseł standardowej wielkości o różnym wyglądzie (np. krzesło zdekomponowane czy krzesło dziecięce)
Nieopodal krzesła znajdą się dwie tabliczki w obudowie ze stali kortenowskiej; jedna tradycyjna z wybranymi myślami R.Ingardena i ich wyjaśnieniem, druga interaktywna z tekstami z obszarów filozofii i antropologii przedmiotu, należącymi do innych autorów.

Wybór padł na krzesło ponieważ, obiektem tym ma być przedmiot powszedni, prosty, zwyczajny, codziennego zastosowania, towarzyszący nam od bardzo dawna. Przedmiot, który na myśl o słowie „przedmiot”, byłby jednym z częstszych naszych skojarzeń. Przedmiot, który jest już obecny w przestrzeni Krakowa, o bogatych i różnych odniesieniach.

Przesadnie powiększony traci swój walor użytkowy, jednak mimo tego przypisujemy mu wciąż tę samą nazwę. Co zatem czyni krzesło, krzesłem? Z których warstw możemy go odrzeć, aby wciąż pozostało krzesłem? Jakie są jego konieczne własności, aby w spostrzeżeniu był nam dany jako krzesło?

Dzięki niejednolitości materiału z którego byłoby wykonane krzesło, jego wielkości oraz lokalizacji i możliwości oglądania go z różnych perspektyw: z poziomu statku, drugiej strony brzegu, „od góry” z mostu, z bliska przed, pod i przy, powyższa myśl stanie się bardziej unaoczniona.
Krzesło-rzeźba, przywołując sobą inne krzesła i ich znaczenia, może nas pobudzić do namysłu nad jego znaczeniem (np. puste krzesło, jako brak obecności osoby, która odeszła lub na którą czekamy) czy sposobem funkcjonowania w kulturze.

W rzeźbie krzesła, zawierają się inne krzesła; krzesła codziennego użytku, krzesło Kantora, Van Gogha, czy te reprezentujące historyczne wydarzenia z placu Bohaterów Getta oraz te wszystkie inne, których obrazy odbiorca ma w swoim umyśle. „Krzesło” ma być zaproszeniem do podróży w przedmiot, w jego istotę oraz to co przywołuje i do czego się odnosi. Jest krzesłem, w którym przenikają się inna krzesła, ale też tym konkretnym krzesłem, „stąd”. Wytłumaczenie powyższych znaczeń i interpretacji byłoby integralną częścią projektu.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Przestrzeń publiczna miast, oferuje często niezbyt wymagającą i rozwijającą w odbiorze „rozrywkę” kulturalną i sztukę. Ta proponowana w tym miejscu ma większe aspiracje, a miasto w którym chce zaistnieć - ze swoją długą tradycją akademicką, świetnie się do tego nadaje.


W zamyśle projektu, leży również chęć zaopatrzenia odbiorców, w narzędzia pomocne do interpretacji sztuki oraz alternatywne sposoby spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość.

To również próba wyjścia poza mury obiektów do tego przewidzianych. Obecna w codziennym krajobrazie, niezamknięta, zawsze dostępna, bez określonych ram czasowych.

To również chęć wzbogacenia nadbrzeży Wisły o punkty, do i pomiędzy, którymi można się przemieszczać; rowerem, statkiem czy pieszo.
To również chęć wprowadzenia w mieście „nieoczywistej”, nieutylitarnej architektury, stanowiącej choćby minimalną przeciwwagę dla tej tak intensywnie rozprzestrzeniającej się architektury użytkowej.

To w końcu także, chęć uczynienia Krakowa bardziej „dialogizującym” miastem – gdzie elementy jednej przestrzeni pojawiają się i przypominają o sobie w innej przestrzeni, zarówno poprzez bardziej oczywiste jak i bardziej subtelne odniesienia. Miasto wtedy ma szansę stać się bardziej wciągające, nieoczywiste, zaskakujące, niejednoznaczne i barwne, nie tylko dla turystów, ale też dla jego mieszkańców.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
projekt opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji, w tym opinii konserwatora 80 000,00 PLN
prace przygotowawcze budowlane wykonanie prac przygotowawczych budowlanych wraz z infrastrukturą (wykonanie fundamentów pod rzeźbę, ścieżki oraz doprowadzenie światłowodu oraz przyłącza energii) 120 000,00 PLN
wykonanie rzeźby wykonanie rzeźby oraz rzeźb pobocznych wraz z tabliczkami 440 000,00 PLN
materiały multimedialne wybór oraz przygotowanie materiałów multimedialnych w dwóch wersjach językowych 35 000,00 PLN
monitor interaktywny monitor interaktywny wraz z montażem 10 000,00 PLN
strona www opracowanie i przygotowanie strony www 10 000,00 PLN
695 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Koncepcja oraz przygotowanie dokumentacji projektowej opracowanie koncepcji, uzyskanie pozytywnej opinii konserwatorskiej, opracowanie projektu przygotowawczych prac budowlanych 2020
Pozwolenie oraz przetarg uzyskanie pozwolenia na budowę. Wyłonienie wykonawcy prac budowlanych oraz pracowni która wykona rzeźbę 2021
Zakończenie projektu wykonanie prac budowlanych. Zainstalowanie rzeźby oraz podłączenie multimediów 2022
powrót