Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 15 NR 2:

"Widoczny pieszy" - prawidłowe ośw. przejść dla pieszych

Projekt odrzucony: PROTOKÓŁ Z WERYFIKACJI MERYTORYCZNO - PRAWNEJ Zadanie nr: BO.D15.2/19 Nazwa: „Widoczny pieszy – prawidłowe oświetlenie przejścia dla pieszych” OPINIA: POZYTYWNA / ̸NEGATYWNA Projekt zostaje odrzucony na podstawie z §16 ust.4 regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa (Uchwała XI/179/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2019 roku, zgodnie z którym w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania „które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami i innymi Uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta ” Oraz na podstawie z §16 ust.6 regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa (Uchwała XI/179/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 marca 2019 roku, zgodnie z którym w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania „które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa ….” Uzasadnienie: Wnioskowane w/w projektem do doświetlenia przejścia dla pieszych zlokalizowane są w obrębie zakończonej w 2018 roku inwestycji współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej pn: „Budowa ścieżki rowerowej od ul. Powstańców wzdłuż ul. Piasta Kołodzieja , Srebrnych Orłów , Wiślickiej w Krakowie” objętej: - „gwarancją jakości na wykonane roboty budowlane na okres 120 miesięcy” - gwarancją trwałość „projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych, która musi być zachowana przez okres pięciu lat” z równoczesnym zapewnieniem nienaruszalności trwałości inwestycji. Mając powyższe na uwadze ZDMK nie wyklucza możliwości realizacji wnioskowanego przedsięwzięcia po upływie wyżej opisanych terminów.

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 15 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ul. Srebrnych Orłów: Przejście dla pieszych, przejście przez torowisko, przejazd dla rowerów i ul. Piasta Kołodzieja przy pętli os. Piastów.

Dodatkowe lokalizacje: Ul. Srebrnych Orłów: Przejście dla pieszych, przejście przez torowisko, przejazd dla rowerów ul. Piasta Kołodzieja przy pętli os. Piastów.

Opis projektu

Założenia projektowe dla lokalizacji 1: Koncepcja rozwiązania technicznego zgodna z rys. 9.11 z załącznika 3 wyżej wspomnianego opracowania. Rozmieszczenie słupów i opraw oświetleniowych jak na Rys. 9.11: Przykładowa lokalizacja opraw oświetleniowych na drodze dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku z pasem rozdzielającym.

Zastosowane oprawy muszą być kompatybilne z istniejącym systemem oświetlenia miejskiego. Zapewniać komunikacje pomiędzy oprawami a systemem automatyki i sterowania.
W naszym przypadku należy zastosować cztery oprawy: dwie symetryczne i dwie asymetryczne (symetryczne po środku, asymetryczne po bokach). Należy dobrać optykę opraw tak, aby zapewnić prawidłowy kąt propagacji (rozsyłu ) światła, i nie powodować olśnienia. Na etapie projektowania dobrać moc źródeł do wysokości montażu oprawy oraz wymaganego natężenia oświetlenia i luminancji. Wykonać symulacje proponowanego rozwiązania za pomocą dostępnych programów do symulacji np. Dialux, Calculux.

 
 
Założenia projektowe dla lokalizacji 2: Koncepcja rozwiązania technicznego zgodna z rys. 9.7 z załącznika 3 wyżej wspomnianego opracowania. Rozmieszczenie słupów i opraw oświetleniowych jak na Rys. 9.7: „Przykładowa lokalizacja opraw oświetleniowych na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej o jednym pasie ruchu w każdym kierunku z wyspą dzielącą (dwie oprawy z optyką prawą)”.

Zastosowane oprawy muszą być kompatybilne z istniejącym systemem oświetlenia miejskiego. Zapewniać komunikacje pomiędzy oprawami a systemem automatyki i sterowania.
W naszym przypadku z uwagi na wyprofilowanie jezdni od strony nawrotki dla autobusów należy zastosować słup z dłuższym wysięgnikiem. Optymalną długość wysięgnika należy dobrać na etapie projektowania i zweryfikować w trakcie montażu i pomiarów pomontażowych. Należy zastosować dwie oprawy asymetryczne z optyką prawą. Należy dobrać optykę opraw tak, aby zapewnić prawidłowy kąt propagacji (rozsyłu ) światła, i nie powodować olśnienia. Na etapie projektowania dobrać moc źródeł do wysokości montażu oprawy oraz wymaganego natężenia oświetlenia i luminancji. Wykonać symulacje proponowanego rozwiązania za pomocą dostępnych programów do symulacji np. Dialux, Calculux.
 
Rys. 9.7 - niestety witryna nie pozwala już wkleić.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Uzasadnienie dla realizacji propozycji zadania
Ad.1. W chwili obecnej istniejące oprawy oświetleniowe oświetlają tylko jezdnie. W ich świetle po zmroku nie widać pieszych i rowerzystów w pobliżu przejścia i stojących przy krawędzi jezdni. Przy zmniejszonej przejrzystości powietrza sytuacja tylko się pogarsza. Na pasie rozdzielającym pieszych i rowerzystów nie widać w ogóle - na torowisku zmierzono natężenie światła na poziomie tylko ok. 7Lx. Nie są pełnione kryteria równomierności oświetlenia i jego wymaganego natężenia. W chwili obecnej przejścia oświetlone są zgodnie z normą 13201 która nie uwzględnia przejść dla pieszych czy rowerzystów. Dlatego tym bardziej wskazane jest wykonanie oświetlenia zgodnie z najnowszymi wytycznymi ministerstwa infrastruktury (WYTYCZNE PRAWIDŁOWEGO OŚWIETLENIA PRZEJŚĆ DLA PIESZYCH". Opracowanie wykonano na zlecenie Skarbu Państwa – Ministra Infrastruktury w ramach umowy nr SKR-U-162/17 z dnia 18 września 2017 r.).

ad.2. W chwili obecnej istniejące oprawy oświetleniowe oświetlają tylko jezdnie, a granica światłocienia kończy się właśnie w miejscu gdzie zaczyna się rejon przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Po zmianie opraw na LED nie ma światła na chodnikach, a więc kierowca nie widzi nie tylko samego przejścia ale i jego otoczenia. Jest to teren o dużym natężeniu ruchu pieszego. Mieszkańcy osiedla Piastów przechodzą przez jezdnię, aby dostać się do tramwaju. Mieszkańcy os. Bohaterów Września przechodzą do punktów handlowych lub do przystanków autobusowych zlokalizowanych po wschodniej stronie ulicy na terenie os. Piastów (nieco poniżej tego przejścia). W chwili obecnej przejścia oświetlone są zgodnie z normą 13201, która nie uwzględnia przejść dla pieszych czy rowerzystów. Dlatego tym bardziej wskazane jest wykonanie oświetlenia zgodnie z najnowszymi wytycznymi ministerstwa infrastruktury (WYTYCZNE PRAWIDŁOWEGO OŚWIETLENIA PRZEJŚĆ DLA PIESZYCH". Opracowanie wykonano na zlecenie Skarbu Państwa – Ministra Infrastruktury w ramach umowy nr SKR-U-162/17 z dnia 18 września 2017 r.).

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Ustawienie latarni ulicznej 4 szt. Zakup opraw oświetleniowych 4szt. wraz ze słupami i montażem 90 000,00 PLN
Dokumentacja techniczna Wykonanie projektu wykonawczego. 6 000,00 PLN
Nadzór autorski Nadzór autorski 6 000,00 PLN
Pomiary pomontażowe i odbiór techniczny Pomiary pomontażowe i odbiór techniczny 8 000,00 PLN
110 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt - wykonanie dokumentacji projektowej Technicznej wykonawczej. wykonanie dokumentacji projektowej Technicznej wykonawczej. 31-03-2020
Projekt - realizacja projektu realizacja projektu 30-06-2020

Galeria

powrót