Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 2 NR 21:

Warsztaty pozytywnej komunikacji z dziećmi

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 2 - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 10 w Krakowie

Opis projektu

Celem projektu jest wsparcie osób opiekujących się małymi dziećmi w budowaniu przyjaznego, bezpiecznego środowiska, w którym dzieci mają okazję do budowania poczucia własnej wartości, ćwiczenia umiejętności społecznych oraz empatii dla siebie i innych. Nauczyciele i opiekunowie pracujący z małymi dziećmi przebywają z nimi przez znaczącą część dnia - dlatego tak ważne jest, aby wspierać ich w budowaniu bliskiej relacji z dzieckiem z zachowaniem jego i swojej autonomii oraz w efektywnej komunikacji z uwzględnieniem potrzeb obu stron tej interakcji.


Proponowane warsztaty wyposażą uczestników/czki w wiedzę o mechanizmach stojących za zachowaniami własnymi oraz podopiecznych. Poznają czynniki stresogenne, nauczą się ich wczesnego rozpoznawania i adekwatnego reagowania. Udoskonalą umiejętności wyrażania potrzeb i emocji, także w sytuacjach trudnych czy konfliktowych. Będą mogli/ły lepiej wspierać dzieci w budowaniu poczucia własnej wartości, odporności psychicznej, radzeniu sobie z trudnymi doświadczeniami, przeciwdziałaniu zbyt wysokiemu poziomowi stresu i zachowaniom agresywnym. Zdobędą umiejętności, dzięki którym pomogą dzieciom w budowaniu kompetencji społecznych, kształtowaniu słownika emocjonalnego (rozpoznawaniu, nazywaniu, opisywaniu potrzeb i emocji), właściwym reagowaniu na pojawiające się emocje, bezpiecznym wyrażaniu trudnych emocji, wypracowywaniu sposobów współpracy z innymi.
Uczestnicy/czki warsztatów będą mieć szansę pozyskać wiedzę i umiejętności, które mogą przydać się im także w codziennej komunikacji ze współpracownikami czy rodzicami dzieci, przyczyniając się do budowy bezpiecznej atmosfery dla wszystkich zaangażowanych w proces wychowawczy stron.

Warsztaty będa obejmowały trzy moduły tematyczne:
-Komunikacja w oparciu o Porozumienie bez Przemocy (NVC)
-Samoregulacja
-Pozytywna Dyscyplina
 

Warsztaty skierowane do niżej wymienionych grup osób pracujących w placówkach (przedszkolach/szkołach) samorządowych na terenie dzielnicy II lub mieszkających na terenie dzielnicy II i będących na co dzień pracownikami placówek samorządowych zlokalizowanych na terenie innych dzielnic Krakowa:

-kadry nauczycielskiej oraz osób na stanowiskach tzw. pomocy nauczyciela pracujących w przedszkolach samorządowych 
-kadry nauczycielskiej klas 1-3 w samorządowych szkołach podstawowych 


Krótka charakterystyka tematyki warsztatów:
Porozumienie bez Przemocy - Metoda komunikacji z innymi, której celem jest wyeliminowanie przemocy (słownej, fizycznej i emocjonalnej). Jest to możliwe dzięki skupieniu się na emocjach oraz na potrzebach wszystkich uczestników interakcji.
Więcej informacji np.
http://nvc.info.pl/nvc/
https://nvclab.pl/o-nvc/
https://web.archive.org/web/20180120102818/http://www.fpbp.most.org.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=58%3Aopismetody&catid=31%3Apodstawy-pbp&Itemid=46&lang=pl
 
Samoregulacja - Związana z radzeniem sobie ze stresem i napięciem. Dzięki poznaniu mechanizmów biologicznych stojących za stanem napięcia emocjonalnego, oraz umiejętności identyfikacji i zarządzania emocjami mamy szansę przeciwdziałać zbyt wysokiemu poziomowi stresu. W efekcie sprzyja to uczeniu się, koncentracji, dobremu samopoczuciu, także fizycznemu. 
Więcej informacji np.
- https://olgarymkiewicz.pl/samoregulacja-emocji-u-dzieci-self-reg/
- https://dziecisawazne.pl/uklad-nerwowy-reaguje-stres-czym-samoregulacja/ 

Pozytywna Dyscyplina - Zestaw praktycznych metod uczących ważnych umiejętności społecznych i życiowych w zachęcający dla dzieci i dorosłych, pełen szacunku sposób.
Więcej informacji np. https://pozytywnadyscyplina.pl/opis-metody/ 

Warsztaty poza ogólnym, teoretycznym wprowadzeniem do poszczególnych zagadnień będą skupiały się na praktycznym wykorzystaniu zdobytej wiedzy w codziennej pracy z małymi dziećmi (w wieku 3-6 lat).
W związku z tym Wnioskodawczyni proponuje, aby w przypadku gdyby liczba chętnych przekroczyła liczbę dostępnych miejsc pracownikom/czkom przedszkoli przyznać pierwszeństwo uczestnictwa. Dodatkowym proponowanym przeze mnie kryterium w takiej sytuacji jest także limit np. 2 uczestników/czek z tej samej placówki. Mam nadzieję, że osoby po odbyciu warsztatów będą dzieliły się wiedzą i umiejętnościami ze swoimi współpracownikami/czkami. Dzięki temu jest szansa na uzyskanie efektu kuli śniegowej i zainteresowanie tematami przedstawianymi na warsztatach większej liczby osób. Ponadto, uczestnicy warsztatów otrzymają pakiet wydawnictw w tematyce poruszanej na zajęciach, i zarówno oni, jak i dyrektorzy placówek, których są pracownikami zostaną zachęceni do dzielenia się nimi np. w formie ogólnodostępnej biblioteczki, która mam nadzieję będzie z czasem rozbudowywana o kolejne interesujące pozycje w tematyce wychowania i komunikacji.
 
Informacje praktyczne:
Proponowany zakres tematyczny warsztatów:
Moduł - Komunikacja w oparciu o Porozumienie bez Przemocy - 16 h
Moduł - Temat Samoregulacji - 4 h
Moduł - Metody Pozytywnej Dyscypliny - 6h
Ogółem 26 godzin szkoleniowych, rozbite np. na 6-8 spotkań odbywających się co 1-2 tygodnie.
 
Liczba uczestników - 16-20 osób
 
Spotkania będą odbywały się na terenie dzielnicy w jednej z prowadzonych przez samorząd jednostek (wstępną propozycją na ten moment jest Szkoła Podstawowa nr 10).
 
Proponowane (ostateczna lista powinna zostać skonsultowana z osobami prowadzącymi zajęcia) pozycje książkowe jako pakiet dla uczestników/czek:
-Pozytywna Dyscyplina dla przedszkolaków - Jane Nielsen - Książka dla rodziców, nauczycieli i opiekunów, którzy chcą wspierać maluchy (3-6 lat)
-Self-reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości - Stuart Shanker   
-Self-regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę - Agnieszka Stążka-Gawrysiak  
-Edukacja wzbogacająca życie - Marshall Rosenberg
-Dobra relacja. Skrzynka z narzędziami współczesnej rodziny - Małgorzata Musiał


Uwaga - Wnioskodawczyni nie czerpie z projektu korzyści materialnych, nie jest trenerką w żadnym z wymienionych tematów ani nie jest powiązana z osobą/grupą prowadzącą szkolenia w tych zakresach. Projekt nie jest napisany dla pieniędzy :)

UZASADNIENIE PROJEKTU

Celem projektu jest wsparcie osób opiekujących się małymi dziećmi w budowaniu przyjaznego, bezpiecznego środowiska, w którym dzieci mają okazję do budowania poczucia własnej wartości, ćwiczenia umiejętności społecznych oraz empatii dla siebie i innych. Nauczyciele i opiekunowie pracujący z małymi dziećmi przebywają z nimi przez znaczącą część dnia - dlatego tak ważne jest, aby wspierać ich w budowaniu bliskiej relacji z dzieckiem z zachowaniem jego i swojej autonomii oraz w efektywnej komunikacji z uwzględnieniem potrzeb obu stron tej interakcji.
 
Bezpośrednimi beneficjentami projektu są wymienieni wcześniej nauczyciele, ale prawdziwymi beneficjentami projektu są dzieci będące pod ich opieką a także ich rodzice/opiekunowie.
Dzieci spędzające czas w przyjaznej, pełnej szacunku atmosferze będą miały jeszcze lepsze warunki do rozwoju, a dzięki stworzeniu w przedszkolach/szkołach biblioteczek z materiałami edukacyjnymi rodzice/opiekunowie/pozostała kadra placówek, w których pracują uczestnicy warsztatów, będą mogli poszerzać swoje kompetencje wychowawcze.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
zakup materiałów edukacyjnych (książek) dla uczestników/czek 2 000,00 PLN
poczęstunek w formie przerwy kawowej lub podobnej 3 600,00 PLN
26 godzin szkoleniowych wynagrodzenie osoby prowadzącej + materiały szkoleniowe (kwota brutto) 10 400,00 PLN
wynajem sali szkoleniowej za 26 godzin szkoleniowych (kwota brutto) 780,00 PLN
Przygotowanie i dystrybucja materiałów promocyjnych (w tym oznaczenie projektu jako realizowanego w ramach Budżetu Obywatelskiego) 200,00 PLN
16 980,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
wybór trenerów prowadzących szkolenia I kwartał 2021
stworzenie materiałów informacyjno-promocyjnych w tym: przesłanie ich do placówek samorządowych na terenie dzielnicy, zamieszczenie informacji na lokalnych stronach (np. Dzielnicy, Wydziału Edukacji itp.) I kwartał 2021
nabór uczestników/czek I kwartał 2021
realizacja warsztatów II kwartał 2021

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Realizacja projektu poprzez organizację warsztatów w trzech modułach tematycznych, tj. Komunikacja w oparciu o Porozumienie bez Przemocy, Samoregulacja oraz Pozytywna Dyscyplina - ma na celu wsparcie osób opiekujących się małymi dziećmi w budowaniu przyjaznego, bezpiecznego środowiska, w którym dzieci mają możliwość budowania poczucia własnej wartości, ćwiczenia umiejętności społecznych oraz empatii dla siebie i innych. Uczestnicy projektu udoskonalą umiejętności wyrażania potrzeb i emocji, także w sytuacjach trudnych czy konfliktowych, jak również będą mogli lepiej wspierać dzieci, min. w radzeniu sobie z trudnymi doświadczeniami, budowaniu kompetencji społecznych, we właściwym reagowaniu na pojawiające się emocje, czy też przeciwdziałaniu zbyt wysokiemu poziomowi stresu i zachowaniom agresywnym.
powrót