Warsztaty pozytywnej komunikacji z dziećmi
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 1 - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Staromiejskie Centrum Kultury Młodzieży
Opis projektu
Celem projektu jest wsparcie osób opiekujących się małymi dziećmi w budowaniu przyjaznego, bezpiecznego środowiska, w którym dzieci mają okazję do budowania poczucia własnej wartości, ćwiczenia umiejętności społecznych oraz empatii dla siebie i innych. Nauczyciele i opiekunowie pracujący z małymi dziećmi przebywają z nimi przez znaczącą część dnia - dlatego tak ważne jest, aby wspierać ich w budowaniu bliskiej relacji z dzieckiem z zachowaniem jego i swojej autonomii oraz w efektywnej komunikacji z uwzględnieniem potrzeb obu stron tej interakcji.
Proponowane warsztaty wyposażą uczestników/czki w wiedzę o mechanizmach stojących za zachowaniami własnymi oraz podopiecznych. Poznają czynniki stresogenne, nauczą się ich wczesnego rozpoznawania i adekwatnego reagowania. Udoskonalą umiejętności wyrażania potrzeb i emocji, także w sytuacjach trudnych czy konfliktowych. Będą mogli/ły lepiej wspierać dzieci w budowaniu poczucia własnej wartości, odporności psychicznej, radzeniu sobie z trudnymi doświadczeniami, przeciwdziałaniu zbyt wysokiemu poziomowi stresu i zachowaniom agresywnym. Zdobędą umiejętności, dzięki którym pomogą dzieciom w budowaniu kompetencji społecznych, kształtowaniu słownika emocjonalnego (rozpoznawaniu, nazywaniu, opisywaniu potrzeb i emocji), właściwym reagowaniu na pojawiające się emocje, bezpiecznym wyrażaniu trudnych emocji, wypracowywaniu sposobów współpracy z innymi.
Uczestnicy/czki warsztatów będą mieć szansę pozyskać wiedzę i umiejętności, które mogą przydać się im także w codziennej komunikacji ze współpracownikami czy rodzicami dzieci, przyczyniając się do budowy bezpiecznej atmosfery dla wszystkich zaangażowanych w proces wychowawczy stron.
Warsztaty będa obejmowały trzy moduły tematyczne:
-Komunikacja w oparciu o Porozumienie bez Przemocy (NVC)
-Samoregulacja
-Pozytywna Dyscyplina
Warsztaty skierowane do niżej wymienionych grup osób pracujących w placówkach (przedszkolach/szkołach) samorządowych na terenie dzielnicy I lub mieszkających na terenie dzielnicy I i będących na co dzień pracownikami placówek samorządowych zlokalizowanych na terenie innych dzielnic Krakowa:
-kadry nauczycielskiej oraz osób na stanowiskach tzw. pomocy nauczyciela pracujących w przedszkolach samorządowych
-kadry nauczycielskiej klas 1-3 w samorządowych szkołach podstawowych
Krótka charakterystyka tematyki warsztatów:
Porozumienie bez Przemocy - Metoda komunikacji z innymi, której celem jest wyeliminowanie przemocy (słownej, fizycznej i emocjonalnej). Jest to możliwe dzięki skupieniu się na emocjach oraz na potrzebach wszystkich uczestników interakcji.
Więcej informacji np.
http://nvc.info.pl/nvc/
https://nvclab.pl/o-nvc/
https://web.archive.org/web/20180120102818/http://www.fpbp.most.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=58%3Aopismetody&catid=31%3Apodstawy-pbp&Itemid=46&lang=pl
Więcej informacji np.
- https://olgarymkiewicz.pl/samoregulacja-emocji-u-dzieci-self-reg/
- https://dziecisawazne.pl/uklad-nerwowy-reaguje-stres-czym-samoregulacja/
Pozytywna Dyscyplina - Zestaw praktycznych metod uczących ważnych umiejętności społecznych i życiowych w zachęcający dla dzieci i dorosłych, pełen szacunku sposób.
Więcej informacji np. https://pozytywnadyscyplina.pl/opis-metody/
Warsztaty poza ogólnym, teoretycznym wprowadzeniem do poszczególnych zagadnień będą skupiały się na praktycznym wykorzystaniu zdobytej wiedzy w codziennej pracy z małymi dziećmi (w wieku 3-6 lat).
W związku z tym Wnioskodawczyni proponuje, aby w przypadku gdyby liczba chętnych przekroczyła liczbę dostępnych miejsc pracownikom/czkom przedszkoli przyznać pierwszeństwo uczestnictwa. Dodatkowym proponowanym przeze mnie kryterium w takiej sytuacji jest także limit np. 2 uczestników/czek z tej samej placówki. Mam nadzieję, że osoby po odbyciu warsztatów będą dzieliły się wiedzą i umiejętnościami ze swoimi współpracownikami/czkami. Dzięki temu jest szansa na uzyskanie efektu kuli śniegowej i zainteresowanie tematami przedstawianymi na warsztatach większej liczby osób. Ponadto, uczestnicy warsztatów otrzymają pakiet wydawnictw w tematyce poruszanej na zajęciach, i zarówno oni, jak i dyrektorzy placówek, których są pracownikami zostaną zachęceni do dzielenia się nimi np. w formie ogólnodostępnej biblioteczki, która mam nadzieję będzie z czasem rozbudowywana o kolejne interesujące pozycje w tematyce wychowania i komunikacji.
Informacje praktyczne:
Proponowany zakres tematyczny warsztatów:
Moduł - Komunikacja w oparciu o Porozumienie bez Przemocy - 16 h
Moduł - Temat Samoregulacji - 4 h
Moduł - Metody Pozytywnej Dyscypliny - 6h
Ogółem 26 godzin szkoleniowych, rozbite np. na 6-8 spotkań odbywających się co 1-2 tygodnie.
-Pozytywna Dyscyplina dla przedszkolaków - Jane Nielsen - Książka dla rodziców, nauczycieli i opiekunów, którzy chcą wspierać maluchy (3-6 lat)
-Self-regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę - Agnieszka Stążka-Gawrysiak
-Edukacja wzbogacająca życie - Marshall Rosenberg
-Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami współczesnej rodziny - Małgorzata Musiał
Uwaga - Wnioskodawczyni nie czerpie z projektu korzyści materialnych, nie jest trenerką w żadnym z wymienionych tematów ani nie jest powiązana z osobą/grupą prowadzącą szkolenia w tych zakresach. Projekt nie jest napisany dla pieniędzy :)
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem projektu jest wsparcie osób opiekujących się małymi dziećmi w budowaniu przyjaznego, bezpiecznego środowiska, w którym dzieci mają okazję do budowania poczucia własnej wartości, ćwiczenia umiejętności społecznych oraz empatii dla siebie i innych. Nauczyciele i opiekunowie pracujący z małymi dziećmi przebywają z nimi przez znaczącą część dnia - dlatego tak ważne jest, aby wspierać ich w budowaniu bliskiej relacji z dzieckiem z zachowaniem jego i swojej autonomii oraz w efektywnej komunikacji z uwzględnieniem potrzeb obu stron tej interakcji.
Dzieci spędzające czas w przyjaznej, pełnej szacunku atmosferze będą miały jeszcze lepsze warunki do rozwoju, a dzięki stworzeniu w przedszkolach/szkołach biblioteczek z materiałami edukacyjnymi rodzice/opiekunowie/pozostała kadra placówek, w których pracują uczestnicy warsztatów, będą mogli poszerzać swoje kompetencje wychowawcze.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
wynajem sali szkoleniowej | za 26 godzin szkoleniowych (kwota brutto) | 1 300,00 PLN |
poczęstunek w formie przerwy kawowej lub podobnej | 3 600,00 PLN | |
26 godzin szkoleniowych | wynagrodzenie osoby prowadzącej + materiały szkoleniowe (kwota brutto) | 10 400,00 PLN |
zakup materiałów edukacyjnych (książek) dla uczestników/czek | za 26 godzin szkoleniowych (kwota brutto) | 2 000,00 PLN |
Przygotowanie i dystrybucja materiałów promocyjnych | (w tym oznaczenie projektu jako realizowanego w ramach Budżetu Obywatelskiego) | 200,00 PLN |
17 500,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
wybór trenerów prowadzących szkolenia | I kwartał 2021 | |
stworzenie materiałów informacyjno-promocyjnych | w tym: przesłanie ich do placówek samorządowych na terenie dzielnicy, zamieszczenie informacji na lokalnych stronach (np. Dzielnicy, Wydziału Edukacji itp.) | I kwartał 2021 |
nabór uczestników/czek | I kwartał 2021 | |
realizacja warsztatów | - | II kwartał 2021 |