Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 11 NR 8:

Szydełko, koraliki, matematyka.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 11 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 149, ul. Bujaka 15 Kraków

Opis projektu

Warsztatowe zajęcia z szydełkowania dla dzieci z klas 3-8 i z tkactwa koralikowego dla dzieci z klas 1-8.

Uczestnicy w formie zabawy poznają zasady posługiwania się szydełkiem i nauczą się podstawowych splotów. Będą
przy tym wykorzystywać działania matematyczne (dodawanie, odejmowanie, dzielenie, mnożenie) do obliczania
ilości ściegów i porównywania ich ze schematami.
Po opanowaniu zasad techniki będą wykonywać proste formy geometryczne, pozwalające na tworzenie małych
zabawek, ozdób i innych przedmiotów użytkowych.
Zapoznają się z różnymi rodzajami włóczek i szydełek.
Na zajęciach z tkactwa koralikowego dzieci opanują technikę polegającą na odpowiednim nawlekaniu koralików na druciki, żyłki itp pozwalającą na tkanie  konkretnych  form płaskich lub przestrzennych wg wzoru. Wykorzystując półfabrykaty typu: zapięcia, bigle, zawieszki, zapinki, będą mogły tworzyć proste elementy biżuterii - bransoletki, naszyjniki, kolczyki, breloczki. chętni będa mogli próbować swych sił w tworzeniu trudniejszych prac typy wianki komunijne lub krakowskie.
Po opanowaniu zasad powyższych technik, dzieci na zajęciach będą tworzyły wg otrzymanego schematu, lub będą wykonywały własne projekty, wykorzystując własną inwencję twórczą.
W zajęcia z szydełkowania i tkactwa koralikowego będa wplatane elementy innych technik rękodzielniczych  z wykorzystaniem różnych materiałów takich  jak: papier, tkanina, sznurek, filc, rozmaite artykuły pasmanteryjne itp.
 
Uczestnicy: 
Warsztaty szydełkowania: 4 grupy po 10 osób = 40 osób
Warsztaty tkactwa koralikowego 4 grupy po 15 osób = 60 osób
Łączna ilość uczestników 100 osób
Wszystkie narzędzia i materiały potrzebne do zajęć będą zapewnione.
Ze względu na warsztatowy charakter zajęć, wiek uczestników i na to, że dzieci w większości będą dopiero zaczynały swoją przygodę z daną techniką, z każdą grupą będzie pracowało jednocześnie 2 instruktorów.
Każda grupa będzie miała zajęcia raz w tygodniu i będą one trwały 60 minut.
Planuje się, żeby w każdym tygodniu  odbywało się 8 warsztatów: 4 szydełkowania i 4 tkactwa koralikowego. Dokładny plan zajęć uzależniony jest od dostępności sal lekcyjnych i będzie uzgodniony z dyrekcją szkoły.
Projekt „Szydełko, koraliki, matematyka”  skierowany jest do uczniów szkół podstawowych znajdujących się na terenie Dz. XI, oraz do uczniów zamieszkałych na terenie Dz. XI uczęszczających do szkół podstawowych na terenach innych dzielnic
Zapisy będą odbywały się w sekretariacie SP nr 149 wg kolejności zgłoszeń.
Warsztaty będą się odbywać  w okresie od marca do grudnia 2021 roku z uwzględnieniem 2 miesięcznej przerwy wakacyjnej, czyli 2 x po 4 miesiące.
Łączna ilość godzin warsztatów w projekcie - 224
 
 

 

 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Celem projektu jest nauczenie dzieci techniki, która dla wielu może stać się hobby, a co za tym idzie czas spędzony na pracach ręcznych,  będzie czasem z dala od komputera i innych urządzeń medialnych.
Obie zaproponowane techniki wspaniale rozwijają zdolności poznawcze i sprawność manualną. Poprawiają koordynację ruchową i uczą zarządzania wieloma informacjami jednocześnie – materiały wykorzystywane na zajęciach mają kolor, teksturę , posługując się narzędziami trzeba wykonywać określone ruchy, umieć przełożyć to co się widzi, na to co trzeba zrobić.
Praca na warsztatach dostarcza wielu bodźców dotykowych, a w czasach kiedy palce dzieci najczęściej mają kontakt z płaską, szklaną powierzchnią jest to tym bardziej cenne.
Samo szydełkowanie i tkactwo koralikowe to techniki opierające się na liczeniu, dodawaniu i mnożeniu. Projektując prace korzysta się z zasad geometrii i tak mimowolnie ćwiczy się zdolności matematyczne.
Zajęcia tego typu mają działanie uspokajające, poprawiające pamięć i koncentrację oraz podnoszące samoocenę. Stymulują i rozwijają wrażliwość wzrokową i dotykową, minimalizują postawy agresywne, pomagają odreagować napięcia, zachęcają do podejmowania inicjatywy, rozwijają samodzielność i wytrwałość.
Podarowanie dzieciom nowej umiejętności ma także czysto praktyczny wymiar – będą umiały zrobić coś, co się przyda. Coś dla siebie lub na prezent. I to coś będzie niepowtarzalne.
Zajęcia tego typu były prowadzone w latach poprzednich w Szkole Podstawowej nr 164. Zainteresowanie zajęciami było bardzo duże. W ciągu każdego z sześciu lat w zabawie z rękodziełem brało udział ponad 100 dzieci z klas 1-5. Udział w zajęciach był nieodpłatny, rodzice płacili tylko za materiały.
Niestety w kolejnym roku zmieniły się zasady i zajęcia musiałyby stać się płatne. Przekroczyło to możliwości finansowe większości rodziców i nie udało się zebrać grupy. 

Obecnie, kiedy wiele rodzin dotkniętych zostało kryzysem spowodowanym pandemią, a dostęp do bezpłatnych zajęć dla dzieci jest coraz bardziej ograniczony, szczególnie zasadne wydaje się wykorzystanie środków Budżetu Obywatelskiego na ten cel.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Promocja i reklama Projekty i druk plakatów i ulotek 600,00 PLN
Wynajem sali. 224h X 25PLN 5 600,00 PLN
Narzędzia i materiały do zajęć. Szydełka, nożyczki, znaczniki, włóczki, igły, druciki, żyłka, koraliki, półfabrykaty (bigle, zapięcia itp.), sznurek, papier, filc, tkaniny, artykuły pasmanteryjne itp. 6 000,00 PLN
Wynagrodzenie instruktorów. Wynagrodzenie jednego instruktora za 1h zajęć wynosi 100 PLN, ilość godzin w projekcie- 224. Każda godzina zajęć prowadzona jest przez 2 instruktorów. 224h x 100 PLN x 2 instruktorów. 44 800,00 PLN
57 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Zapisy. Sekretariat SP. nr 149 ul. Bujaka 15 1.02.2021-10.02.2021
Zakończenie rekrutacji. Ogłoszenie list dzieci zapisanych na warsztaty z podziałem na grupy. 11.02.2021
Organizacja warsztatów w okresie marzec - czerwiec marzec - 38h kwiecień - 28h, maj - 32h, czerwiec - 20h 1.03.2021-24.06.2021
Organizacja warsztatów w okresie wrzesień - grudzień. wrzesień - 24h październik - 32h listopad - 30h grudzień - 20h 13.09.2021-23.12.2021

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Propozycja zadania w zakresie nauki szydełkowania i tkactwa koralikowego z elementami innych technik rękodzielniczych dla uczniów szkół podstawowych, połączona z praktycznym zastosowaniem zdobytych umiejętności przy wykorzystaniu prostych działań matematycznych. Realizacja projektu wpłynie na rozwijanie zdolności manualnych i kształtowanie zdolności poznawczych dzieci. Szydełkowanie poprawia koordynacje ruchową i uczy zarządzania wieloma informacjami jednocześnie. Korzystanie z szydełka sprzyja nauce zasad geometrii oraz ćwiczy zdolności matematyczne. Ponadto, uspokaja, poprawia pamięć i koncentrację, podnosi samoocenę.
powrót