Edycja Budżet Obywatelski 2019
Projekt ogólnomiejski
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: miasto Kraków
Dodatkowe lokalizacje: I-XVIII Dzielnice Miasta Krakowa.
Opis projektu
Celem projektu jest stworzenie edukacyjnej kampanii społecznej uświadamiającej Mieszkańcom Miasta Krakowa konieczność sprzątania odchodów po swoich pupilach poprzez:
1.Zakup "psich pakietów"tj woreczków na psie odchody w ładnym poręcznym etui w formie kości z nadrukiem BO Miasta Krakowa ( wg obowiązującego wzorca logo Budżetu Obywatelskiego ), oraz z hasłem proponowanej akcji: "odKUP sobie Kraków" - ilości 500 pakietów na Dzielnice ( 18 Dzielnic pomnożone przez 500 szt = 9000 szt psich pakietów
Woreczki powinny być ekologiczne :
- worki ze składnikiem (d2w) ,który powoduje ich rozkład po upływie 24 miesięcy uwalniając organiczną zawartość (psie nieczystości),która ulega całkowitej biodegradacji w kompoście lub na wysypisku śmieci. Bezpieczne dla środowiska naturalnego worki ulegają dwustopniowej biodegradacji przy udziale flory bakteryjnej dzięki odpowiednim komponentom.
lub
- worki wykonane z kukurydzy,które ulegają biodegradacji w ciągu 45 dni.
-lub inne spełniające normy ekologiczne, biodegradowalne.
2.Zaprojektowanie i wydrukowanie plakatów w formacie A4 promujące akcje "odKUP sobie Kraków" w ilości osiemnaście Dzielnic MK pomnożone przez ilość tablic informacyjnych dzielnicowych ( z prośbą do Radnych o powieszenie plakatów na tablicach).
3.Zaprojektowanie i wydrukowanie broszur w formacie A5 -zawierających informacje o zagrożeniu epidemiologicznym,roznoszących się bakteriach przy zaleganiu odchodów odzwierzęcych- w ilości takiej samej jak ilość zakupionych "psich pakietów" ( rozdawane mieszkańcom razem z pakietami)
4.Kolportaż plakatów,broszur oraz "psich pakietów" do siedzib Dzielnic Miasta Krakowa I-XVIII.
5.Zorganizowanie przez UMK na Placu Wszystkich Sw pod siedzibą UMK akcji "odKUP sobie Kraków",polegającej na rozdawaniu Mieszkańcom po jednym psim pakiecie oraz ulotkę informującą o zagrożeniach związanych z niesprzątaniem nieczystości.Akcja na wzór rozdawania budek dla ptaków czy sadzonek roślin.Na akcję pod urzędem 500 szt pakietów ( dla 500 osób).
Akcję edukacyjną dla Mieszkańców prowadziły będą Dzielnice I-XVIII Miasta Krakowa poprzez ogłoszenie na stronie internetowej , w mediach społecznościowych w gazetce dzielnicowej informacji o przeprowadzanej akcji edukacyjnej "odKUP sobie Kraków". Pierwszych 500 mieszkańców ,którzy zgłoszą się do siedzib Rad dzielnic otrzyma psi pakiet wraz z ulotką informującą o zagrożeniach.Jednocześnie Rady Dzielnic zostaną poproszone o umieszczenie plakatów informujących o akcji na tablicach informacyjnych w osiedlach.Dodatkowo UMK przeprowadzi kampanię pod siedzibą UMK przy Placu Wszystkich Świętych ( na wzór akcji przeprowadzanych już wcześniej : rozdawania budek dla ptaków,sadzonek roślin itp). Akcja polegać będzie na rozdaniu 500 mieszkańcom psich pakietów wraz z ulotką informującą o zagrożeniach.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Olbrzymia ilość żyjących w Krakowie psów , powoduje iż psie odchody w olbrzymiej ilości zalegają na naszych skwerach,trawnikach,parkach a nawet chodnikach. Nie jest to tylko nieprzyjemny problem estetyczny. Wysychające kupy pylą salmonellą,a w powietrzu fruwają jaja tasiemca ( od nieodrobaczonych psów).Możemy również być narażeni na zespół larwy wędrującej trzewnej .Szacuje się że w Warszawie na trawniki trafia codziennie 16 ton psich odchodów. ( nie spotkałam się z szacunkami z Krakowa).Z moich informacji wynika iż obecnie nie prowadzi się na terenie miasta kampanii w tym temacie.Straż Miejska nie posada żadnych plakatów ani broszur w temacie sprzątania psich odchodów. MPO nie posiada worków przeznaczonych na psie odchody.Kampania ma charakter edukacyjny dla Mieszkańców Krakowa.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
zakup psich pakietów ( w skład jednego pakietu wchodzi rolka woreczków ( ok 20 szt) oraz etui w postaci kości. cena dla klienta indywidualnego to koszt za 1 szt etui z 1 rolką woreczków ok 5 zł | na potrzeby kampanii rozdawania pakietów pod UMK 500 szt pakietów. ( 500 razy 5 zł ) | 2 500,00 PLN |
Projekt i wydrukowanie plakatów oraz broszur | zaprojektowanie i wydrukowanie plakatów oraz broszur | 10 000,00 PLN |
Koszt zorganizowania akcji pod UMK | Koszt obsługi pracowniczej | 2 000,00 PLN |
Kolportaż do Dzielnic | dostarczenie do Siedzib osiemnastu dzielnic przesyłek z psimi pakietami oraz broszur i plakatów 18 razy 30 zł | 600,00 PLN |
zakup psich pakietów ( w skład jednego pakietu wchodzi rolka woreczków ( ok 20 szt) oraz etui w postaci kości. cena dla klienta indywidualnego to koszt za 1 szt etui z 1 rolką woreczków ok 5 zł | dla każdej z 18 Dzielnic po 500 pakietów tj 9.000 pakietów razy 5 zł | 45 000,00 PLN |
| | 60 100,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
akcja edukacyjna pod UMK | rozdawanie pod siedzibą UMK plac Wszystkich Świętych 500 mieszkańcom psich pakietów wraz z ulotką wskazującą na zagrożenia | 05.2020 |
akcja edukacyjna w Dzielnicach. | dostarczenie do siedzib Dzielnic Krakowa materiałów | 05.2020 |
akcja edukacyjna | Ogłoszenie przez dzielnice na stronach internetowych , za pomocą mediów społecznościowych, gazetek Dzielnicowych rozpoczęcie akcji edukacyjnej " odKUP sobie Kraków". W każdej Dzielnicy 1000 Mieszkańców może dostać psi pakiet. | 05.2020 do wyczerpania materiałów |
powieszenie plakatów edukacyjnych | powieszenie na tablicach informacyjnych Dzielnic Krakowa plakatów informujących o akcji. | 05.2020 |
Galeria
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Wiele miast w Polsce angażuje się w temat sprzątania po swoich pupilach, np. w Stalowej Woli są skrzynki z darmowymi workami do zbierania psich odchodów, w Poznaniu przy wybiegu dla psów stanęła pierwsza na świecie maszyna, która po wrzuceniu do niej woreczka z psimi odchodami wydaje piłeczki dla psów, w Bytowie rozdano 39 tys. pakiety (torebka i łopatka), a służby miejskie kupiły specjalne odkurzacze. Kształtowanie norm i zachowań pozwalających współżyć z innymi mieszkańcami jest nieustanną potrzebą społeczną, należy jednak przyznać, że obecnie mieszkańcy częściej pamiętają o obowiązku sprzątania po własnych pupilach i, co najważniejsze, pilnują siebie nawzajem.
Skuteczna kampania społeczna uświadamiająca mieszkańców Krakowa będzie wtedy, gdy komunikat zostanie przekazany dobitnie, lekko kontrowersyjnie. Żeby zwrócić uwagę na problem, siła przekazu musi wpłynąć na umysły osób będących grupą docelową tej kampanii. W Krakowie w listopadzie 2011 r. przeprowadzono kampanię przypominającą właścicielom psów o obowiązkach wynikających z posiadania czworonoga: zorganizowano happeningi na Błoniach i bulwarach wiślanych, rozdawano zestawy do sprzątania ekskrementów. Zakupiono i zamontowano kosze na psie odchody.
http://krakow.pl/aktualnosci/9691,29,komunikat,psie_odchody_przestaja_byc_problemem.html
Istotą wszystkich kampanii społecznych jest przełamanie bariery, która uniemożliwia dotarcie z przekazem – ludzie myślą bowiem, że dana sprawa ich nie dotyczy albo jest mało istotna. Granica jest bardzo delikatna, dlatego zawsze istnieje ryzyko, że apel będzie albo zbyt łagodny, albo zbyt mocny.
Zaproponowana akcja zasygnalizuje problem, należy uwzględnić fakt, że 500 pakietów na dzielnicę może okazać się liczbą niewystarczającą. Sugerujemy więc, by zwiększyć siłę przekazu wyznaczając odpowiedni termin. Zanieczyszczenia są najbardziej widoczne wczesną wiosną (luty–marzec), gdy topi się śnieg. Informujemy również, że kwota 10 000 zł brutto umożliwi druk około 30 000 szt. ulotek i plakatów.