Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 5:

Gładko na Bernatkę

Projekt odrzucony: Projekt zakłada wymianę nawierzchni zjazdu z ulicy Podgórskiej na Bulwar Kurlandzki obok kładki im. Ojca Bernatka. Propozycja zadania uzyskała negatywną opinię Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie pismem znak ZN-III.5146.374.2020.ATD z dn. 10.07.2020 r.Dla inwestycji Gładko na Bernatkę (nr proj. BO.OM.5/20) Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków opiniuje negatywnie w/w projekt. Opinia wskazuje, iż remont zabytkowej nawierzchni powinien odbywać się w ramach konserwacji istniejących materiałów, a nie na wymianie zabytkowej kostki. Zgodnie z Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa §17, W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: 4) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta oraz 6) które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności. Mając na względzie powyższe, projekt zostaje odrzucony.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Bulwar Kurlandzki,

Opis projektu

Cel projektu
 
Celem projektu jest zwiększenie wygody i oraz zapewnienie bezpieczeństwa zjazdu z ulicy Podgórskiej na Bulwar Kurlandzki obok kładki im. Ojca Bernatka. Zaproponowana wymiana nawierzchni została przygotowane z myślą o mieszkańcach, którzy poruszają się w tym miejscu pieszo, na rowerze oraz różnego typu urządzeniami transportu osobistego począwszy od rolek a na wózkach dziecięcych i inwalidzkich skończywszy. Dodatkowo wybrana nawierzchnia ma być odporna na zniszczenie przez poruszające się nią okazjonalnie ciężkie pojazdy.  Nowa nawierzchnia musi być dostosowana do obowiązującego prawa.
 
Dlaczego nie czekać do kompleksowego remontu Bulwarów?
 
Aktualnie nawierzchnia zjazdu jest w stanie agonalnym. Liczne dziury i szczeliny między kamieniami uniemożliwiają bezpieczne korzystanie ze zjazdu w czasie złej pogody oraz całkowicie wykluczają przejazd na kołach o małej średnicy (rolki, wózki dziecięce, hulajnogi). 
Zarząd Zieleni Miejskiej podczas przygotowywania projektu rewitalizacji Bulwarów nie może naruszyć zabytkowych murów stanowiących podstawę zjazdu. Jedyną możliwą modernizacją jest wymiana nawierzchni. Proponowany remont skraca czas w jakim mieszkańcy zmuszeni są do korzystania z niebezpiecznej infrastruktury.
 
Uzgodnienia konserwatorskie
 
Przed wystąpieniem o uzgodnienia konserwatorskie należy zwrócić się o opinię do Pełnomocnika Prezydenta Miasta Krakowa ds. Osób z Niepełnosprawnościami i załączyć ją do wniosku.
 
 
Projekt zakłada pozostawienie zabytkowego muru w nienaruszonym stanie. Do wymiany nawierzchni zalecam asfalt zbrojony stalą. Rozwiązanie to minimalizuje konieczność wymiany podbudowy zjazdu. Nie są konieczne głębokie prace ziemne związane z wymianą materiału podbudowy. Dodatkowo jest to nawierzchnia spełniająca 3 główne założenia, które muszą być bezwzględnie spełnione. 
 
  1. Nawierzchnia bezpieczna w każdych warunkach pogodowych. (zapewniona odpowiednia przyczepność w czasie deszczu oraz łatwe odśnieżanie)
  2. Nawierzchnia o powierzchni zgodnej z uchwałą Nr XCI/2394/17 z dnia 20 grudnia 2017, powszechnie zwaną “uchwałą rolkarską” oraz “Standardami technicznymi i wykonawczymi dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa”
  3. Nawierzchnia wytrzyma okazjonalne przejazdy ciężkich pojazdów ciężarowych o nacisku na oś do 9 ton (np. ciężkie wozy bojowe Straży Pożarnej, szambiarki, śmieciarki) - bez tego warunku trwałość projektu jest zagrożona.  
Warto również zwrócić uwagę na estetykę. Z wszystkich 3 stron najazdy łączą się z drogami wykonanymi z masy bitumicznej. 
Możliwe jest zastosowanie innej nawierzchni niż zaproponowana pod warunkiem spełnienia wyżej wymienionych 3 założeń. Jako osoba zorientowana w temacie zgłaszam chęć uczestnictwa w spotkaniach i wymianie korespondencji z innymi jednostkami. Szczególnie ważna jest tu zgodność ze “Standardami technicznymi i wykonawczymi dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa” które nie zezwalają na nawierzchnię z kostki betonowej lub kamiennej ( punkt 6.1 strona 29). W obszarach zabytkowych dopuszczalna wyjątkowo jest nawierzchnia z płyt kamiennych lub betonowych o wymiarach co najmniej 50 cm na 50 cm. Dodatkowo jeśli projekt będzie realizowany w roku 2021 będzie konieczność jego dostosowania do aktualnie powstających tzw. standardów pieszych. 
  
Dodatkowo warto zwrócić uwagę na stanowisko jakie w podobnej materii zajęła Dr hab. Monika Bogdanowska Wojewódzka Konserwator Zabytków (pismo OZKr.021.218.2019.MB - w załączniku) Szczególną uwagę należy poświęcić na fragment: “warto wskazać nawierzchnię jaką wprowadzona na alejkach Cmentarza Rakowickiego. Jest ona wykonana z łamanej granitowej kostki i poruszanie się po niej nawet na płaskich butach i dla osoby sprawnej grozi wykręceniem nogi, czy potknięciem. (...) Ten przykład oraz przykład górnego odcinka ulic Karmelickiej są dowodem na nieprzyjazność takiej nawierzchni jako nawierzchni chodnikowej. Choć ma ona wysokie walory estetyczne, to z punktu użytkowego nie powinna być stosowana poza miejscami nieprzeznaczonymi do chodzenia (np. pod ławkami, w obramieniach) i ewentualnie na jezdniach, torowiskach, oczywiście pod warunkiem odpowiedniej jakości wykonania;”
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Nawierzchnia jest w bardzo złym stanie i stanowi zagrożenie dla mieszkańców.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Remont Wstępnie projekt zakłada wykonanie nakładki asfaltowej, zbrojonej siatką stalową w cenie ok. 350 zł brutto m2. Przykładowa oferta: https://www.gruppobitumi.pl/oferta/siatka-stalowa-mesh-track/wzmocnienie-konstrukcji-nawierzchni/ Przy założeniu, że powierzchnia obu najazdów wynosi około 1300 m2, doliczając 5% wartości na projekt i 3% na nadzór inwestorski 491 400,00 PLN
491 400,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt Wykonanie projektu budowlanego 1 kwartał 2021
Wykonanie robót Remont nawierzchni 2-3 kwartał 2021

Galeria

Załączniki

powrót