Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 5 NR 16:

Zielona Przestrzeń Wspólna - Ogród Społeczny przy SP 106

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 5 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 106 w Krakowie, ul.Litewska 34.

Opis projektu

 
Zielona Przestrzeń Wspólna - Ogród Społeczny przy SP 106 to pomysł na nowoczesną aranżację terenu zielonego przy szkole na ul. Litewskiej 34. Teren ten ma potencjał, by stać się modelowym przykładem przestrzeni dopasowanej do potrzeb wszystkich jej użytkowników niezależnie od wieku. Będą oni mogli integrować się, podejmować wspólne inicjatywy, wypoczywać, promować różne modele aktywnego spędzania czasu – charakterystyczne dla młodszych i starszych osób. Budynek szkoły przy ul. Litewskiej, wraz z jej przekształceniem w SP 106 od roku 2017, uległ gruntownej przebudowie i modernizacji. Podobnie teren zielony otaczający szkołę zyskuje w ostatnich latach nowe funkcje. Służy on między innymi realizacji projektów skierowanych do mieszkańców Dzielnicy V - w 2019 roku szkoła rozpoczęła, pod opieka ZZM, realizację projektu „Ogród z klasą” , w którym przewidziano zagospodarowanie miejsca jako przestrzeni edukacyjnej oraz integracyjnej dla uczniów, przedszkolaków, ich rodzin, seniorów z działającego w szkole Centrum Aktywności Seniora oraz innych mieszkańców Dzielnicy V. Rozpoczęto realizację nasad warzyw, kwiatów, krzewów owocowych - służyć ma to m.in. zapoczątkowaniu nie tylko działalności edukacyjnej, ogrodniczej na zewnątrz szkoły ale też promowaniu idei aktywnego spędzania czasu na wspólnym działaniu różnych grup wiekowych. Projekt Wspólnej Przestrzeni Zielonej zakłada stworzenie miejsca, w którym użytkownicy tej przestrzeni będą mogli np. zorganizować spotkanie, przeprowadzić warsztaty, zasiąść w letnim kinie, zorganizować rozgrywki szachowe czy tez innych gier planszowych. Zmiana funkcji tego miejsca oraz podniesienie jego estetyki i użyteczności pozwoli wypracować model spędzania czasu na świeżym powietrzu, respektujący potrzeby różnych osób – przenikanie się pomysłów może służyć najlepszemu rodzajowi edukacji – międzypokoleniowej realnej współpracy grup pokazujących wzorce pozytywnego spędzenia czasu we wspólnej przestrzeni.
 
 
Opis techniczny:

Nowo projektowane elementy mają charakter nowoczesny. Na dziedzińcu szkolnym pojawią się zróżnicowane wysokościowo trójkątne ławki wykonane ze stali i drewna (siedzisko). Istniejące schody zewnętrzne zyskają nową funkcjonalność dzięki wprowadzeniu stalowych stolików – siedzisk, nakładanych na stopnice. Nasady z lawendy odgrodzą mini plac od przestrzeni ogrodu szkolnego.
Nieco dalej zlokalizowana zostanie drewniana pergola zacieniająca stoliki z wbudowanymi planszami do gry w szachy, warcaby i chińczyka. Motyw szachowy pojawi się także na posadzce, co być może ułatwi młodszym graczom zaznajomienie się z zasadami tej gry. Blisko boisk sportowych stanie betonowy stół do pingponga. Pozostała otwarta przestrzeń zielona można służyć lokalnej społeczności jako miejsce piknikowe, a w okresie letnim stać się okazjonalnie plenerowym kinem.

Szczegółowy opis elementów użytych w projekcie:
- Ławki o rzucie trójkąta równoramiennego i zróżnicowanej wysokości (45cm, 72cm i 100cm), pozwalającej na zestawienie ich ze sobą w grupy i tworzenie rozmaitych kompozycji przestrzennych. Materiały: stal czarna malowana na kolor biały i żółty, siedzisko wykończone drewnem świerkowym.
- Stoliki montowane do stopnic schodów zewnętrznych, wykonane ze stali cynkowanej i lakierowanej proszkowa na kolor żółty. Wymiary: 60(dł.)x40(szer.)x30(wys).
- Stoliki do gier wykonane z betonu, ławeczki o oparciach i siedziskach z drewna. Blat szlifowany i zaimpregnowany specjalnym lakierem. Obrzeża i narożniki zabezpieczone aluminiowym profilem o zaokrąglonych krawędziach. Plansze do gry w szachy i chińczyka wykonane z mrozoodpornych płytek gresowych.
- Drewniana pergola (wymiary około 3m x 9m, wysokość 2,8m) z impregnowanego drewna sosnowego. Ażurowe ścianki i zadaszenie zapewniają ochronę przed słońcem oraz tworzą element dekoracyjny konstrukcji. Montaż przez punktowe fundamentowanie słupów w gruncie, brak podłogi.
- Zewnętrzny stół do pingponga - rama oraz nogi wykonane ze stali, ocynkowane i pomalowane proszkowo, blat 9 mm typu HPL zapewnia komfort podczas gry. Montaż punktowy na płaskim i twardym gruncie.
- Remont istniejącej nawierzchni placu z płyt chodnikowych
- Szachownica ułożona z płyt chodnikowych o innym wybarwieniu lub pomalowanych farbami do batonu w kolorze białym i czarnym.
- Budowa furtki od strony ul. Kmiecej, umożliwiającej zamykanie i otwieranie terenu w wyznaczonych godzinach i zapewnienie jego ogólnodostępności 25h w tygodniu
- Budowa dojścia – alejki parkowej, z możliwością dostępu do placu osobom niepełnosprawnym

 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Potrzeba stworzenia przestrzeni o charakterze integracyjnym, wyrasta z braku dzielnicowych rynków – placów, będących odwiecznym miejscem spotkań różnych grup wiekowych. Urządzone przestrzenie dzielone mają w okolicy charakter głównie liniowy (Młynówka Królewska). Znajdują się tam miejsca dedykowane rożnym grupom społecznym i wiekowym (place zabaw dla mniejszych dzieci, boiska sportowe głównie dla młodzieży i dorosłych, siłownie plenerowe, stoliki szachowe dla osób starszych). Brak jednak punktu, gdzie wszystkie te grupy mogłyby spotykać się wspólnie, integrować się w większym gronie na świeżym powietrzu. Prezentowany projekt daje taką możliwość, a ponadto powstaje na terenie placówki, w której wspomniane grupy już działają i przenikają się (przedszkole, szkoła, CAS), a w bliskim sąsiedztwie znajdują się jeszcze dwie szkoły podstawowe, przedszkola i żłobki.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Budowa dojścia Budowa dojścia – alejki parkowej z żywicy gr. 8 cm przez ist. teren zielony wzdłuż budynku szkoły, szer. 1,5m, dł. ok 47m2. Alejka umożliwi dostęp do placu osobom niepełnosprawnym. - ok. 70 m2 42 000,00 PLN
Zamykana furtka Budowa furtki od strony ul. Kmiecej, umożliwiającej zamykanie i otwieranie terenu w wyznaczonych godzinach i zapewnienie jego ogólnodostępności 25h w tygodniu - 1 szt. 10 000,00 PLN
Pergola Pergola o konstrukcji drewnianej, fundamentowana punktowo, ściany ażurowe, brak posadzki, wymiary ok. 3x9m - 1 szt. 35 000,00 PLN
Ławki trójkatne typ 2 Ławki stal+siedzisko z drewna, trójkątne, h=72cm - 3 szt. 12 000,00 PLN
Ławki trójkatne typ 3 Ławki stal+siedzisko z drewna, trójkątne, h=100cm - 1 szt. 5 000,00 PLN
Stoliki na schody Stalowe stoliki nakładki na stopnie schodów - 5 szt. 8 000,00 PLN
Stół do pingponga Zewnętrzny stół do pingponga montowany na stałe do podłoża - 1 szt. 6 000,00 PLN
Kosz na śmieci Stalowy kosz na śmieci - 1 szt. 500,00 PLN
Tablice informacyjne Tablica z regulaminem korzystania z placu 1 szt. Tablica informująca o realizacji zadania z Budżetu Obywatelskiego - 1 szt. 1 000,00 PLN
Roślinność Nasady ozdobnych roślin trawiastych - np. lawenda, miskanty, rekultywacja trawnika - 1 szt. 5 000,00 PLN
Dokumentacja projektowa Opracowanie mapy, dokumentacji projektowej, uzyskanie ewentualnych uzgodnień i wymaganych pozwoleń 12 000,00 PLN
Ławki trójkatne typ 1 Ławki stal+siedzisko z drewna, trójkątne, h=45cm - 6 szt. 17 000,00 PLN
Stoliki szachowe Stoliki z blatem zintegrowanym z planszami o gry - 2 szt. 20 000,00 PLN
Utrzymanie terenu Zakup kosiarki spalinowej 5 000,00 PLN
Remont nawierzchni Remont istniejącej nawierzchni placu z płyt chodnikowych - ok 300 m2 180 000,00 PLN
358 500,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Realizacja zadania Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnych. Wybudowanie i odbiór zaprojektowanego ogrodu. 2021

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Długoterminowym efektem realizacji powyższego zadania będzie stworzenie na terenie Szkoły Podstawowej nr 106 przy ul. Litewskiej 34 nowoczesnej aranżacji ogólnodostępnego miejsca, w którym użytkownicy z różnych grup wiekowych będą mogli na świeżym powietrzu np. zorganizować spotkanie, przeprowadzić warsztaty, rozegrać turniej gier planszowych czy obejrzeć film.
powrót