Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 7 NR 9:

MONITORING PRZEJŚCIA PRZY SZKOLE NR 32 I POBLISKIEGO SKWERU

Projekt odrzucony: W odpowiedzi na Projekt Obywatelski nr BO.D7.9/20, który dotyczy zainstalowania monitoringu w postaci jednej lub dwóch kamer skierowanych na wejście do Szkoły Podstawowej nr 32 im. Karola Chodkiewicza przy ulicy Królowej Jadwigi oraz na pobliski skwer, Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego uprzejmie informuje, że realizując zadania Gminy w pierwszej kolejności kierować należy się obowiązującymi przepisami prawa. Fakt ten wynika bezpośrednio z zapisów art. 7 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”. Norma ta powtórzona zostaje w art. 6 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Zadania związane z budową przez Gminę systemu monitoringu wizyjnego reguluje art. 9a ustawy o samorządzie gminnym „Gmina w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (…) może stosować środki techniczne umożliwiające rejestrację obrazu (monitoring) w obszarze przestrzeni publicznej, (..), jeżeli jest to konieczne do zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli lub ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.” Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) „(…) Dane osobowe powinny być przetwarzane tylko w przypadkach, gdy celu przetwarzania nie można w rozsądny sposób osiągnąć innymi sposobami”, w związku z czym monitoring wizyjny należy traktować jako jeden z elementów wielu innych działań zmierzających do budowy bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, a jego instalacja musi opierać się na obiektywnych przesłankach wynikających z analizy stanu bezpieczeństwa w danym rejonie. Decyzje dotyczące gospodarowania publicznymi środkami finansowymi regulowane są przez Ustawę o finansach publicznych, która w art. 44 ust 3 pkt 1 lit a i b nakłada obowiązek wydatkowania środków publicznych w sposób w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów zdanych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Na podstawie analizy Mapy Bezpieczeństwa, prowadzonej przez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMK, w celu określenia potrzeby objęcia miejskim monitoringiem obszaru skweru i wejścia do Szkoły Podstawowej nr 32 im. K. Chodkiewicza, przeprowadzono analizę stanu bezpieczeństwa na zadanym obszarze. Przeprowadzona analiza opierała się na danych KMP na temat przestępczości i SMMK dotyczących wykroczeń oraz na informacjach uzyskanych od MCPU w Krakowie. Analizowane dane obejmowały zdarzenia mające miejsce w 2019 roku oraz w trakcie okresu od stycznia do marca 2020r. Analiza stanu bezpieczeństwa Zgodnie z dotychczasową praktyką, obszar analizy został poszerzony tak, aby pod uwagę wziąć również bezpieczeństwo na terenie bezpośrednio do niego przylegającym. Analizowany obszar zajmował więc powierzchnię 15 ha. Wszystkie zdarzenia zagregowane zostały do siatki heksagonalnej (powierzchnia oczka siatki 2500m2 ). 1. Analiza zgłoszonych przestępstw – Komenda Miejska Policji w Krakowie W roku 2019 na analizowanym obszarze wystąpiło tylko jedno zdarzenie, które miało miejsce w przestrzeni publicznej. Dotyczyło ono kradzieży z pojazdu. Nie odnotowano natomiast przestępstw z przestrzeni publicznej, mających miejsce w trzech pierwszych miesiącach 2020 roku. 2. Analiza wykroczeń - Straż Miejska Miasta Krakowa Zarejestrowane w 2019 roku wykroczenia obejmowały 96 zdarzeń, 42 z nich dotyczyło niestosowania się do znaków drogowych. Kolejne 37 wiązało się z parkowaniem na chodniku bez pozostawienia 1,5 m przejścia dla pieszych oraz z pozostałymi wykroczeniami z art. 97 Kodeksu Wykroczeń. Następne 11 dotyczyło wykroczeń w stosunku do Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dwukrotnie spożywano napoje alkoholowe wbrew zakazom. Pojedyncze zdarzenia dotyczyły niezachowania środków ostrożności przy trzymaniu zwierzęcia, tamowania i utrudniania ruchu pieszych i pojazdów, a także wykroczenia w stosunku do art. 79 Ustawy o dowodach osobistych. W 2020 r. na analizowanym obszarze odnotowano łącznie 9 wykroczeń związanych z parkowaniem na chodniku bez pozostawienia 1,5 m przejścia dla pieszych, a także 3 wykroczenia dotyczące niestosowania się do znaków drogowych. 3. Analiza danych w obszarze nadużywania alkoholu – Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie Ostatnim etapem przeprowadzanej analizy bezpieczeństwa było zwrócenie uwagi na dane z Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie. Pod uwagę wzięto zdarzenia mające miejsce w przestrzeni publicznej. Okazało się, że na analizowanym terenie wystąpiło tylko jedno takie zdarzenie i dotyczyło nietrzeźwej osoby leżącej. W 2020r. (w miesiącach styczeń – marzec) nie zarejestrowano ani jednego zdarzenia w obszarze nadużywania alkoholu. Podsumowanie Z przeprowadzonej analizy bezpieczeństwa, nie tylko na obszarze skweru i wejścia do Szkoły Podstawowej nr 32 im. Karola Chodkiewicza, ale także na terenie 15 ha bezpośrednio przylegających do niego, wynika, że obszar ten charakteryzuje się niskim poziomem czynów zabronionych. Zdarzenia, które są tam odnotowywane w głównej mierze dotyczą niestosowania się do znaków drogowych i parkowania na chodniku bez pozostawienia 1,5 m przejścia dla pieszych. Ponadto z danych przekazanych przez Komendę Miejską Policji wynika, że w bezpośrednim sąsiedztwie planowanego miejsca realizacji zadania, znajdują się dwie lokalizacje istniejących już kamer. Jedna z nich znajduje się pod adresem Królowej Jadwigi 78, a swoim zasięgiem obejmuje teren wewnętrzny szkoły (skierowana jest ona na drzwi wejściowe do szkoły oraz na bramkę zewnętrzną). Jej administratorem jest Szkoła Podstawowa nr 32 im. Karola Chodkiewicza. Dwie kolejne kamery mieszczą się pod numerem 77 na tej samej ulicy. Pierwsza z nich skierowana jest w stronę Salwatora i obejmuje chodnik, parking i częściowo ul. Królowej Jadwigi, druga natomiast monitoruje wyjazd z posesji i chodnik, który znajduje się na jego szerokości oraz ul. Królowej Jadwigi. Kwestie administrowania tą kamerą leżą w gestii podmiotu prywatnego. Warto podkreślić, że zapisany obraz z istniejących kamer może być wykorzystany przez Policję i stanowić materiał dowodowy w przypadku popełnienia przestępstwa. W związku z powyższym przedstawiony Projekt Budżetu Obywatelskiego opiniuje się negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 7 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: KRÓLOWEJ JADWIGI 78

Opis projektu

ZAINSTALOWANIE MONITORINGU W POSTACI JEDNEJ LUB DWÓCH KAMER SKIEROWANYCH NA WEJŚCIE DO SZKOŁY NR 32 PRZY ULICY KRÓLOWEJ JADWIGI ORAZ NA POBLISKI SKWER. MONITORING ZAPEWNI BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW A TAKŻE OSÓB, KTÓRE PRZEBYWAJĄ W POBLIŻU SZKOŁY ORAZ SKWERU.

UZASADNIENIE PROJEKTU

MONITORING MA PRZECIWDZIAŁAĆ PRZESTĘPSTWOM I WYPADKOM POPRZEZ ODTWARZANIE WYDARZEŃ, KTORE MIAŁY MIEJSCE, OBSEROWANIE OSÓB PODJERZANYCH O PLANOWANIE LUB POPEŁNIENIE PRZESTĘPSTWA. MONITORING ZAPOBIEGNIE ROZPROWADZANIU ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH WŚRÓD UCZNIÓW, POPRAWI BEZPIECZEŃSTWO POPRZEZ 

Podstawowymi zagrożeniami, z jakimi spotykamy się przy obiektach szkolnych są:
wejście na teren szkoły osób postronnych (dealerów środków odurzających, złodziei, itp.),
wymuszenia, pobicia, zastraszanie,
spożywanie środków odurzających (papierosy, alkohol, narkotyki),
akty wandalizmu i inne wypadki 
porwania lub próby porwania uczniów.
 
 

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
instalacja zakup kamer 15 000,00 PLN
15 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
przygotowanie planu, zakup i instalacja sprzętu III kwartał 2020
powrót