Wyremontujmy autobus Scanię "Babcię"
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja:
Opis projektu
Wyremontujmy autobus Scanię "Babcię"
Słynna Babcia - czyli autobus Scania CR111
Autobusy Scania CR111 były produkowane od 1971 do 1978/9. Stanowiły jedną z najpopularniejszych serii autobusów na obszarze Szwecji. Były często określane jako pojazdy wyjątkowo ciche (generowały 77dB czyli tyle ile samochody osobowe). Pierwsze egzemplarze tych autobusów przyjechały do Krakowa w 1991r. jako pojazdy używane z różnych szwedzkich miast. Skierowano je głównie na zajezdnię w Płaszowie z którą autobusy tej marki były związane do 2018 roku. Łącznie na ulice Krakowa wyjechało 45 sztuk. W stosunku do autobusów, które wówczas były na drogach wyróżniały się automatyczną skrzynią biegów i fotokomórkami w drzwiach. Pojazdy okazały się być doskonałym zakupem, który pomógł MPK Kraków podnieść standard podróży dla Krakowian. Część pojazdów co ciekawe sprzedano do jednej z prywatnych firm obsługujących połączenia w okolicy Warszawy, gdzie jeździły jeszcze przynajmniej do 2004 roku.
Krakowski egzemplarz muzealny z 1978 roku jest obecnie częścią zbiorów Muzeum Inżynierii Miejskiej. Trafił do Krakowa z Göteborga w 1992 roku i został przekazany do MIM w 1995 roku. Od tamtego czasu oczekuje na remont.
Co zakłada projekt?
W ramach projektu przewiduje się remont pojazdu w celu ukazania jednego z przykładów autobusów jakimi podróżowali Krakowianie w latach 90. Pojazd ten stanowi doskonały przykład różnicy w zastosowanej technologii w odróżnieniu do jeżdżących wówczas po krakowskich ulicach Ikarusów i Jelczy. Pojazd mógłby wyjeżdżać na linie muzealne, czy na wydarzenia okolicznościowe. Świetnie uzupełniłby też zbiory Muzeum Inżynierii Miejskiej.
Koszty
W ramach kosztów ujęto wykonanie odpowiedniej dokumentacji projektowej, oraz koszty samego remontu. Projekt pozwoli na przeprowadzenie prac zgodnie ze sztuką konserwatorską.
Czas na realizację
Przewiduje się realizacje projektu w 2021 lub 2022 roku.
Poniżej zaprezentowano pojazdy tego samego typu:
Leif Jørgensen / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)
Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cb/Tpb_pressconference_20090215_%2830%29.jpg
xm7 / Copyrighted free use
UZASADNIENIE PROJEKTU
Muzeum Inżynierii Miejskiej posiada znaczną ilość różnego rodzaju zabytków techniki, które ze względu na ich stan i koszty remontów nie są udostępniane szerszej publiczności. Są to często bardzo cenne obiekty, których znaczenie dla historii jest nieocenione. Jednym z takich obiektów jest ten autobus, który Krakowianie kojarzą z ulic swojego miasta i czasem dobrze wspominają. Realizacja zadania pozwoli na poszerzenie oferty kulturalnej naszego miasta. Dzięki możliwościom jakie daje czynny pojazd zabytkowy istnieje możliwość propagowania historii techniki i nauki. Jednocześnie projekt otwiera szerokie możliwości współpracy między społeczeństwem, a instytucjami miejskimi. Muzeum Inżynierii Miejskiej realizuje aktualnie kosztowną inwestycję, więc każde dofinansowanie wspomaga realizację celów tej instytucji miejskiej.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Projekt | Realizacja projektu renowacji autobusu | 15 000,00 PLN |
Realizacja | Koszty realizacji remontu. | 400 000,00 PLN |
415 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt | 2021 | |
Realizacja | 2021 lub 2022 |