Projekt lokalny - 5
NR 2:
BEZPIECZNE PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH NA MŁYNÓWCE KRÓLEWSKIEJ
Projekt odrzucony:
Złożona propozycja zadania zakłada przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa w rejonie przejścia dla pieszych, zlokalizowanego w ul. Rzecznej w ciągu Młynówki Królewskiej poprzez wyniesienie omawianego przejścia dla pieszych. Dodatkowo wskazano likwidację krawężnika pomiędzy jezdnią ul. Rzecznej, a parkingiem przy al. Grottgera i domalowanie na parkingu brakującego „sierżanta”. Propozycja zadania zakłada również rozważenie ewentualnej zmiany organizacji ruchu na jednokierunkową z dopuszczeniem kontraruchu rowerowego i wyznaczenie legalnych miejsc parkingowych na ulicy Rzecznej. We wskazanej lokalizacji brak jest możliwości wykonania wnioskowanego wyniesionego przejścia dla pieszych, gdyż niemożliwe jest wprowadzenie odpowiednich najazdów ze względu na zbyt bliską odległość przejścia od skrzyżowania. W opinii IR UMK wyniesienie całej tarczy skrzyżowania ulic: Rzecznej i Kujawskiej oraz al. Grottgera, zamiast samego przejścia dla pieszych, jest rozwiązaniem optymalnym, które łączy potrzebę uspokojenia ruchu w obszarze ograniczonej prędkości z koniecznością zachowania bezpieczeństwa ruchu drogowego dla pieszych i kierowców. Zwiększona zostanie tym samym widoczność skrzyżowania i umożliwione zostanie bezpieczne i komfortowe przechodzenie na drugą stronę jezdni w miejscach, gdzie nie ma wyznaczonych przejść dla pieszych. Zgodnie z wytycznymi wyniesieniem należy objąć wszystkie ciągi komunikacyjne w rozpatrywanym rejonie oraz uwzględnić doświetlenie miejsc przekraczania jezdni przez pieszych oraz wykonać prawidłowe odwodnienie skrzyżowania. W kwestii objęcia ul. Rzecznej ruchem jednokierunkowym z jednoczesnym wyznaczeniem na niej równoległych do osi jezdni miejsc postojowych, wg IR UMK, możliwa będzie do wprowadzenia tylko po uzyskaniu pozytywnej opinii zawartej w Uchwale Rady Dzielnicy V Krowodrza z zaznaczeniem, że powinno w niej być również zawarte stanowisko dotyczące wyboru kierunku ruchu. W świetle powyższego, zaproponowano Wnioskodawczyni modyfikację złożonej propozycji zadania z warunkowym przyjęciem wprowadzenia ruchu jednokierunkowego, uzależnionego od pozyskania wskazanej uchwały Rady Dzielnicy V Krowodrza, jednakże nie wyraziła na nią zgody, wskazując zamienny zakres rzeczowy:• Montaż progu zwalniającego w ul. Rzecznej w rejonie omawianego przejścia dla pieszych• Ustawienie słupków blokujących parkowanie w ul. Rzecznej po stronie numerów nieparzystych (od str. Ul. Racławickiej).IR UMK zaopiniował negatywnie wskazany zamienny zakres rzeczowy z uwagi na obecną infrastrukturę drogową oraz układ drogowy w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa z poniższą argumentacją: Próg zwalniający:„(…) Odnosząc się do progów zwalniających informuję, że są to urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, które skutecznie ograniczają prędkość poruszających się pojazdów, co niewątpliwie jest pozytywnym działaniem. Jednakże należy mieć na uwadze, że generują one wiele niekorzystnych czynników, takich jak: zwiększenie poziomu hałasu poprzez hamujące przed progiem i przyspieszające za nim pojazdy oraz drgania, powodowane przejeżdżaniem pojazdów. Przeprowadzona wizja w terenie wykazała, iż na analizowanym fragmencie drogi znajduje się łuk poziomy drogi, skrzyżowanie oraz przejście dla pieszych. Powyższych urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego nie montuje się w odległości mniejszej niż 40 m od skrzyżowania, 20 m od punktu końcowego łuku poziomego drogi oraz 30 m od przejścia dla pieszych. W związku z tym brak jest możliwości montażu proponowanego progu zwalniającego w okolicy omawianego przejścia dla pieszych. Dodatkowo do montażu progów zwalniających potrzebne są odpowiednie urządzenia odwodnienia jezdni tak wykonane i utrzymane, by wykluczyć powstawanie kałuży lub tafli lodu przed i za progiem zwalniającym. Wytyczne określone powyżej znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311).”Słupki blokujące parkowanie: „Informuję również, że ww. Rozporządzenie m.in. precyzuje szerokość chodników pozostawioną dla ruchu pieszych, a także wymagane szerokości pasa ruchu przy różnych sposobach parkowania. Minimalna szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych powinna wynosić 2 metry, natomiast wyjątkowo dopuszcza się pozostawienie 1,5 m. Słupki blokujące U-12c muszą być odsunięte min. 0,5 m od krawędzi jezdni, dlatego też ich montaż na przedmiotowym odcinku nie jest możliwy ze względu na pozostawienie wymaganych szerokości. Ponadto mając na uwadze, że rozważana jest możliwość wprowadzenia ruchu jednokierunkowego oraz wyznaczenie równoległych miejsc postojowych, słupki blokujące mogłyby utrudniać wyjście z samochodu. (…)”Ponownie wystąpiono o wyrażenie zgody na modyfikację we wcześniej zaproponowanej formie, jednakże Wnioskodawczyni nie wyraziła na nią zgody.Dodatkowo należy podkreślić, że Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu jest na etapie przygotowania projektu stałej organizacji ruchu na ul. Rzeczną, mający na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez m.in. montaż znaków B-36 „zakaz zatrzymywania się” w okolicy omawianego przejścia dla pieszych.Mając powyższe na uwadze, zadanie opiniuje się negatywnie.
Edycja Budżet Obywatelski 2020
Projekt lokalny - 5
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Rzeczna
Opis projektu
Projekt polega na wykonaniu wyniesionego przejścia dla pieszych w postaci przebudowy jezdni z zachowaniem ciągłości niwelety alejki spacerowej i likwidacji krawężnika pomiędzy jezdnią ul. Rzecznej a parkingiem przy ul. Grottgera, którędy prowadzi droga dla rowerów i domalowanie na parkingu brakującego "sierżanta". Projekt zakłada również rozważenie ewentualnej zmiany organizacji ruchu na jednokierunkową z dopuszczeniem kontraruchu rowerowego, co jednocześnie pozwoli na wyznaczenie legalnych miejsc parkingowych na ulicy.
W tym miejscu dochodzi bardzo często do sytuacji, gdy kierowca rozpędzonego samochodu jadącego od strony ul. Mazowieckiej w ostatniej chwili zatrzymuje się, widząc osoby na przejściu dla pieszych.
Piesi na tym przejściu są niewidoczni z dwóch powodów:
- ul. Rzeczna ma częściowo kształt łuku,
- przy ul. Rzecznej po obu stronach parkują nielegalnie samochody (częściowo na chodnikach).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Przejście dla pieszych przy ul. Rzecznej wymaga poprawy bezpieczeństwa, gdyż poruszają się po nim rodzice z dziećmi idąc do przedszkoli (Al. Grottgera, ul. Urzędnicza), czy żłobków (ul. Mazowiecka, ul. Sienkiewicza) oraz dzieci idące do szkoły podstawowej nr 34 (ul. Urzędnicza). Ponadto przejście znajduje się na terenie Parku Młynówka Królewska, który jest jednym z najbardziej uczęszczanych traktów pieszych w okolicy i korzysta z niego również dużo osób starszych.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Budowa wyniesionego przejścia dla pieszych | | 50 000,00 PLN |
| | 50 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Budowa wyniesionego przejścia dla pieszych | | 2021 |
Galeria