Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 4 NR 27:

Zielona godzina dla przedszkolaka

Edycja Budżet Obywatelski 2019 Projekt lokalny - 4 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: lokalne Użytki Ekologiczne - Doliny Prądnika oraz Las Witkowicki

Opis projektu

Projekt zakłada organizację przyrodniczych zajęć terenowych dla przedszkolaków ("zielona godzina") z wybranych publicznych (w tym samorządowych) placówek przedszkolnych z Dzielnicy IV. Spacery odbędą się na terenie cennych przyrodniczo użytków ekologicznych, położonych na terenie Dzielnicy. Rekrutacja zainteresowanych placówek odbędzie się poprzez stronę internetową Dzielnicy i/lub Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie.

Dzieci będą miały okazję obserwować rośliny i zwierzęta w naturalnym środowisku ich występowania, zarazem bardzo blisko miejsca zamieszkania/przedszkola. Zajęcia będą prowadzone przez doświadczonych edukatorów – przyrodników z wykształcenia, doświadczenia lub/i zamiłowania, posiadających doświadczenie w tym zakresie.

Ze względu na zakres projektu dopuszcza się jego realizację w cyklu dwuletnim.
 
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Celem projektu jest praktyczna edukacja przyrodnicza od najmłodszych lat, która będzie stanowić uzupełnienie tradycyjnej edukacji przedszkolnej.  Powszechnie wiadomo, że wczesna edukacja jest najbardziej wartościowa oraz często przynosi zamierzone efekty. Terenowa formuła sprawia, że zajęcia mają wymiar praktyczny – uczestnicy obserwują zwierzęta, oglądają rośliny w naturalnym środowisku ich występowania, co jest szczególnie atrakcyjne zwłaszcza dla dzieci.
Celem projektu jest ponadto przybliżenie dzieciom cennych walorów przyrodniczych miejsc, w którym żyją na co dzień. Wielu mieszkańców Krakowa nie wie, że w ich sąsiedztwie, czasem zaledwie kilka kilometrów od domu/przedszkola znajdują się miejsca, w których „na żywo” obserwować można cenne przyrodniczo gatunki fauny i flory. Często mija się je bez świadomości, że są siedliskiem interesujących roślin i ptaków. 
Podstawa programowa MEN wskazuje, że dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej powinno: nazywać oraz wyróżniać rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. na polu, na łące, w lesie; 2) wiedzieć, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność); – 7 – 3) potrafić wymienić zmiany zachodzące w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku. Jednocześnie zaleca się, żeby co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku młodszych dzieci – jedną czwartą czasu) dzieci spędzały w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. 
W praktyce nie wszystkie placówki przedszkolne dysponują jednak dostatecznie dużym ogrodem przedszkolnym, boiskiem albo tereny zielone zlokalizowane są daleko od placówki przedszkolnej.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Realizacja spacerów przez dwóch edukatorów dla wybranych placówek spośród 14 przedszkoli samorządowych oraz 13 przedszkoli publicznych, położonych na terenie Dzielnicy - łącznie ok. 1600 dzieci x 37 zł/spacer (przygotowanie, przeprowadzenie spacerów, przygotowanie i wydruk materiałów edukacyjnych, udostępnienie sprzętu edukacyjnego do obserwacji roślin/zwierząt) Realizacja spacerów przez dwóch edukatorów dla wybranych placówek spośród 14 przedszkoli samorządowych oraz 13 przedszkoli publicznych, położonych na terenie Dzielnicy - łącznie ok. 1600 dzieci x 37 zł/spacer (przygotowanie, przeprowadzenie spacerów, przygotowanie i wydruk materiałów edukacyjnych, udostępnienie sprzętu edukacyjnego do obserwacji roślin/zwierząt) = ok. 59 200 zł 59 200,00 PLN
59 200,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wybór realizatorów Wybór realizatorów zadania, nabór przedszkoli do projektu I kwartał 2020 r.
Realizacja spacerów Przeprowadzenie spacerów - część pierwsza II-III kwartał 2020 r.
Realizacja spacerów Przeprowadzenie spacerów - część druga II - III kwartał 2021 r.

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt zakłada organizację zajęć przyrodniczych których celem jest edukacja przyrodnicza. Integracja terenowa przedszkolaków przyczyni się jednocześnie do edukacji dzieci w kwestii aktywnych form spędzania wolnego czasu. Zajęcia odbywające się w terenach rekreacyjnych będą ciekawą alternatywą dla tych prowadzonych w przedszkolach. Dzieci wspólnie będą mogły podziwiać i poznawać walory przyrodnicze okolicy, o której istnieniu często nie wiedzą.
powrót