Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 8 NR 20:

ZIELONY RYNECZEK NA OSIEDLU PODWAWELSKIM

Projekt odrzucony: Projekt nie może być zrealizowany z powodów, o których mowa w par. 17 ust. 1 pkt 6) i 7) Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, gdyż nieruchomość, na której projekt miałby być realizowany nie znajduje się we władaniu Miasta, a jego realizacja naruszałaby prawa osób trzecich. Wydział Spraw Administracyjnych nie jest zarządcą nieruchomości objętej projektem i nie posiada wiedzy, czy nie jest ona oddana innemu podmiotowi w jakąś formę użytkowania, jakie jest dopuszczone przez zarządcę przeznaczenie, czy aktualny sposób jej użytkowania jest zgodny z tym przeznaczeniem. Na podstawie opinii w tej sprawie uzyskanych m.in. do GS UMK, ZDMK, Przewodniczącego Zespołu Zadaniowego ds. uzupełnienia w bazie danych ewidencji gruntów i budynków informacji o podmiotach zarządzających bądź gospodarujących nieruchomościami będącymi wyłączną własnością Gminy Miejskiej Kraków okazało się, że na całej powierzchni działki nr 132/97 obr. 11 Podgórze (na której miałby być realizowany projekt) ustanowiona jest droga konieczna do działki nr 132/29 obr. 11 Podgórze (postanowieniami: Sądu Rejonowego dla Krakowa-Podgórza w Krakowie Wydział XII Cywilny sygn.. akt XII Ns 4/15/P z 4.11.2015 r. i Sądu Okręgowego sygn.. akt II Ca 1212/16 z 23.03.2017 r.). W otrzymanych opiniach napisano, iż: „charakter i zakres ustanowionej przez Sąd służebności (cała działka obciążona jest wskazaną wyżej służebnością) uniemożliwia Gminie dokonywanie czynności, które utrudniałyby wykonywanie wskazanej wyżej służebności – a więc Gmina nie dysponuje możliwością używania powyższej nieruchomości”. Niezależnie od tego, dla skonfrontowania stanu prawnego z faktycznym, pracownicy SA przeprowadzili wizję objętej projektem działki nr 132/97 obr. 11 Podgórze. Poprzez tę działkę odbywa się dojazd do budynku zlokalizowanego na nieruchomości bezpośrednio do niej przylegającej (na działce nr 132/29 obr. 11 Podgórze) i nie jest możliwy dojazd do tego budynku w inny sposób. Stan faktyczny potwierdza zatem stan prawny ustalony sądownie i potwierdza, że postanowienia sądów są realizowane. Należy również dodać, że realizacja projektu stałaby też w sprzeczności z obowiązującymi w mieście politykami i zarządzeniami Prezydenta (a więc projekt nie mógłby być realizowany także z powodów wskazanych w § 17 ust. 1 pkt 5 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Zgodnie z obowiązującym w Krakowie prawem wszystkie 15 miejskich targowisk w Krakowie działa na zasadzie dzierżawy. Jednak dzierżawa nieruchomości to oddanie jej do używania i pobierania pożytków w zamian za umówiony czynsz. Na podstawie zawartej umowy dzierżawy podmiot prywatny prowadzi targowisko, czerpie z niego pożytki (z opłat uiszczanych przez sprzedawców za możliwość prowadzenia handlu), a w zamian płaci Miastu czynsz dzierżawny. Zgodnie z projektem w Krakowie powstać by miało natomiast jedno miejsce, w którym przedsiębiorcy („operator” targowiska i sprzedawcy) działać będą na zasadach zupełnie odmiennych – sprzedawać będą za darmo, a koszt całego przedsięwzięcia będzie ponosić Miasto (płacąc za to zewnętrznemu operatorowi). Proponowane działanie jest jednak niezgodne z przyjętym w Krakowie modelem funkcjonowania targowisk, gdyż stworzyłoby nierówne warunki dla prowadzenia handlu zarówno dla samych kupców (na działce nr 132/97 obr. 11 Podgórze handlowaliby za darmo, a we wszystkich innych lokalizacjach odpłatnie) jak i dla podmiotów organizujących ten handel („operator” działki nr 132/97 obr. 11 Podgórze otrzymywałby od Miasta wynagrodzenie za realizację takiej usługi, a wszyscy inni dzierżawcy targowisk płaciliby Miastu czynsz za możliwość prowadzenia targowiska). W opinii Wydziału Spraw Administracyjnych koszt projektu jest też znacząco niedoszacowany, gdyż pewne niezbędne dla realizacji projektu działania nie zostały w nim uwzględnione. Ponieważ z powodów wymienionych powyżej realizacja projektu nie jest możliwa, nie było zasadne szacowanie nowego, rzeczywistego budżetu projektu. Ponadto, w odległości ok. 1300 m od działki objętej projektem funkcjonuje miejskie targowisko „Rynek Dębnicki”. Targowisko posiada doświadczonego administratora i niezbędną infrastrukturę dla prowadzenia handlu, również okrężnego przez sprzedawców warzyw i owoców – o czym jest mowa w projekcie. Jeżeli Autorka projektu ma kontakt z konkretnymi osobami, które chciałyby prowadzić sprzedaż swoich płodów rolnych w tym rejonie Krakowa to służymy pomocą w nawiązaniu kontaktu z dzierżawcą targowiska i ewentualnych rozmowach z nim w celu wypracowania modelu współpracy zadowalającego wszystkie strony. Taka alternatywa nie wymaga ani dodatkowych nakładów finansowych na przygotowanie i prowadzenie przedsięwzięcia, ani czasu, ani wyłaniania podmiotu, który będzie to organizował, ani poddawania rozwiązania pod głosowanie mieszkańców. Sprzedawcy będą jednak zobowiązani do uiszczania dziennej opłaty targowej (na rzecz GMK) oraz opłaty za udostępnienie miejsca (na rzecz administratora targowiska).

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 8 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Działka 132/97, powierzchnia: 134 m2

Opis projektu

Świeże i sezonowe warzywa i owoce na "Zielonym ryneczku" prosto od działkowca lub lokalnego rolnika!

"Zielony Ryneczek" to inicjatywa, która daje możliwość zakupu świeżych, sezonowych warzyw i owoców prosto od działkowców oraz lokalnych rolników, którzy mają swoje gospodarstwa oddalone maksymalnie do 100 km od Krakowa. Warzywa i owoce, które kupujemy i jemy, a które są także uprawiane w Polsce, wcale nie muszą być transportowane z innych krajów. Najlepsza dla nas żywność to ta sezonowa, wyprodukowana lokalnie i w tradycyjny sposób. Chcemy jeść marchewkę z Małopolski, a nie sprowadzaną z Włoch.

Zielony ryneczek - gdzie i kiedy?

Zielony Ryneczek będzie zlokalizowany przy ul. Kapelanka, niedaleko pawilonów handlowych. Każdy mieszkaniec osiedla Podwawelskiego będzie mógł dotrzeć tam na piechotę w maksymalnie 10 minut. Niedaleko jest także przystanek tramwajowy „Słomiana”.

Dwa razy w tygodniu, w piątek i sobotę w określonych godzinach okoliczni działkowcy oraz lokalni rolnicy będą mogli sprzedawać swoje plony prosto ze swoich „mobilnych” straganów czyli samochodów  lub składanych stoisk. Miejsce sprzedaży będzie dostępne dla działkowców oraz lokalnych rolników za darmo za wcześniejszą rezerwacją miejsca. W piątki i soboty powinien być ustalony zakaz parkowania w tym miejscu. 

W Krakowie istnieje kilka miejsc, gdzie sprzedawane są warzywa i owoce, choć niekoniecznie prosto od rolnika, takie jak Stary Kleparz, Nowy Kleparz, Hala Targowa. Czas, aby na osiedlu Podwawelskim także takie miejsce powstało.



Kwestie techniczne
Zielony Ryneczek powinien być obsługiwany przez Miasto, które wytypuje do tego zadania odpowiednią osobę tzw. operatora. W dni “Zielonego Ryneczka” ta osoba będzie odpowiedzialna za przygotowanie miejsca pod stoiska oraz uporządkowanie terenu po zamknięciu miejsca.
Miasto powinno zapewnić składane stoliki oraz opcjonalnie ToiToi. Prawdopodobnie byłaby możliwość, aby osoby sprzedające mogły skorzystać z toalety w pobliskich restauracjach za opłatą.

UWAGA: obecnie to miejsce jest wykorzystywane jajo parking.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wraz z otwarciem hipermarketów oraz mniejszych sieciowych sklepów, oferujących tanią, ale niekoniecznie zdrową żywność, zniknęły z naszego osiedlowego krajobrazu małe sklepiki spożywcze, a warzywniaków jest jak na lekarstwo. Sprzedawane w “sieciówkach” owoce i warzywa są sprowadzane z najodleglejszych zakątków świata, pomimo, że te same warzywa i owoce są uprawiane w nas w Małopolsce czy ościennych województwach. W ten sposób, my, mieszkańcy, straciliśmy możliwość wyboru. Nawet jeśli chcielibyśmy kupować produkty lokalne, to nie możemy tego zrobić nigdzie blisko domu.
Oferowanie nam przez hipermarkety produktów uniwersalnych, tanich i łatwych w uprawie powoduje, że tracimy wiele tradycyjnych, typowo polskich odmian warzyw i owoców. W hipermarkecie nie kupimy takich gatunków jabłek jak: mekintosz, kosztela, antonówka, delikates, reneta szara. A na Zielonym Ryneczku na Osiedlu Podwawelskim być może będzie na to szansa.

1. Zakup żywności prosto od działkowców czy lokalnych rolników to:

  • dostęp do świeżych, sezonowych warzyw i owoców
  • oszczędność pieniędzy (zakupy bez zbędnych pośredników)
  • wsparcie, małych rodzinnych gospodarstw rolnych
  • ograniczenie śladu węglowego (mniejsza emisja CO2) dzięki krótszemu transportowi i krótszemu łańcuchowi dostaw
  • zmniejszenie ilość zbędnych opakowań plastikowych
  • większa świadomość żywieniowa

Zacznijmy świadomie podejmować decyzje konsumenckie. Kupujmy świeże, sezonowe i ekologiczne produkty, które są zdrowe dla nas.  Wspierajmy lokalnych przedsiębiorców, a także chrońmy nasze środowiska.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Składany stolik o lekkiej konstrukcji 20 szt. 2 000,00 PLN
Składane krzesełko turystyczne (20 szt.) 600,00 PLN
Składane parasole ogrodowe (5 szt) 1 000,00 PLN
Promocja outdoor Plakaty promocyjne B2 (500 szt) + projekt graficzny + rozwieszenie 500,00 PLN
Promocja w social media Facebook, Instagram 500,00 PLN
4 600,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Uruchomienie Zielonego Ryneczka Od 5 marca w każdy piątek i sobotę. Godziny do ustalenia. 5 marca 2021

Galeria

powrót