Filozofia na bruku / Przedmiot - Myśl - Interpretacje
Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Przy ujściu Wilgi do Wisły, na jej lewym brzegu. Przy moście Retmańskim. Plan Ujście Wilgi: 14 ZPw
Opis projektu
Projekt zakłada stworzenie pierwszego przystanku ścieżki filozoficznej R.Ingardena u ujścia Wilgi. Zostanie umieszczona na nim rzeźba 8 metrowego Krzesła wraz z przewodnią myślą filozoficzną. Poprowadzimy odbiorców przez różne sposoby interpretacji sztuki i otaczającej ich przestrzeni, jednocześnie czyniąc przestrzeń miejską bardziej barwną i intrygującą.
Krzesło kształtem przypominałoby krzesło z pl. Bohaterów Getta, a wykonane byłoby w części ze stali kortenowskiej (por. Cricoteca). Nogi krzesła byłyby niesymetryczne, a jedna z nich byłaby częściowo „otwarta” z wglądem do jej wnętrza, wypełnionym różnego rodzaju materiałem. Na poziomej poprzeczce nogi, wyprofilowane byłyby miejsca, by usiąść. W pobliżu rzeźby znalazłoby się dodatkowo kilka krzeseł standardowej wielkości o różnym wyglądzie (np. krzesło zdekomponowane czy krzesło dziecięce)
Wybór padł na krzesło ponieważ, obiektem tym ma być przedmiot powszedni, prosty, zwyczajny, codziennego zastosowania, towarzyszący nam od bardzo dawna. Przedmiot, który na myśl o słowie „przedmiot”, byłby jednym z częstszych naszych skojarzeń. Przedmiot, który jest już obecny w przestrzeni Krakowa, o bogatych i różnych odniesieniach.
Przesadnie powiększony traci swój walor użytkowy, jednak mimo tego przypisujemy mu wciąż tę samą nazwę. Co zatem czyni krzesło, krzesłem? Z których warstw możemy go odrzeć, aby wciąż pozostało krzesłem? Jakie są jego konieczne własności, aby w spostrzeżeniu był nam dany jako krzesło?
Dzięki niejednolitości materiału z którego byłoby wykonane krzesło, jego wielkości oraz lokalizacji i możliwości oglądania go z różnych perspektyw: z poziomu statku, drugiej strony brzegu, „od góry” z mostu, z bliska przed, pod i przy, powyższa myśl stanie się bardziej unaoczniona.
Krzesło-rzeźba, przywołując sobą inne krzesła i ich znaczenia, może nas pobudzić do namysłu nad jego znaczeniem (np. puste krzesło, jako brak obecności osoby, która odeszła lub na którą czekamy) czy sposobem funkcjonowania w kulturze.
W rzeźbie krzesła, zawierają się inne krzesła; krzesła codziennego użytku, krzesło Kantora, Van Gogha, czy te reprezentujące historyczne wydarzenia z placu Bohaterów Getta oraz te wszystkie inne, których obrazy odbiorca ma w swoim umyśle. „Krzesło” ma być zaproszeniem do podróży w przedmiot, w jego istotę oraz to co przywołuje i do czego się odnosi. Jest krzesłem, w którym przenikają się inna krzesła, ale też tym konkretnym krzesłem, „stąd”. Wytłumaczenie powyższych znaczeń i interpretacji byłoby integralną częścią projektu.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Przestrzeń publiczna miast, oferuje często niezbyt wymagającą i rozwijającą w odbiorze „rozrywkę” kulturalną i sztukę. Ta proponowana w tym miejscu ma większe aspiracje, a miasto w którym chce zaistnieć - ze swoją długą tradycją akademicką, świetnie się do tego nadaje.
W zamyśle projektu, leży również chęć zaopatrzenia odbiorców, w narzędzia pomocne do interpretacji sztuki oraz alternatywne sposoby spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość.
To również próba wyjścia poza mury obiektów do tego przewidzianych. Obecna w codziennym krajobrazie, niezamknięta, zawsze dostępna, bez określonych ram czasowych.
To również chęć wzbogacenia nadbrzeży Wisły o punkty, do i pomiędzy, którymi można się przemieszczać; rowerem, statkiem czy pieszo.
To również chęć wprowadzenia w mieście „nieoczywistej”, nieutylitarnej architektury, stanowiącej choćby minimalną przeciwwagę dla tej tak intensywnie rozprzestrzeniającej się architektury użytkowej.
To w końcu także, chęć uczynienia Krakowa bardziej „dialogizującym” miastem – gdzie elementy jednej przestrzeni pojawiają się i przypominają o sobie w innej przestrzeni, zarówno poprzez bardziej oczywiste jak i bardziej subtelne odniesienia. Miasto wtedy ma szansę stać się bardziej wciągające, nieoczywiste, zaskakujące, niejednoznaczne i barwne, nie tylko dla turystów, ale też dla jego mieszkańców.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
projekt | opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji, w tym opinii konserwatora | 80 000,00 PLN |
prace przygotowawcze budowlane | wykonanie prac przygotowawczych budowlanych wraz z infrastrukturą (wykonanie fundamentów pod rzeźbę, ścieżki oraz doprowadzenie światłowodu oraz przyłącza energii) | 120 000,00 PLN |
wykonanie rzeźby | wykonanie rzeźby oraz rzeźb pobocznych wraz z tabliczkami | 440 000,00 PLN |
materiały multimedialne | wybór oraz przygotowanie materiałów multimedialnych w dwóch wersjach językowych | 35 000,00 PLN |
monitor interaktywny | monitor interaktywny wraz z montażem | 10 000,00 PLN |
strona www | opracowanie i przygotowanie strony www | 10 000,00 PLN |
695 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Koncepcja oraz przygotowanie dokumentacji projektowej | opracowanie koncepcji, uzyskanie pozytywnej opinii konserwatorskiej, opracowanie projektu przygotowawczych prac budowlanych | 2020 |
Pozwolenie oraz przetarg | uzyskanie pozwolenia na budowę. Wyłonienie wykonawcy prac budowlanych oraz pracowni która wykona rzeźbę | 2021 |
Zakończenie projektu | wykonanie prac budowlanych. Zainstalowanie rzeźby oraz podłączenie multimediów | 2022 |