Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 8 NR 32:

Bawi i uczy

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 8 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: 186/5

Dodatkowe lokalizacje: Dzielnica Dębniki - wnioskodawca przewiduje możliwość zmiany lokalizacji w obrębie dzielnicy.

Opis projektu

Celem projektu jest wzbudzenie ciekawości u dzieci i młodzieży nauką, przedstawioną w formie zabawy na świeżym powietrzu.  
Wychodząc naprzeciw potrzebom integracji społecznej, dialogu międzypokoleniowego i coraz większym skutkom spędzania
czasu młodzieży przed komputerami, proponuje stworzyć kreatywną i innowacyjną przestrzeń zieloną dostępną dla wszystkich mieszkańców. Sensoryczno - edukacyjne place zabaw są ciekawą alternatywą do tradycyjnych placów dla dzieci.

Proponowane urządzenia we wniosku, w zamyśle zostały dobrane tak, aby przekazywały wiedzę poprzez zabawę i były przyjazne dla mieszkańców okolicznych bloków (np. nie stwarzały hałasu). Dzięki czemu dzieci i młodzież wraz z "dojrzałym pokoleniem" chętnie zgłębią tajniki nauki, a przestrzeń stanie się nie tylko miejscem spotkań mieszkańców, ale również rodzinną atrakcją turystyczną.
 

Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w tym projekcie, które spełniłyby jego podstawowe założenia. Wszystkie elementy zagospodarowania terenu, jak także konkretne lokalizacje, zostaną poddane analizie możliwości realizacji pod względem obowiązujących przepisów prawa na etapie sporządzania dokumentacji projektowej wraz z uzgodnieniami. Docelowy projekt zagospodarowania terenu zostanie skonsultowany z autorem projektu Budżetu Obywatelskiego.

 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Na proponowanej działce, znajduje się już infrastruktura (plac zabaw i boisko) dla dzieci. Projekt zakłada wykorzystanie atutów działki, jakim jest gromadzenie młodzieży i rodziców z dziećmi, do wzbudzenia kreatywności i zainteresowania nauką i fizyką wśród najmłodszego pokolenia. Wnioskodawca jednak przewiduje możliwość zmienienia lokalizacji, co może również skutkować powstaniem osobnego parku, który również będzie spełniać swoje funkcje rekreacyjno - dydaktyczne.
 
Z przeprowadzonych badań wynika, że polscy rodzice przebywają z dziećmi średnio 4 godziny dziennie. Niestety z tych 4 godzin zaledwie kilkadziesiąt minut jest poświęconych na wspólną naukę czy zabawę. Najlepszym i najbardziej dostępnym miejscem do tworzenia wspólnych wspomnień i wspierania rozwoju dziecka już od najmłodszych lat jest oczywiście osiedlowy  plac zabaw, gdzie w przedstawionej propozycji rodzice wraz z dziećmi będą mogli przeprowadzać eksperymenty naukowe.
 
Na zielonym ogólnodostępnym terenie, między blokami chciałabym zlokalizować 6 urządzeń jak np.: Naukowy Hex, kołyska Newtona, peryskop, ucho

słonia, eko-memory i wir wodny. 

Każde urządzenie będzie wyposażone w tabliczkę informacyjną z opisem działania danego eksponatu.
 
Celem projektu jest zachęcenie dzieci i młodzieży do mądrej zabawy na świeżym powietrzu.
Wychodząc naprzeciw potrzebom integracji społecznej i coraz większym skutkom spędzania czasu młodzieży przed komputerami, chciałabym stworzyć kreatywną i innowacyjną przestrzeń zieloną  dla wszystkich mieszkańców. Wybrane urządzenia mają za zadanie przekazywanie wiedzy poprzez zabawę, dzięki czemu dzieci i młodzież wzbudzą swoją ciekawość oraz  chętniej zgłębią tajniki nauki podczas regularnych zajęć.
Proponowany zestaw urządzeń/eksponatów/zabawek  będzie dostosowany do osób w różnym wieku (od kilkulatków do seniorów) oraz do osób z niepełnosprawnością ruchową.

Związku z mała wiedzą wnioskodawcy w zakresie certyfikowanych urządzeń sensorycznych i edukacyjnych, przy dalszym opisie wsparł się on stroną internetową.
 
Urządzenia zostały dobrane przez wnioskodawce pod względem kryteriów, przekazywanej wiedzy, funkcji dodatniej oraz możliwości zagospodarowania w przestrzeni miejskiej (między blokami mieszkalnymi):

a) Naukowy Hex- jest wspaniałą bazą do przeprowadzania eksperymentów, a
jednocześnie fascynująca zabawą z iluzjami i zagadkami optycznymi. Urządzenie
angażuje wzrok, stymuluje umysł i wzmacnia percepcję. Rodzicom i opiekunom może
posłużyć jako baza do wyjaśnienia przyczyn powstawania złudzeń optycznych.
Naukowy Hex składa się z kilku atrakcyjnych urządzeń, które zapewnią najmłodszym
użytkownikom świetną zabawę.

b) Kołyska Newton- to urządzenie, które w efektowny sposób demonstruje zasadę
zachowania pędu i energii podczas zderzeń. Interesujące przedstawienie wiedzy o
zachodzących zjawiskach fizycznych sprawia, że dzieci chętniej i szybciej ją
przyswajają. Kołyska Newtona, to również narzędzie wspomagające uwagę i
koncentrację.

c) Peryskop- to bardzo popularne narzędzie, stosowane w dawnych czasach w łodziach
podwodnych, czołgach i wozach bojowych.  Zabawa z nim to okazja do zdobycia
wiedzy na temat dawnych wynalazków, a także poszerza wiedzę z zakresu fizyki.
Urządzenie inspiruje dziecko do obserwacji przyrody i świata oraz trenuje
koncentrację uwagi. Dzięki urządzeniu dziecko uczy się, że można zobaczyć coś, co
nie jest w zasięgu naszego wzroku.

d) Ucho słonia- Urządzenie angażuje dzieci do wspólnej, nieszablonowej zabawy,
rozwija umiejętności społecznie i komunikacyjne. Ucho słonia jest jednym z naszych
urządzeń, w którym skutecznie przemycamy ideę  stworzenia przestrzeni do
współpracy i nawiązywania relacji pomiędzy ich użytkownikami.

e) Eko-memory- Eko-Memory to jedna z najbardziej popularnych gier, która pomaga
ćwiczyć pamięć i koncentrację. Wspiera kojarzenie faktów, a nasza autorska wersja
łączy zabawę z wiedzą o przyrodzie i ekologii. Gra doskonale stymuluje psycho-
ruchowo i stanowi mądrą rozrywkę zarówno dla dziecka, jak i dorosłego.

f) Wir wodny- Urządzenie w praktyczny i efektowny sposób dostarcza wiedzy na temat
zachodzących w przyrodzie zjawisk fizycznych. Angażuje psychoruchowo i jest
doskonałym narzędziem dydaktycznym do wyjaśnienia powszechnego zjawiska,
jakim są wiry, a także inspiruje do dalszego eksplorowania świata nauki.
 
W załączniku przykładowe zdjęcia urządzeń edukacyjnych.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień 15 000,00 PLN
Realizacja robót budowlanych, zakup i montaż urządzeń, wykonanie nawierzchni 1). Zakup urządzenia „Naukowy Hex” 2). Zakup urządzenia „Kołyska Newtona” 3). Zakup urządzenia „Peryskop” 4). Zakup urządzenia „Ucho słonia” 5). Zakup urządzenia „Eko-memory” 6). Zakup urządzenia „Wir wodny” 130 000,00 PLN
145 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień I - II kwartał 2021
Wykonanie Montaż urządzeń edukacyjnych, wykonanie nawierzchni III- IV kwartał 2021

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt zakłada stworzenie sensoryczno- edukacyjnego placu zabaw. Inwestycja ta przyczyni się do wzbudzenia kreatywności i zainteresowania nauką wśród dzieci i młodzieży oraz integracji pokoleń przy jednoczesnym aktywnym spędzaniu czasu na świeżym powietrzu.
powrót