Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 17 NR 1:

Neurologopedia dla najmłodszych

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 17 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Morcinka 15, Kraków, Program Aktywności Lokalnej , MOPS Kraków

Opis projektu

Projekt "Neurologopedia dla najmłodszych" przeznaczony jest dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych (wiek od 3 do 10 lat) z zaburzeniami rozwoju mowy, które są zagrożone wykluczeniem ze społeczności szkolnej. 
W ramach projektu przewidziane są cztery obszary działań:

Diagnostyka zaburzeń mowy - trwające około 60 minut spotkanie ze specjalistą, który określi rodzaj zaburzeń aparatu mowy. Dzieci z podejrzeniem zaburzeń i funkcjonowania ośrodkowego układu nerwowego (Asperger, Autyzm itd.) zostaną skierowani do specjalisty i nie wezmą udziału w projekcie
Zajęcia "rodzic-dziecko" - zajęcia w formule grupowej, trwające ok. 90 minut, przeprowadzone w dwóch sesjach: 1 sesja po etapie diagnostycznym, w celu ukierunkowania pracy rodzica z dzieckiem w domu; 2 sesja na koniec projektu, w celu omówienia postępów dziecka w toku realizacji projektu oraz w celu określenia dalszych działań
Zajęcia indywidulane logopedyczne - trwające około 60 minut zajęcia w łącznej liczbie 15 spotkań dla każdego dziecka. Zajęcia te mają za zadanie ukierunkowanie działań indywidualnych w domu przez rodziców dziecka. Nie są to klasyczne zajęcia logopedyczne, a jedynie wskazówki do ćwiczeń domowych.
Zajęcia ogólnorozwojowe w grupie - trwające około 60 minut zajęcia w grupie 10 dzieci z podobnymi zaburzeniami mowy. Te zajęcia stanowią sedno projektu. Dzieci z zaburzeniami mowy są często wycofane w grupie przedszkolnej, ponieważ są nierozumiane przez rówieśników, a w grupie wczesnoszkolnej bywają wyśmiewane z uwagi na niewyraźną wymowę. Zajęcia w małej grupie dają szansę na przełamanie wstydu i nabycie otwartości w grupie rówieśniczej. Takie ćwiczenia w formie zabaw grupowych kształtują pewność siebie i uczą odpowiedniego zachowania w grupie, co zapobiegnie w przyszłości wykluczeniu w relacjach szkolnych, na wyższych etapach edukacji.kluczeniem ze społeczności szkolnej. 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Celem głównym projektu jest nabywanie przez dzieci z wadami wymowy kompetencji społecznych. Dlatego też oprócz diagnostyki neurologopedycznej i zajęć indywidulanych projekt oparty jest głównie na zajęciach ogólnorozwojowych w grupach. Dzieci przedszkolne i wczesnoszkolne z dzielnicy XVII często są dowożone przez rodziców do placówek oświatowych poza własną dzielnicą, co w przypadku dzieci z dysfunkcjami mowy pogłębiać może poczucie izolacji. Nie ma takiej oferty na rynku, która łączyłaby indywidulane ćwiczenia logopedyczne z budowaniem poczucia własnej wartości i nauką odpowiednich zachowań w grupie.
 Dodatkowo ważne jest, wszystkie etapy projektu prowadzone były przez tego samego specjalistę z zakresu neurologopedii, który od etapu diagnostycznego poprzez etap zajęć ogólnorozwojowych aż po zajęcia indywidualne, konsekwentnie posługiwał się będzie narzędziami tej samej szkoły logopedycznej. Często zdarza się tak bowiem, że kto inny diagnozuje, a kto inny prowadzi ćwiczenia co prowadzi do błędów w realizacji ćwiczeń logopedycznych i może zaszkodzić, a nie pomóc w niwelacji zaburzeń mowy i zaburzeń społecznych

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
wynagrodzenie dla diagnosty logopedycznego 150 zł razy 8 dzieci=1200 1 200,00 PLN
wynagrodzenie dla logopedy za zajęcia grupowe ogólnorozwojowe 150 zł razy 30 zajęć ogólnorozwojowych=5400 5 400,00 PLN
wynagrodzenie za zajęcia "rodzić-dziecko" 200 zł razy 2 = 400 zł 400,00 PLN
materiały plastyczne i pomocnicze do zajęć zakup materiałów - ryczałt 1 700,00 PLN
napoje i żywność długotrwała zakup - ryczałt 300,00 PLN
wynagrodzenie dla logopedy za zajęcia indywidulne 100 zł razy 8 dzieci razy 10 zajęć= 800 8 000,00 PLN
17 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
realizacja zakupów i wyboru specjalisty zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych realizacja zakupów oraz wybór neurologopedy w toku przetargu nieograniczonego na stronie instytucji współrealizującej projekt styczeń-marzec 2021
diagnostyka zaburzeń mowy indywidualne spotkania z dziećmi, w toku których zostanie przeprowadzona profesjonalna diagnostyka neurologopedyczna, ok. 60 minut kwiecień 2021
zajęcia ogólnorozwojowe zajęcia grupowe dla grupy 8 dzieci. zajęcia polegać będą na ćwiczeniach manualnych mających przełożenie na sprawność narządu mowy. zajęcia 1-2 razy w tygodniu w łącznej liczbie 30 zajęć 60 minutowych maj-grudzień 2021
zajęcia indywidualne indywidualne zajęcia ćwiczące aparat mowy dla danej wady logopedycznej, raz w tygodniu w łącznej liczbie 15 zajęć dla każdego dziecka 60 minutowych maj-grudzień 2021
zajęcia "rodzic-dziecko" sesja 1 zajęcia grupowe przeznaczone głównie z myślą o rodzicach dzieci, ukierunkowujące ćwiczenia w zaciszu domowym kwiecień 2021
zajęcia "rodzic- dziecko" sesja 2 zajęcia grupowe na zakończenie projektu, podsumowujące postępy dzieci oraz nakreślające kierunki dalszych działań w domu grudzień 2021

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Realizacja projektu przyczyni się do nabycia przez dzieci z wadami wymowy kompetencji społecznych, zmniejszy zagrożenie wykluczeniem społecznym. Zajęcia grupowe wpłyną na wzrost poczucia własnej wartości, nauczą odpowiedniego zachowania w grupie. Zajęcia rodzic – dziecko wpłynie również na wzmocnienie więzi i poprawę relacji. W związku z powyższym propozycja zadania do budżetu obywatelskiego o charakterze dzielnicowym została zweryfikowana pozytywnie.
powrót