Neurologopedia dla najmłodszych
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 17 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Morcinka 15, Kraków, Program Aktywności Lokalnej , MOPS Kraków
Opis projektu
Diagnostyka zaburzeń mowy - trwające około 60 minut spotkanie ze specjalistą, który określi rodzaj zaburzeń aparatu mowy. Dzieci z podejrzeniem zaburzeń i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego (Asperger, Autyzm itd.) zostaną skierowani do specjalisty i nie wezmą udziału w projekcie
Zajęcia "rodzic-dziecko" - zajęcia w formule grupowej, trwające ok. 90 minut, przeprowadzone w dwóch sesjach: 1 sesja po etapie diagnostycznym, w celu ukierunkowania pracy rodzica z dzieckiem w domu; 2 sesja na koniec projektu, w celu omówienia postępów dziecka w toku realizacji projektu oraz w celu określenia dalszych działań
Zajęcia indywidulane logopedyczne - trwające około 60 minut zajęcia w łącznej liczbie 15 spotkań dla każdego dziecka. Zajęcia te mają za zadanie ukierunkowanie działań indywidualnych w domu przez rodziców dziecka. Nie są to klasyczne zajęcia logopedyczne, a jedynie wskazówki do ćwiczeń domowych.
Zajęcia ogólnorozwojowe w grupie - trwające około 60 minut zajęcia w grupie 10 dzieci z podobnymi zaburzeniami mowy. Te zajęcia stanowią sedno projektu. Dzieci z zaburzeniami mowy są często wycofane w grupie przedszkolnej, ponieważ są nierozumiane przez rówieśników, a w grupie wczesnoszkolnej bywają wyśmiewane z uwagi na niewyraźną wymowę. Zajęcia w małej grupie dają szansę na przełamanie wstydu i nabycie otwartości w grupie rówieśniczej. Takie ćwiczenia w formie zabaw grupowych kształtują pewność siebie i uczą odpowiedniego zachowania w grupie, co zapobiegnie w przyszłości wykluczeniu w relacjach szkolnych, na wyższych etapach edukacji.kluczeniem ze społeczności szkolnej.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem głównym projektu jest nabywanie przez dzieci z wadami wymowy kompetencji społecznych. Dlatego też oprócz diagnostyki neurologopedycznej i zajęć indywidulanych projekt oparty jest głównie na zajęciach ogólnorozwojowych w grupach. Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne z dzielnicy XVII często są dowożone przez rodziców do placówek oświatowych poza własną dzielnicą, co w przypadku dzieci z dysfunkcjami mowy pogłębiać może poczucie izolacji. Nie ma takiej oferty na rynku, która łączyłaby indywidulane ćwiczenia logopedyczne z budowaniem poczucia własnej wartości i nauką odpowiednich zachowań w grupie.
Dodatkowo ważne jest, wszystkie etapy projektu prowadzone były przez tego samego specjalistę z zakresu neurologopedii, który od etapu diagnostycznego poprzez etap zajęć ogólnorozwojowych aż po zajęcia indywidualne, konsekwentnie posługiwał się będzie narzędziami tej samej szkoły logopedycznej. Często zdarza się tak bowiem, że kto inny diagnozuje, a kto inny prowadzi ćwiczenia co prowadzi do błędów w realizacji ćwiczeń logopedycznych i może zaszkodzić, a nie pomóc w niwelacji zaburzeń mowy i zaburzeń społecznych
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
wynagrodzenie dla diagnosty logopedycznego | 150 zł razy 8 dzieci=1200 | 1 200,00 PLN |
wynagrodzenie dla logopedy za zajęcia grupowe ogólnorozwojowe | 150 zł razy 30 zajęć ogólnorozwojowych=5400 | 5 400,00 PLN |
wynagrodzenie za zajęcia "rodzić-dziecko" | 200 zł razy 2 = 400 zł | 400,00 PLN |
materiały plastyczne i pomocnicze do zajęć | zakup materiałów - ryczałt | 1 700,00 PLN |
napoje i żywność długotrwała | zakup - ryczałt | 300,00 PLN |
wynagrodzenie dla logopedy za zajęcia indywidulne | 100 zł razy 8 dzieci razy 10 zajęć= 800 | 8 000,00 PLN |
17 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
realizacja zakupów i wyboru specjalisty zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych | realizacja zakupów oraz wybór neurologopedy w toku przetargu nieograniczonego na stronie instytucji współrealizującej projekt | styczeń-marzec 2021 |
diagnostyka zaburzeń mowy | indywidualne spotkania z dziećmi, w toku których zostanie przeprowadzona profesjonalna diagnostyka neurologopedyczna, ok. 60 minut | kwiecień 2021 |
zajęcia ogólnorozwojowe | zajęcia grupowe dla grupy 8 dzieci. zajęcia polegać będą na ćwiczeniach manualnych mających przełożenie na sprawność narządu mowy. zajęcia 1-2 razy w tygodniu w łącznej liczbie 30 zajęć 60 minutowych | maj-grudzień 2021 |
zajęcia indywidualne | indywidualne zajęcia ćwiczące aparat mowy dla danej wady logopedycznej, raz w tygodniu w łącznej liczbie 15 zajęć dla każdego dziecka 60 minutowych | maj-grudzień 2021 |
zajęcia "rodzic-dziecko" sesja 1 | zajęcia grupowe przeznaczone głównie z myślą o rodzicach dzieci, ukierunkowujące ćwiczenia w zaciszu domowym | kwiecień 2021 |
zajęcia "rodzic- dziecko" sesja 2 | zajęcia grupowe na zakończenie projektu, podsumowujące postępy dzieci oraz nakreślające kierunki dalszych działań w domu | grudzień 2021 |