„Śladami Wielkich Polaków – Jan Paweł II”
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: 1) Kościół pw. Przemienienia Pańskiego, ul. Pijarska 2, 31-015 Kraków. Poniżej pozostałe miejsca realizacji projektu.
Dodatkowe lokalizacje: 2) Parafia Najświętszego Salwatora w Krakowie, ul. Kościuszki 88, 30-114 Kraków 3) Kaplica Św. Anny (DPS im. L. A. Helclów), ul. Helclów 2, 31-148 Kraków 4) Parafia Matki Bożej Nieustającej Pomocy, ul. Zamoyskiego 56, 30-523 Kraków 5) Kościół Świętej Trójcy – Dominikanie, ul. Stolarska 12, 31-043 Kraków Realizacja projektu w powyższych kościołach została ustalona słownie z ich przełożonymi.
Opis projektu
Do wykonania projektu „ŚLADAMI WIELKICH POLAKÓW – JAN PAWEŁ II” proponuję ZESPÓŁ „CANTICA SACRA” w składzie: Karolina Borodziuk – mezzosopran ; Paulina Woś – skrzypce barokowe ; Paulina Tkaczyk – klawesyn oraz Bartosz Waga – aktor, recytacja. Łącznie 4 osoby. Taki skład instrumentalny oraz recytacja są potrzebne do zrealizowania projektu.
PONIŻEJ PROGRAM:
1) Karol Wojtyła (1920-2005) – Sonety IX, X:
- Duszo – słowiańska duszo! – Jakież u twego kościoła
- Największą prawdę ludzką odkrywam w tobie co dnia
recytacja
mezzosopran, basso continuo
3) Karol Wojtyła – Matka:
- Zdumienie nad Jednorodzonym
- Skupienie dojrzałe
recytacja
4) Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644 – 1704) – Sonaty Misteryjne
Sonata I Zwiastowanie NMP:
- Praeludium
- Aria i wariacje
- Adagio
- Finale
skrzypce, basso continuo
5) Johann Kuhnau (1660 – 1722) – Musicalische Vorstellung einiger Biblischer
Historien: Suonata qvarta „Hiskia agonizzante e risinato”
klawesyn solo
6) Karol Wojtyła – Matka:
- Prośba Jana
recytacja
7) Niccolò Antonio Porpora (1686 – 1768) – Salve Regina
mezzosopran, skrzypce, klawesyn
9) José Bragato (1915 – 2017) – Ave Maria Andina
mezzosopran, skrzypce, klawesyn
„ŚLADAMI WIELKICH POLAKÓW – Jan Paweł II” to artystyczne spotkanie poświęcone jest pamięci Jana Pawła II oraz przypomnieniu Jego poezji. W programie znajdują się wiersze Karola Wojtyły oraz najpiękniejsze utwory instrumentalne oraz wokalno-instrumentalne muzyki sakralnej. Święty Jan Paweł II lubił słuchać muzyki sakralnej, liturgicznej, a także klasycznej, upodobał sobie zarówno pieśni Maryjne jak i religijne. Takie też utwory znajdują się w proponowanym projekcie. Przedstawienie słowno-muzyczne jest doskonałą okazją do manifestacji radości oraz dumy z faktu sprawowania przez Polaka najwyższego urzędu w Kościele. Rozpoczyna się Sonetami Karola Wojtyły, następnie utworem Benedetto Marcello, twórcy przede wszystkim muzyki kościelnej, który nazywany bywa Michałem Aniołem muzyki. Jego ostatnim dziełem jest Estro poetico-armonico, seria kompozycji wokalnych do tekstów pierwszych pięćdziesięciu psalmów. Domine Dominus noster – „Wszechmocny Panie, wiekuisty Boże” (Psalm 8), to liryczna modlitwa dziękczynna, która ukazuje doskonałość Boga oraz równocześnie oddaje mu chwałę. Wyjątkowe miejsce w łańcuchu stworzenia zajmuje także człowiek, któremu Bóg wyznaczył taką pozycję. Kolejny utwór to Sonata I Zwiastowanie NMP z cyklu „Sonat Misteryjnych”, zwanych „Różańcowymi”, Heinricha Ignaza Franza von Bibera. Zostały skompletowane około 1676 roku, na fali dość ożywionego w czasach Kontrreformacji kultu maryjnego. Całość jest bezpośrednim nawiązaniem do kontemplacyjnej części Modlitwy Różańcowej. Zbiór podzielony został na trzy rozdziały: Tajemnice Radosne, Bolesne i Chwalebne. W pięknym i świetnie zachowanym manuskrypcie – przechowywanym w Monachium, odkrytym w 1890 roku – każda
z kompozycji opatrzona jest sztychem przedstawiającym sceny z Pisma Świętego. Przedostatnią – solową Passacalią – wygrawerowano Anioła Stróża. W programie koncertu nie może zabraknąć również sonat biblijnych Johanna Kuhnaua Musicalische Vorstellung einiger Biblischer Historien (1700), w których kompozytor w doskonały sposób oddaje poprzez muzykę nastroje i stany emocjonalne ukazane w sześciu historiach biblijnych. W sonacie czwartej, prezentowanej podczas koncertu, kompozytor ukazuje lament Ezechiasza związany z zapowiedzią śmierci oraz jego żarliwą modlitwę, pełną ufności do Boga, która sprawiła, że został on wysłuchany i odzyskał zdrowie. Kolejnym dziełem wokalno-instrumentalnym jest Salve Regina – „Cześć Królowej”, antyfona ku czci Najświętszej Maryi Panny, Niccolò Antonio Porpory, niedocenianego twórcy, który w XVIII wieku rywalizował z największymi kompozytorami, takimi jak Georg Friedrich Händel. Jego styl kompozytorski uznawany jest za niebywale oryginalny i błyskotliwy, zasłynął również jako jeden z najwybitniejszych nauczycieli śpiewu. Koncert wieńczy Ave Maria Andina, zawierająca zarówno części kontemplacyjne jak i bardzo wirtuozowskie oraz motoryczne, oddające cześć Matce Bożej, której Jan Paweł II zawierzył całe swoje życie.
KAROLINA BORODZIUK – MEZZOSOPRAN
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu dr hab. prof. AM Agaty Kobierskiej. Laureatka I nagrody oraz dwóch nagród specjalnych w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Rudolfa Petraka w Żylinie, Słowacja (2018); laureatka III nagrody w konkursie wokalnym Iuventus Canti im. Imricha Godina we Vrablach, Słowacja (2018) oraz lureatka III miejsca w V Międzyuczelnianym Konkursie Kameralnym dla Duetów Instrumentalnych oraz Duetów Wokalnych (Łódź, 2018). Brała udział w wielu projektach związanych z uczelnią, m.in. w roli III Damy w operze Czarodziejski Flet Wolfganga Amadeusza Mozarta (2017), w partii altowej w Stabat Mater G.B. Pergolesiego wraz z Akademicką Orkiestrą Barokową pod batutą prof. zw. dr hab. Marka Toporowskiego (2018), czy w partii altowej w Małej Mszy Uroczystej Gioacchino Rossiniego we współpracy z dyrygentką prof. dr hab. Krystyną Krzyżanowską-Łobodą (2018). Cyklicznie koncertuje we współpracy z Instytutem Promocji
i Upowszechniania Muzyki Silesia oraz we współpracy z Krakowskim Forum Kultury, wykonując swój repertuar solowy, a także projekty zespołu (kwartetu żeńskiego) PREZIOSA, którego jest członkinią.
PAULINA WOŚ – SKRZYPCE BAROKOWE
Paulina Woś ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie. Gra na skrzypcach współczesnych i barokowych oraz na altówce. Od 2016 roku współtworzy kwartet smyczkowy instrumentów historycznych Quartetto Nero, z którym koncertuje w kraju i poza jego granicami, goszcząc na festiwalach muzyki dawnej. Kwartet jest laureatem I Miejsca i Nagrody specjalnej na konkursie „II Forum kameralne muzyki dawnej” w Poznaniu (2016). Wraz z zespołem Spółdzielnia Muzyczna występuje na międzynarodowych festiwalach. Poza działalnością kameralną Paulina Woś współpracuje z kilkoma orkiestrami, występując jako ich członkini, solistka, oraz dokonując nagrań płytowych. Są to: Capella Cracoviensis, Cornu Copiae, Zespół Muzyki Dawnej Filharmonii Lubelskiej, Orkiestra Fundacji Akademia Muzyki Dawnej ,Il Giardino d''''''''''''''''Amore (płyta „Enemies in love”), „Archetti” Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna. W 2019 roku za swoje osiągnięcia artystyczne otrzymała stypendium MKiDN Młoda Polska.
PAULINA TKACZYK – KLAWESYN
Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu Prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu Prof. Christine Schornsheim uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u Prof. Karla Kaisera oraz u Prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”. W swoim dorobku fonograficznym posiada cztery płyty: ● debiutancką – solową płytę
Ch. S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1 (DUX Recording Producers, 2014 r.), ● Amor Sacro Amor Profano (Ëvoe Records, 2015 r.) nagraną z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „Il Giardino d’Amore”, ● Słońce zaklęte w dźwiękach Hiszpanii i Włoch (MP-Studio, 2017 r.) zarejestrowaną przez zespół „Finesis Trio”, którego jest członkiem oraz ● najnowszy krążek zawierający Sonaty i Divertimento na klawesyn i flet traverso Ch.S. Bindera (Agencja Artystyczna GAP, 2020 r.). Ma na swoim koncie również pierwszą publikację książkową Stylistyczna różnorodność
w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat Klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem (Musica Iagellonica, 2017 r.).
BARTOSZ WAGA – AKTOR
Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Zadebiutował rolą Beniowskiego w sztuce „Beniowski. Awantur dziwnych łańcuch złoty …” w reżyserii Anny Polony i Józefa Opalskiego. Popularny aktor teatralny i filmowy, znany między innymi z występów w takich serialach jak „Czas honoru”, „M jak miłość”, „Barwy szczęścia”, „Na Wspólnej”, „O mnie się nie martw”, „Przyjaciółki”, „Bodo”, „Ojciec Mateusz”, „Na dobre i na złe” i „Szpilki na Giewoncie”. Jako absolwent szkoły aktorskiej angażuje się w projekty sakralne podczas uroczystości kościelnych.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Zainteresowanie osobą św. Jana Pawła II w naszym społeczeństwie jest ogromne. Spotkanie z poezją Karola Wojtyły oraz utworami muzyki klasycznej przybliży słuchaczom jego twórczość oraz muzykę, którą bardzo lubił. Odpowiedni dobór wierszy Karola Wojtyły i muzyki sakralnej pozwoli na głębsze wejście w przesłanie duchowe Ojca Świętego. Projekt skupiony będzie na wzbogacaniu życia kulturalnego Krakowa. Ma charakter integrujący i animujący czas wolny mieszkańców. Daje możliwość poszerzenia wiedzy, nawiązania dłuższej współpracy oraz wymiany doświadczeń z artystami, organizacjami kultury i placówkami, w których zrealizowane będzie przedsięwzięcie. Inicjatywa ma charakter artystyczno-edukacyjny.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Reklama + Wynagrodzenie | Plakaty, ulotki, plakatowanie + Honorarium | 29 650,00 PLN |
29 650,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
„Śladami Wielkich Polaków – Jan Paweł II”. | Cykl 5-ciu spotkań artystycznych. | IV-IX. 2021 r. |