"Widoczny pieszy" - prawidłowe ośw. przejść dla pieszych
Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 15 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Ul. Srebrnych Orłów: Przejście dla pieszych, przejście przez torowisko, przejazd dla rowerów i ul. Piasta Kołodzieja przy pętli os. Piastów.
Dodatkowe lokalizacje: Ul. Srebrnych Orłów: Przejście dla pieszych, przejście przez torowisko, przejazd dla rowerów ul. Piasta Kołodzieja przy pętli os. Piastów.
Opis projektu
Założenia projektowe dla lokalizacji 1: Koncepcja rozwiązania technicznego zgodna z rys. 9.11 z załącznika 3 wyżej wspomnianego opracowania. Rozmieszczenie słupów i opraw oświetleniowych jak na Rys. 9.11: Przykładowa lokalizacja opraw oświetleniowych na drodze dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku z pasem rozdzielającym.
Zastosowane oprawy muszą być kompatybilne z istniejącym systemem oświetlenia miejskiego. Zapewniać komunikacje pomiędzy oprawami a systemem automatyki i sterowania.
W naszym przypadku należy zastosować cztery oprawy: dwie symetryczne i dwie asymetryczne (symetryczne po środku, asymetryczne po bokach). Należy dobrać optykę opraw tak, aby zapewnić prawidłowy kąt propagacji (rozsyłu ) światła, i nie powodować olśnienia. Na etapie projektowania dobrać moc źródeł do wysokości montażu oprawy oraz wymaganego natężenia oświetlenia i luminancji. Wykonać symulacje proponowanego rozwiązania za pomocą dostępnych programów do symulacji np. Dialux, Calculux.
Zastosowane oprawy muszą być kompatybilne z istniejącym systemem oświetlenia miejskiego. Zapewniać komunikacje pomiędzy oprawami a systemem automatyki i sterowania.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Uzasadnienie dla realizacji propozycji zadania
Ad.1. W chwili obecnej istniejące oprawy oświetleniowe oświetlają tylko jezdnie. W ich świetle po zmroku nie widać pieszych i rowerzystów w pobliżu przejścia i stojących przy krawędzi jezdni. Przy zmniejszonej przejrzystości powietrza sytuacja tylko się pogarsza. Na pasie rozdzielającym pieszych i rowerzystów nie widać w ogóle - na torowisku zmierzono natężenie światła na poziomie tylko ok. 7Lx. Nie są pełnione kryteria równomierności oświetlenia i jego wymaganego natężenia. W chwili obecnej przejścia oświetlone są zgodnie z normą 13201 która nie uwzględnia przejść dla pieszych czy rowerzystów. Dlatego tym bardziej wskazane jest wykonanie oświetlenia zgodnie z najnowszymi wytycznymi ministerstwa infrastruktury (WYTYCZNE PRAWIDŁOWEGO OŚWIETLENIA PRZEJŚĆ DLA PIESZYCH". Opracowanie wykonano na zlecenie Skarbu Państwa – Ministra Infrastruktury w ramach umowy nr SKR-U-162/17 z dnia 18 września 2017 r.).
ad.2. W chwili obecnej istniejące oprawy oświetleniowe oświetlają tylko jezdnie, a granica światłocienia kończy się właśnie w miejscu gdzie zaczyna się rejon przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Po zmianie opraw na LED nie ma światła na chodnikach, a więc kierowca nie widzi nie tylko samego przejścia ale i jego otoczenia. Jest to teren o dużym natężeniu ruchu pieszego. Mieszkańcy osiedla Piastów przechodzą przez jezdnię, aby dostać się do tramwaju. Mieszkańcy os. Bohaterów Września przechodzą do punktów handlowych lub do przystanków autobusowych zlokalizowanych po wschodniej stronie ulicy na terenie os. Piastów (nieco poniżej tego przejścia). W chwili obecnej przejścia oświetlone są zgodnie z normą 13201, która nie uwzględnia przejść dla pieszych czy rowerzystów. Dlatego tym bardziej wskazane jest wykonanie oświetlenia zgodnie z najnowszymi wytycznymi ministerstwa infrastruktury (WYTYCZNE PRAWIDŁOWEGO OŚWIETLENIA PRZEJŚĆ DLA PIESZYCH". Opracowanie wykonano na zlecenie Skarbu Państwa – Ministra Infrastruktury w ramach umowy nr SKR-U-162/17 z dnia 18 września 2017 r.).
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Ustawienie latarni ulicznej 4 szt. | Zakup opraw oświetleniowych 4szt. wraz ze słupami i montażem | 90 000,00 PLN |
Dokumentacja techniczna | Wykonanie projektu wykonawczego. | 6 000,00 PLN |
Nadzór autorski | Nadzór autorski | 6 000,00 PLN |
Pomiary pomontażowe i odbiór techniczny | Pomiary pomontażowe i odbiór techniczny | 8 000,00 PLN |
110 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt - wykonanie dokumentacji projektowej Technicznej wykonawczej. | wykonanie dokumentacji projektowej Technicznej wykonawczej. | 31-03-2020 |
Projekt - realizacja projektu | realizacja projektu | 30-06-2020 |