Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 1 NR 45:

Bezpieczne Stare Miasto

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 1 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Projekt zakłada wykonanie wyniesionych przejść dla pieszych na progach w rejonach szkół znajdujących się w Dzielnicy I Stare Miasto, na następujących ulicach: Krowoderska, Miodowa, Michałowskiego, Sobieskiego.

Opis projektu

Projekt zakłada wykonanie wyniesionych przejść dla pieszych na progach zwalniających przy szkołach w Dzielnicy I Stare Miasto. Celem projektu jest poprawa bezpieczeństwa ze względu na wzmożony ruch pieszych, szczególnie dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół na terenie Dzielnicy I Stare Miasto. Wyniesione przejścia dla pieszych zostaną zrealizowane w możliwie najbliższej okolicy szkół, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
 

Na terenie Dzielnicy I Stare Miasto znajduje się 16 szkół podstawowych oraz 8 liceów.
Z uwagi na limit środków finansowych oraz obowiązujące przepisy uniemożliwiające wykonanie wyniesionych przejść dla pieszych w okolicy wszystkich szkół, w ramach złożonego wniosku możliwe będzie zrealizowanie przedmiotowych przejść dla pieszych w czterech wskazanych lokalizacjach.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Notorycznie w centrum Krakowa przekraczana jest prędkość przez kierowców pojazdów na wąskich ulicach miasta. Mimo strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h w centrum miasta, ulice Starego Miasta stają się coraz bardziej niebezpieczne dla pieszych. Ponad to w Dzielnicy I znajduje się bardzo dużo szkół krakowskich, których budynki czasem bezpośrednio graniczą z jednych z ulic tranzytowych, gdzie w godzinach szczytu, jest bardzo wzmożony ruch samochodowy. Natomiast gdy owego ruchu w danej chwili nie ma, u kierowców pojazdów wyzwala się chęć szybkiej i niebezpiecznej jazdy. Te wszystkie wymienione aspekty sprawiają, że dzieci oraz młodzież, codziennie idąc do szkoły, narażają się na niebezpieczeństwo spowodowane przez za szybko jadących kierowców pojazdów. W związku z powyższym, montaż spowalniaczy (wywyższenia) z przejściem dla pieszych doprowadzi do znacznej poprawy bezpieczeństwa oraz zmniejszenia hałasu, emitowanego przez jadące samochody, gdyż ich prędkość znacznie zmaleje.

Dodatkowym argumentem za wykonaniem wyniesionych przejść dla pieszych na progach, jest obecna sytuacja drogowa podczas pandemii. Pomimo spadku ruchu samochodowego, gołym okiem widać zwiększoną ponad normę prędkość przejazdową samochodów.
 
Autorem projektu obywatelskiego jest Tymoteusz Kołacz - uczeń jednych z krakowskich szkół w centrum miasta.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Projekt Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wymaganych decyzji 51 000,00 PLN
Realizacja Wykoanie wyniesionych przejść dla pieszych na progach 296 000,00 PLN
347 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Projekt Opracowanie dokumentacja projektowej wraz z uzyskaniem wymaganych decyzji I-III kwartał 2021 r.
Realizacja Wykonanie wyniesionych przejść dla pieszych na progach III--IV kwartał 2021 r.

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Kwota : 347 000,00 zł Termin realizacji: I–IV kwartał 2021 rok Skutki Wykonanie wyniesionych przejść dla pieszych na progach zwalniających odpowiednio oświetlonych w rejonie szkół na terenie Dzielnicy I Stare Miasto , zdecydowanie poprawi bezpieczeństwo i komfort użytkowników, szczególnie dzieci i młodzieży uczęszczających do szkół na wskazanych ulicach: Krowoderska, Miodowa, Michałowskiego, Sobieskiego. Uwaga: Na etapie szacowania kosztów trudno przewidzieć ostateczny zakres prac do realizacji wskazanych w ramach przedmiotowego projektu (konieczność przeprowadzenia konsultacji społecznych – zabudowa mieszkalna bezpośrednio przyległa do pasa drogowego, a wyniesione przejścia na progach generują zwiększenie emisji spalin, poziomu hałasu poprzez hamowanie przed i zwiększenie prędkości za progiem oraz drgania powodowane przejeżdżaniem pojazdów). Wobec powyższego może zajść konieczność ograniczenia zakresu robót do lokalizacji, dla których uzyska się pozytywną opinię lokalnej społeczności.
powrót