Budowa przystanku kolejowego SKA Kraków Kościelniki
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków ul. Pysocice, działki 357/20, 357/21, 357/22
Opis projektu
Opracowanie ma przedstawić wariantową koncepcję rozwiązań technicznych i komunikacyjnych dla zadania "Budowa przystanku kolejowego SKA Kraków Kościelniki wraz z budową parkingu Park & Ride", pozwalającą na wybór optymalnego wariantu dla potrzeb opracowania Projektu Budowlanego. Proponowany przystanek osobowy zlokalizowany byłby w Krakowie przy ulicy Pysocice (poza terenem kolejowym całość znajdowałaby się na działkach miejskich).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Przewidywane zamierzenie budowlane ma za zadanie wykorzystanie potencjału jakim jest Szybka Kolej Aglomeracyjna w Krakowie poprzez stworzenie przesiadkowego węzła komunikacyjnego pomiędzy różnymi formami transportu - indywidualnym i zbiorowym. Proponowany przystanek Kraków Kościelniki stanowił będzie naturalne uzupełnienie już istniejących (Nowa Huta, Lubocza) lub realizowanych (Prądnik Czerwony) i planowanych (os. Piastów) przystanków osobowych znajdujących się na linii kolejowej 95 (tzw. Duża Obwodowa). Pozwoli on również na osiągnięcie niezbędnych celów polityki transportowej miasta Krakowa. Rozwój SKA ma zapewnić m.in. dogodny, ale przede wszystkim konkurencyjny do aut, dojazd do centrum miasta i przeciwległych dzielnic dla osób podróżujących z jego obrzeży lub sąsiednich miejscowości. Możliwość korzystania z pociągów kursujących w odpowiedniej częstotliwości, jaką stworzy przystanek Kraków Kościelniki, będzie stanowić dla wielu pasażerów poprawę jakości usług, komfortu i bezpieczeństwa podróżowania, a poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych również likwidację barier dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się oraz niedowidzących. Taka alternatywa dojazdu z pewnością znajdzie też swoje odzwierciedlenie w domowych budżetach zmniejszając koszty transportu poprzez zastąpienie stania w niekończących się korkach oraz skracając czas przejazdu. Dodatkowo należy podkreślić, że przejęcie ruchu pasażerskiego przez transport kolejowy z transportu drogowego zdecydowanie zmniejszy negatywny wpływ tego drugiego na środowisko, co w naszym mieście ma niezmiernie istotne znaczenie.
W przygotowanych dotąd opracowaniach: „Wstępne Studium Wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w Aglomeracji Krakowskiej” z 2007 roku, „Aktualizacja Wstępnego Studium Wykonalności Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w Aglomeracji Krakowskiej” z 2011 roku oraz „Analiza możliwości uruchomienia przewozów pasażerskich na dużej i małej linii obwodowej” z 2017 roku wskazane jest jednoznacznie wykorzystanie trasy kolejowej 95 jako najlepsze i optymalne rozwiązanie dla SKA. Przystanek kolejowy Kraków Kościelniki przy ulicy Pysocice (działki miejskie 357/20, 357/21, 357/22) zarówno w ww. dokumencie z 2007 roku jak i z 2011 roku jest wymieniony jako rekomendowany, wielce pożądany oraz opłacalny natomiast w analizie z 2017 roku wariant z pociągiem jeżdżącym w pętli m.in. przez Kościelniki również jest rozważany i wskazywany jako możliwy do realizacji.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Projekt wariantowej koncepcji | Przedstawienie wariantowej koncepcji rozwiązań technicznych i komunikacyjnych | 150 000,00 PLN |
150 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt wariantowej koncepcji | Przedstawienie wariantowej koncepcji rozwiązań technicznych i komunikacyjnych | koniec 2021 |