Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 1 NR 21:

Krakowski Klub Książki

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 1 - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Trzy lokale w różnych częściach Dzielnicy I

Dodatkowe lokalizacje: Lokale, w których będzie realizowany projekt powinny posiadać- 20 miejsc siedzących- atmosferę umozliwiającą prowadzenie zajęć- dostep do toalety- zaplecze gospodarcze (zlewozmywak, czajnik). Filia nr 1, Filia nr 2, Filia nr 3 Biblioteki Kraków.w

Opis projektu


W ramach projektu Krakowski Klub Książki przeprowadzone zostaną 
Trzy jednostki zajęciowe w trzech różnych iejscach Dzielnicy I, każa jednostka zajęć po 1,5 h.
 
Po części oficjalnej zajęć,  będzie następowała część "klubowa", luźna rozmowa przy herbacie - pomagająca zintegrować wspólnotę czytelników i konsolidująca grupę dyskusyjną. 
 
Każde zajęcia zaczynają się słowem wstępu prowadzącego, który prezentuje kontekst literacki, wątek tematyczny poruszany na danych zajęciach, lub czasem przybliżaja postać autra, o ile jest mniej znany. Potem następuje czytanie utworu (czasem odsłuchanie go w formie dźwiekowej z nagrania). Po czytaniu, następuje wspólna analiza warstwy formalnej fragmentu literackiego, a potem - dyskusja na temat jego znaczeń, czyli "wymowy", funkcjonowania w kontekście współczesnym itp. Wątkiem do dyskusji są również wrażenia z osobistego odbioru słuchaczy i ich przemyślenia, skojarzenia, wnioski. Część analityczna jest aktywnie prowadzona przez prowadzącego, natomiast dyskusja jest przez niego moderowana (tak by jak najwięcej przestrzeni zostawić na swobodne wypowiedzi uczestników). 
 
Materiały do zajęć będą darmowo udostępniane uczestnikom w formie wydruków/ ksero, tak aby ta forma doświadczania literatury była dostepna dla każego. Po warsztatach uczestnicy będą mogli zostać przez pół godziny na herbacie, rozmowie i wymianie doświadczeń czytelniczych. 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Czytanie i przeżywanie literatury nie jest zarezerwowane dla pracowników akademickich lub uczniów. Każdy może o niej mówić - niezależnie od wykształcenia, wieku, płci, pozycji społecznej. Krakowski Klub Książki będzie popularyzował czytelnictwo i aktywizował rozmowy o wątkach poruszanych w utworach literackich współczesnych i dawnych. 
 
Instruktor Krakowskiego Klubu Książki będzie swego rodzaju przewodnikiem, który wyszukuje interesujące, prowokujące do dyskusji propozycje literackie, a następnie za pomocą metod dydaktycznych nawiguje pośród znaczeń tekstu. Spotkania wokół literaturyj przyczynią się do ożywienia dzielnicy. Wydzielą w niej przestrzeń do dynamicznej wymiany myśli i obcowania nie tylko z literaturą, ale i z innymi czytelnikami. 
 
Rolą prowadzącego jest 
1) wsparcie procesu analizy tekstu, by uwydatnić zawarte w nim znaczenia 
2) moderowanie dyskusji, aby każdy w bezpiecznej i nieoceniającej przestrzeni mógł się podzielić swoim doświadczeniem czytelniczym
3) stworzenie przestrzeni do swobodnej socjalizacji po zajęciach.
 
Spotkania Krakowskiego Klubu Książki na terenie Dzielnicy I ulegającej stopniowej gentryfikacji - w swojej skali - przyczynią się do społecznego ożywienia, integracji tej dzielnicy i sprawią, że będzie to miejsce dla jej mieszkańców. Staną się też okazją do spotkań międzypokoleniowych i nawiązania nici sąsiedzkiego porozumienia.
 
Przeżywanie literatury jest zarazem przeżywaniem siebie w całej dynamice stanów, myśli i uczuć, jest przeżywaniem kultury jako całości, a także przeżywaniem świata w całej jego złożoności. Przeżywanie literatury prowadzi do zadawania pytań i szukania odpowiedzi, prowadzi do sprawdzenia swojego systemu wartości, do lepszego rozumienia siebie i świata,  
 
Poza kontekstem szkolnym niewiele jest okazji w życiu dorosłego człowieka, by nie tylko przeczytać utwór literacki - ale również go głębiej przeanalizować. Jeśli zrobi się to bez ocen i bez presji pod przewodnictwem kogoś wykwalifikowanego), można temu wierszowi bądź fragmentowi powieści przyjrzeć się na tyle wnikliwie, by dostrzec w tekście nowe jego aspekty, szczegóły, warstwy, inne sposoby rozumienia. 
 
Niewiele jest również w dorosłym życiu codziennym przestrzeni na dyskusję o literaturze, otwarte mówienie o swoich wrażeniach, skojarzeniach, o tym jak po chwili spędzonej przy dobrej literaturze, zmienia się moje postrzeganie jakiejś sprawy lub aspektu życia. 
 
Bardzo ważnym celem tego typu zajęć jest spotkanie, stworzenie wspólnoty. Literatura może być doskonałym pretekstem i platformą do spotkania z drugim człowiekiem. Do dialogu, do szukania wspólnych mianowników doświadczeń, ale i do akceptowania różnic. Do uwspólniania życiowych postaw, wzlotów, ale i do odczarowywania upadków, chwilowych trudności czy zmagań.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wynagrodzenie dla instruktora (wraz z materiałami) 250 zł za 1,5 h zajęć x 63 spotkania = 15 750 zł 15 750,00 PLN
kubeczki czajnik herbata kubeczki 60 sztuk x 3 zł = 180 zł czajnik 3 sztuki x 30 zł = 90 zł herbata około 600 zł 870,00 PLN
gadżety na zakończenie cyklu dla najaktywniejszych uczestników zajęć 60 x 50 zł (książka) 3 000,00 PLN
Promocja plakaty, ulotki, strona na FB i jej moderowanie, honorarium dla grafika 5 380,00 PLN
25 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wybór instruktora znalezienie instruktora spełniającego kryteria (wykształcenie polonistyczne i doświadczenie pedagogiczne) i podpisanie umowy styczeń 2021
Zakup materiałów (zestawów herbacianych) wyszukanie i zakup czajników kubków herbaty styczeń 2021
Zajęcia Krakowskiego Klubu Książki zajęcia raz na dwa tygodnie w trzech lokalach w godzinach wieczornych, obsługa promocji luty 2021-grudzień 2021
Zakup książek Zakup książek na zakończenie cyklu zajęć, wręczenie uczestnikom i zakończenie listopad/grudzień 2021
Charakterystyka długoterminowych skutków: Zadaniem projektu jest budzenie i kształtowanie zainteresowań czytelniczych, aktywizacja i integracja środowisk skupionych wokół biblioteki, a także kształtowanie umiejętności korzystania ze źródeł informacji. Książka wzbogaca zarówno rozwój intelektualny i emocjonalny, jak i dostarcza rozrywki swoim odbiorcom, przez co wpływa na kształtowanie postaw społecznych.
powrót