Klasy, Alfabet, Tarcze - Gry Podwórkowe
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 14 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: działka nr 157/46
Opis projektu
Zabawa polega na umiejętnym przejściu ośmiu pól grzybka. Dwie lub więcej osób stojących naprzeciw siebie rozpoczyna grę rzucając woreczkiem na pola 1, a następnie przeskakują kolejne pola klas omijając miejsca zajęte przez woreczek. Wracając muszą zatrzymać się przed zajętym polem, zabrać woreczek a następnie je przeskoczyć. Po zeskoczeniu z planszy, uczestnicy rzucają woreczki na kolejne miejsca i tak dalej, aż dotrą do ostatniego pola. Kiedy gracz się pomyli: nie trafi woreczkiem we właściwe pole, stanie na linii, nadepnie na pole zajęte woreczkiem, zapomni zatrzymać się i zabrać woreczek - traci swoją kolejkę i grę rozpoczyna następna osoba.
Każdy uczestnik kontynuuje grę od miejsca w którym popełnił błąd. Wygrywa ten kto pierwszy zaliczy wszystkie klasy.
Warianty gry:
Fosa
Wskazane przez prowadzącego, bądź wylosowane (kostką) pole/pola należy ominąć. Pola można oznaczyć woreczkami, bądź w trudniejszym wariancie zapamiętać.
Klasy Memo
Uczestnicy zabawy startują z pola nr 9. Wykonują kolejno skoki, na poszczególne pola według wcześniej ustalonych reguł. Przykładowo: pole 1 - skok na jednej nodze, pole 2 - skok na dwóch złączonych nogach, pole 3 - skok z rękami nad głową, pole 4 - skok z klaśnięciem, pole 5 - skok w przysiadzie, itp. Liczy się zdolność zapamiętywania, czas i precyzja.
Urozmaicić grę można również przez:
Skoki na jednej nodze.
Skoki na obu nogach ze złączonymi stopami.
Skoki na obu nogach skrzyżowanych.
Skoki przeplatane - raz lewą, a raz prawą nogą.
Skoki tylko na pola parzyste lub nieparzyste.
Rzuty woreczkiem i skoki po wylosowanych kostką polach
Zadaniem uczestników jest przejście planszy skacząc kolejno litery od A do Z. Dla utrudnienia można wprowadzić dodatkowe zasady, np. na polach z samogłoską należy klasnąć.
Państwa miasta
Lider skacze na dowolną literę jednocześnie podając kategorie (państwo, miasto, zawód, zwierzę, roślina, rzecz, sport, film, muzyka, bajka itp.) Zadaniem uczestników jest jak najszybsze znalezienie jak największej ilości słów. Innym wariantem gry może być przeliterowanie na planszy przez lidera słowa wskazanego przez uczestników. Skacząc na pole z ostatnia literą lider podaje następna kategorę wyrazów.
Dziewięć słów
Celem gry jest stworzenie ułożenie sensownego zdania z 9 słów zaczynających się na kolejno wylosowane litery. Wybrana osoba staje tyłem do planszy i rzuca woreczkiem za siebie. Od litery na którą upadł woreczek (za wyjątkiem polskich znaków) zaczyna się opowieść.
Każde pole tarczy jest odpowiednio punktowane. Zadaniem gracza jest rzucać woreczkiem z kolejnych kropek do poszczególnych kolorowych pól tarczy. Dla utrudnienia trzeba to robić kolejno, czyli od największego okręgu tarczy do samego centrum. Kto nie zaliczy danego pola nie otrzymuje określonych punktów. Gra może toczyć się równolegle, drużynowo. Na zakończenie sumuje się punkty i wyłania zwycięzcę.
Gra w zośkę
Uczestnicy gry ustawiają się na kolorowych kropkach, kładą woreczek na podbiciu stopy i kopią woreczkiem w stronę tarczy.
Kangury
Uczestnicy dzielą się na zespoły. Linią startu jest kropka, najbardziej oddalona od centrum tarczy, na której ustawiają się w rzędach. Na sygnał rozpoczęcia gry pierwsi zawodnicy wykonują skok z miejsca, a kapitan zakreśla kredą długość ich skoku. Linie te stają miejscem startu dla kolejnego zawodnika z drużyny. W ten sposób metą dla danego zespołu będzie pole tarczy, do którego zdołał doskoczyć ostatni zawodnik w zespole.
Pieniążek
Uczestnicy zabawy rysują linię startu oddaloną od tarczy w adekwatny sposób do poziomu trudności, po czym nie przekraczając jej starają się rzucić “pieniążkiem” (5zł, kamyk, woreczek) w środek tarczy. Wygrywa ten, kto rzuci najbliżej celu bądź w sam środek.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Gry terenowe to abstrakcyjne, kolorowe plansze, możliwość kreowania własnych zabaw, edukacja przez zabawę, ćwiczenie koordynacji ruchowej, rozwijanie umiejętności pracy w grupie oraz szeroka gama scenariuszy gier chodnikowych wzbogaci dziecko o nowe umiejętności i zachęci do aktywnego, kreatywnego spędzania czasu na zewnątrz. Gry posiadają niezbędne certyfikaty zgodności z normami europejskimi.
Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w tym projekcie, które spełniłyby jego podstawowe założenia. Wszystkie elementy zagospodarowania terenu, jak także konkretne lokalizacje, zostaną poddane analizie możliwości realizacji pod względem obowiązujących przepisów prawa na etapie sporządzania dokumentacji projektowej wraz z uzgodnieniami. Docelowy projekt zagospodarowania terenu zostanie skonsultowany z autorem projektu Budżetu Obywatelskiego.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Gra alfabet | gra wraz z montażem | 3 000,00 PLN |
gra klasy | gra wraz z montażem | 2 000,00 PLN |
gra w tarcze | gra wraz montażem | 2 000,00 PLN |
przygotowanie powierzchni + dowóz | 1 000,00 PLN | |
8 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
montaż gier | przygotowanie nawierzchni, dowóz oraz montaż gier | 2021 |