EKOkonkretnie, EKOpraktycznie - zajęcia dla uczniów
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 5 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Warsztaty będą odbywać się w budynkach szkół na terenie dzielnicy V Krowodrza: Szkoła podstawowa nr 33 w Krakowie ul. Konarskiego 2 30-049 Kraków oraz Szkoła podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 12 al. Kijowska 3 30-079 Kraków
Opis projektu
Projekt „EKOkonkretnie, EKOpraktycznie - zajęcia dla uczniów” skierowany jest do uczniów klas 6 i 7 szkół podstawowych. Program zajęć oparto na zależnościach i konsekwencjach wpływu działalności człowieka na środowisko. Projekt będzie realizowany w formie praktycznych warsztatów ekologicznych, pokazujących jak postępować, aby eliminować negatywny wpływ na środowisko. Bardzo duży nacisk program warsztatów, kładzie na rozpowszechnianie wyników wśród pozostałych uczniów w szkołach macierzystych oraz mieszkańców osiedla i dzielnicy.
Uczniowie zgłoszeni do projektu wezmą udział w cyklu pięciu zajęć warsztatowych o tematyce:
- WIEM CZYM ODDYCHAM. W ramach tych zajęć uczeń zapozna się ze źródłami zanieczyszczeń oraz ich konsekwencjami dla ekosystemu i zdrowia ludzi. W ramach warsztatów oprócz zdobytej wiedzy uczeń wykona zadania praktyczne, pokazujące jak dbać o czystość powietrza na co dzień, m.in.: zasadzi rośliny w swojej okolicy i uszyje maseczki chroniące drogi oddechowe. Ponadto uczniowie zostaną zachęceni do jazdy rowerem do szkoły, będą sumowali przebyte kilometry i na tej podstawie policzą, o ile zmniejszyła się emisja zanieczyszczeń do środowiska.
- CZY MOŻE ZABRAKNĄĆ WODY? W ramach zajęć uczniowie dowiedzą się, jakie są zasoby wody, skąd bierze się woda którą pijemy i jak działa oczyszczalnia ścieków; jakie znaczenie ma obieg wody w przyrodzie i jaki to ma wpływ na zmiany klimatyczne. W ramach zadań praktycznych uczniowie wykonają własne badania „zużycia wody” w swoich domach i w swojej dzielnicy oraz poznają sposoby oszczędzania wody.
- CZY ŚMIECI MOGĄ SIĘ DO CZEGOŚ PRZYDAĆ? Uczniowie dowiedzą się, jaki jest cykl życia produktu, a jaki „śmiecia”, jaka jest hierarchia zarządzania odpadami (redukcja, powtórne użycie, recykling, spalanie, składowanie). Podczas ćwiczeń praktycznych uczniowie dowiedzą się jak generować mniej odpadów oraz jak je segregować. Uczniowie przeprowadzą audyt domowy lub osiedlowy, by na jego podstawie stworzyć autorskie projekty, pokazujące jak generować mniejszą ilość odpadów.
- CZY TRUDNO BYĆ ZERO WASTE? Czyli jak żyć zdrowiej i mniej szkodzić przyrodzie. Uczniowie podczas tych warsztatów dowiedzą się, dlaczego i jak zminimalizować zużycie plastiku, jak ponownie wykorzystać przedmioty – dać im drugie życie. Ponadto zostaną zachęceni do znalezienia wszelkich obszarów życia codziennego, w których mogą być bardziej EKO. Podczas zajęć praktycznych samodzielnie uszyją woreczki na zakupy wielokrotnego użytku oraz wykonają środki domowej ekochemii.
- JESTEM EKO – DAJĘ PRZYKŁAD. Na ostatnim etapie warsztatów efekty nauczania uczniowie wdrożą w życie. Uszyte maseczki, worki na zakupy i ekochemię wręczą mieszkańcom w swoich okolicach, dając przykład dobrych, codziennych praktyk chroniących środowisko. Autorskie projekty uczniów promujące m.in. zbiórkę odpadów oraz oszczędzanie wody zostaną opublikowane przez nich w mediach społecznościowych. Ponadto uczniowie zaplanują akcję sprzątania osiedla lub parku, angażującą mieszkańców swojej dzielnicy.
W ramach projektu przeprowadzone zostaną 3 serie zajęć warsztatowych, składających się z 5 spotkań po 1,5 h, realizowanych w grupach max. 20-osobowych. W jednym cyklu może wziąć udział 100 uczniów klas 6 i 7. O przyjęciu uczniów do projektu będzie decydował wynik wypełnionej ankiety oraz kolejność zgłoszeń. Informacje o naborze do warsztatów będą ogólnodostępne i zamieszczane m.in. na tablicach ogłoszeniowych w dzielnicach, na stronach internetowych i w gazetkach dzielnic, w szkołach oraz w mediach społecznościowych.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Środowisko naturalne to wielki organizm, który można zobrazować jako mniejszą jednostkę terytorialną: osiedle – dzielnicę – miasto. Wszyscy bierzemy odpowiedzialność za nasze małe ojczyzny, dlatego założeniem projektu jest, by uczniowie naszej dzielnicy wzięli udział w angażujących i praktycznych warsztatach ekologicznych.
Edukacja ekologiczna jest niezbędnym uzupełnieniem klasycznej edukacji. Ważne jest, aby oprócz wiedzy niosła za sobą konkretne postawy i zachowania. Dzięki angażującym i praktycznym warsztatom uczniowie będą mieli okazję zrozumieć konsekwencje wpływu naszych codziennych zachowań na środowisko naturalne. Wypracowywanie i wzmacnianie pozytywnych nawyków jest najlepszą drogą do minimalizacji negatywnego wpływu na środowisko. W ten sposób mamy szansę budować bardziej zaangażowane społeczeństwo, któremu zależy na losach naszej planety. Bo czystsza dzielnica to czystszy kraj.
Zaangażowanie uczniów we wspólne działanie na rzecz otoczenia przełoży się na budowanie i wzmacnianie odpowiedzialnego społeczeństwa, jak również jego integrację.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
PROGRAM EDUKACYJNY | Opracowanie programów edukacyjnych | 10 000,00 PLN |
WARSZTATY | Prowadzenie zajęć warsztatowych | 50 000,00 PLN |
MATERIAŁY DYDAKTYCZNE | Zakup materiałów do ćwiczeń praktycznych | 30 000,00 PLN |
90 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Wybór jednostki realizującej zadanie | Wybór jednostki realizującej zadanie | Styczeń-Luty 2021 |
Nabór szkół do projektu | Zgłoszenia do projektu | Marzec 2021 |
Warsztaty ekologiczne | Realizacja warsztatów ekologicznych zgodnie z programem | Kwiecień- Październik 2021 |