Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 88:

Sprawniej, oszczędniej i czyściej autobusem.

Projekt odrzucony: Na podstawie Regulaminu Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa - Rozdział 1 § 2 Realizacja projektów w ramach budżetu obywatelskiego odbywa się w cyklu jednorocznym na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych - wskazane zadanie jest wieloletnim. § 17.1 W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty (Pkt. 2), których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § 13 ust. 2 do 3 regulaminu (Pkt 4), które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. Projekt wymaga szeregu zmian, które obejmują zarówno doposażenie autobusów jak i zmiany w zakresie infrastruktury. Wykrywanie pojazdów przez sterowniki jest realizowane poprzez zastosowanie komputerów pokładowych z nadajnikiem GPS oraz modułem radiowym, w które muszą być wyposażone wszystkie autobusy komunikacji miejskiej (ok. 250 autobusów tego wyposażenia nie ma x koszt montażu autokomputera 40 000,00 zł = 10 000 000,00 zł). Jednocześnie wprowadzenie priorytetu dla komunikacji autobusowej wymaga również zastosowania sterowników, które będą komunikować się z nadajnikami znajdującymi się w pojeździe oraz wyposażenia skrzyżowań w system nadzoru ruchu wraz z niezbędną infrastrukturą teletechniczną.Ponadto, w celu wdrożenia priorytetu dla komunikacji autobusowej, należy dostosować algorytm sterowania ruchem na danym ciągu ulicznym, tak aby uwzględniał uprzywilejowanie, co wymaga zaktualizowania projektów ruchowych i elektrycznych dla wszystkich skrzyżowań (koszt na jednym ciągu ruchu wynosi ok. 400 000,00 zł). Prace, jakie należy wykonać w celu wdrożenia priorytetu dla komunikacji autobusowej wymagają znacznych środków, które przekraczają kwotę przeznaczoną na realizację projektu o charakterze ogólnomiejskim. Według otrzymanej opinii MPK "propozycja skierowania autobusów doposażonych na wskazane, wybrane ciągi komunikacyjne budzi zastrzeżenia. Z przyczyn techniczno-organizacyjnych możliwe jest tylko kompleksowe działanie, zapewniające obsługę autobusów wyposażonych w autokomputery na wszystkich terenach w mieście. Dopóki nie wszystkie autobusy posiadają odpowiednie urządzenia, nie można zagwarantować, że na danej trasie będzie jeździł autobus wyposażony w autokomputer. Dlatego też opowiadamy się za całościowym wdrożeniem wniosku".

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Miasto Kraków - główne ciągi autobusowej.

Dodatkowe lokalizacje: 1. Ciąg ulic: Kamieńskiego-Konopnickiej-Aleje-Al. 29-listopada (z odnogą: Czarnowiejska-Nawojki_Armii krajowej). 2. Ciąg ulic: Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Bora-Komorowskiego-Al. Andersa (z odnogą Dobrego Pasterza). 3. Ciąg ulic. Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, Nowohucka 4. Ciąg: Conrada-Opolska-Lublańska-Bor-Komorowskiego

Opis projektu

Wprowadzenie priorytetu dla autobusów komunikacji miejskiej na ważniejszych ciągach autobusowych miasta Krakowa, czyli ciąg: Kamieńskiego-Konopnickiej-Aleje-Al. 29 listopada (z odnogą Czarnowiejska-Nawojki-Armii krajowej); ciąg: Brodowicza-Olszyny-Pilotów-Młyńska-Bora-Komorowskiego (z odnogą Lublańska-Dobrego Pasterza)-Al. Andersa; ciąg: Powstańców Śląskich- Powstańców Wielkopolskich- Nowohucka; ciąg: Conrada-Opolska-Lublańska-Bora-Komorowskiego (z odnogą Dobrego Pasterza). Ma to polegać na zapewnieniu autobusom komunikacji miejskiej zielonego sygnału, bez konieczności uprzedniego zatrzymania się (wyeliminowanie "czerwonych fali" dla autobusów), co zaowocowałoby spadkiem zużycia paliwa i emisji spalin oraz wzrostem prędkości komunikacyjnej autobusów. 

UZASADNIENIE PROJEKTU

W obecnej sytuacji autobusy - niestety - najłatwiej popadają w "czerwone fale" (czerwone światło na wszystkich sygnalizacjach pod rząd), czego skutkiem jest znaczny wzrost zużycia paliwa (podczas ruszania z miejsca zatłoczony przegubowiec spala dwudziestokrotnie więcej paliwa niż podczas jazdy), wzrost emisji spalin i spadek prędkości komunikacyjnej. Wyeliminowanie zatrzymań na czerwonym świetle spowodowałby znaczący spadek zużycia paliwa przez autobusy, spadek emisji spalin i wzrost prędkości komunikacyjnej, a także wydłużenie żywotności pojazdów. 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wykonanie detekcji nadjeżdżających autobusów i korekta oprogramowania sterowników (doposażenie niektórych autobusów w stosowne urządzenia - większość autobusów już je posiada) Wykonanie detekcji autobusów na sygnalizacjach (wykrywanie nadjeżdżającego autobusu) poprzez instalacje odpowiednich detektorów oraz korektę oprogramowania sterowanie ruchem. W niektórych autobusach doposażenie o odpowiednie urządzenie (większość autobusów już je posiada). 500 000,00 PLN
500 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Instalacja detektorów wykrywających autobusy miejskie, doposażenie autobusów w brakujące urządzenia, korekta programu sterowania sygnalizacją, koordynacja sygnalizacji. Wykonanie odpowiednich detektorów wykrywających autobusy, doposażenie autobusów (tych, które tego nie posiadają) we właściwe urządzenia, korekta oprogramowania sterowników sygnalizacji, wprowadzenie koordynacji świateł w miejscach, gdzie jest brak. wiosna 2021
powrót