Szydełko, koraliki, matematyka.
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 11 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 149, ul. Bujaka 15 Kraków
Opis projektu
Warsztatowe zajęcia z szydełkowania dla dzieci z klas 3-8 i z tkactwa koralikowego dla dzieci z klas 1-8.
przy tym wykorzystywać działania matematyczne (dodawanie, odejmowanie, dzielenie, mnożenie) do obliczania
ilości ściegów i porównywania ich ze schematami.
Po opanowaniu zasad techniki będą wykonywać proste formy geometryczne, pozwalające na tworzenie małych
zabawek, ozdób i innych przedmiotów użytkowych.
Zapoznają się z różnymi rodzajami włóczek i szydełek.
Projekt „Szydełko, koraliki, matematyka” skierowany jest do uczniów szkół podstawowych znajdujących się na terenie Dz. XI, oraz do uczniów zamieszkałych na terenie Dz. XI uczęszczających do szkół podstawowych na terenach innych dzielnic
Zapisy będą odbywały się w sekretariacie SP nr 149 wg kolejności zgłoszeń.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem projektu jest nauczenie dzieci techniki, która dla wielu może stać się hobby, a co za tym idzie czas spędzony na pracach ręcznych, będzie czasem z dala od komputera i innych urządzeń medialnych.
Obie zaproponowane techniki wspaniale rozwijają zdolności poznawcze i sprawność manualną. Poprawiają koordynację ruchową i uczą zarządzania wieloma informacjami jednocześnie – materiały wykorzystywane na zajęciach mają kolor, teksturę , posługując się narzędziami trzeba wykonywać określone ruchy, umieć przełożyć to co się widzi, na to co trzeba zrobić.
Praca na warsztatach dostarcza wielu bodźców dotykowych, a w czasach kiedy palce dzieci najczęściej mają kontakt z płaską, szklaną powierzchnią jest to tym bardziej cenne.
Samo szydełkowanie i tkactwo koralikowe to techniki opierające się na liczeniu, dodawaniu i mnożeniu. Projektując prace korzysta się z zasad geometrii i tak mimowolnie ćwiczy się zdolności matematyczne.
Zajęcia tego typu mają działanie uspokajające, poprawiające pamięć i koncentrację oraz podnoszące samoocenę. Stymulują i rozwijają wrażliwość wzrokową i dotykową, minimalizują postawy agresywne, pomagają odreagować napięcia, zachęcają do podejmowania inicjatywy, rozwijają samodzielność i wytrwałość.
Podarowanie dzieciom nowej umiejętności ma także czysto praktyczny wymiar – będą umiały zrobić coś, co się przyda. Coś dla siebie lub na prezent. I to coś będzie niepowtarzalne.
Zajęcia tego typu były prowadzone w latach poprzednich w Szkole Podstawowej nr 164. Zainteresowanie zajęciami było bardzo duże. W ciągu każdego z sześciu lat w zabawie z rękodziełem brało udział ponad 100 dzieci z klas 1-5. Udział w zajęciach był nieodpłatny, rodzice płacili tylko za materiały.
Niestety w kolejnym roku zmieniły się zasady i zajęcia musiałyby stać się płatne. Przekroczyło to możliwości finansowe większości rodziców i nie udało się zebrać grupy.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Promocja i reklama | Projekty i druk plakatów i ulotek | 600,00 PLN |
Wynajem sali. | 224h X 25PLN | 5 600,00 PLN |
Narzędzia i materiały do zajęć. | Szydełka, nożyczki, znaczniki, włóczki, igły, druciki, żyłka, koraliki, półfabrykaty (bigle, zapięcia itp.), sznurek, papier, filc, tkaniny, artykuły pasmanteryjne itp. | 6 000,00 PLN |
Wynagrodzenie instruktorów. | Wynagrodzenie jednego instruktora za 1h zajęć wynosi 100 PLN, ilość godzin w projekcie- 224. Każda godzina zajęć prowadzona jest przez 2 instruktorów. 224h x 100 PLN x 2 instruktorów. | 44 800,00 PLN |
57 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Zapisy. | Sekretariat SP. nr 149 ul. Bujaka 15 | 1.02.2021-10.02.2021 |
Zakończenie rekrutacji. | Ogłoszenie list dzieci zapisanych na warsztaty z podziałem na grupy. | 11.02.2021 |
Organizacja warsztatów w okresie marzec - czerwiec | marzec - 38h kwiecień - 28h, maj - 32h, czerwiec - 20h | 1.03.2021-24.06.2021 |
Organizacja warsztatów w okresie wrzesień - grudzień. | wrzesień - 24h październik - 32h listopad - 30h grudzień - 20h | 13.09.2021-23.12.2021 |