Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 129:

Skocz na UEK – naziemne przejścia na całej Rakowickiej

Projekt odrzucony: OPINIA NEGATYWNA Na podstawie Uchwały Nr XXXV/903/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie Regulaminu Budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa : Rozdział 1 § 2 Realizacja projektów w ramach budżetu obywatelskiego odbywa się w cyklu jednorocznym na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. § 17. 1 W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: Pkt2) których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § ust.2 do 3 regulaminu. Pkt 4 ) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami , strategiami , programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta Pkt 6) które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności. Uzasadnienie: Zgodnie z opinią Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa wykonanie ww. zadania w formie zaproponowanej w przedmiotowym projekcie nie jest możliwe ze względu na brak możliwości zapewnienia bezpieczeństwa prawidłowej obsługi pieszych/rowerzystów. W chwili obecnej ciągłość ruchu pieszego jest zachowana poprzez istniejące przejście podziemne. W celu wykonania naziemnego przejścia konieczne jest wykonanie generalnej przebudowy skrzyżowania wraz z przebudową sygnalizacji świetlnej, która uwzględni normatywne miejsce dla niechronionych uczestników ruchu na przejściu przez Aleksandra Lubomirskiego /Wita Stwosza. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (§ 35 i 127) wymogiem jest zapewnienie azylu dla pieszych. Wyspa dzieląca jeżeli jest ona strefą oczekiwania dla pieszych powinna być, zgodnie z Rozporządzeniem jw., nie mniejsza niż 2,0 m. W tym przypadku warunek ten nie jest spełniony. Z uwagi na fakt, że ulica we wnioskowanym miejscu osiąga znaczny przekrój, w związku z tym konieczne byłoby zapewnienie pomiędzy jezdniami wysp azylu szerokości min. 3.0 m. Jest to niezbędne dla uczestników ruchu, którzy z różnych przyczyn nie mogliby przekroczyć przedmiotowej ulicy na raz podczas nadawania sygnału zielonego, bądź też w przypadku awarii sygnalizacji świetlnej umożliwiłoby przekroczenie ulic na „raty”. Wyznaczenie nowych przejść dla pieszych we wskazanej lokalizacji wymaga opracowania dokumentacji projektowej polegającej na przebudowie skrzyżowania związanej z wnioskowaną organizacją ruchu, przebudowie sygnalizacji oraz pozyskania stosownych uzgodnień i decyzji formalno-prawnych. Cykl realizacji procesu inwestycyjnego – 2-letni. Powyższe generuje znacznie koszty zadania (koszt zadania jest znacznie wyższy od kwoty maksymalnej przeznaczonej na realizację projektu o charakterze ogólnomiejskim tj. 1 280 000,00zł).

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Skrzyżowanie Rakowicka/Wita Stwosza/Lubomirskiego

Opis projektu

Propozycja zadania obejmuje wyznaczenie 2 naziemnych przejść dla pieszych, wraz z przejazdami dla rowerzystów, w ciągu ul. Rakowickiej, na skrzyżowaniu z ul. Wita Stwosza i ul. Aleksandra Lubomirskiego - koło Uniwersytetu Ekonomicznego.

Po stronie zachodniej, naziemne przejście dla pieszych przecinałoby ul. Wita Stwosza, łącząc północną i południową stronę ul. Rakowickiej. Ponadto, przejazd dla rowerzystów łączyłby drogę dla rowerów biegnącą w ciągu ul. Wita Stwosza po stronie północnej z bocznym, uspokojonym fragmentem ul. Aleksandra Lubomirskiego po stronie południowej.
Po stronie wschodniej, naziemne przejście dla pieszych przecinałoby ul. Aleksandra Lubomirskiego, łącząc północną i południową stronę ul. Rakowickiej. Ponadto, przejazd dla rowerzystów łączyłby drogę dla rowerów biegnącą w ciągu ul. Aleksandra Lubomirskiego po stronie północnej z bocznym, uspokojonym fragmentem ul. Aleksandra Lubomirskiego po stronie południowej.
Przy okazji realizacji zadania, postulujemy domalowanie czwartego, brakującego przejazdu dla rowerzystów, który po stronie południowej łączyłby 2 boczne (zachodni i wschodni), uspokojone fragmenty ul. Aleksandra Lubomirskiego po stronie południowej.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Ruch pieszych w ciągu ul. Rakowickiej, na skrzyżowaniu z ul. Wita Stwosza i ul. Aleksandra Lubomirskiego (nieopodal Uniwersytetu Ekonomicznego) odbywa się aktualnie wyłącznie przez przejścia podziemne.

Należy jednak zauważyć, pomimo iż przejścia te wybudowano stosunkowo niedawno (na początku XXI wieku), to generalnie podziemne przejścia dla pieszych są obecnie powszechnie uznawane za rozwiązania przestarzałe, jako, że były często budowane w Europie w latach 70. XX wieku w tym w Polsce Ludowej ze względu na popularność modernistycznych idei rozdzielania ruchu pieszego i samochodowego. Wadą przejść podziemnych pozbawionych jest brak funkcjonalności i nieprzyjazny charakter dla osób z dziećmi na wózkach, niepełnosprawnych i rowerzystów. Przejścia takie rzadko umożliwiają przejazd wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Z tego powodu od lat 90. XX wieku rozpoczęto w Polsce wyposażanie przejść podziemnych w windy. Niektóre przejścia podziemne wyposaża się także w schody ruchome. Aktualnie nie buduje się już praktycznie na świecie przejść podziemnych ponieważ są niefunkcjonalne. W niektórych miastach Europy zdecydowano się nawet na usunięcie przejść podziemnych, aby ułatwić komunikację osobom zmęczonym, starszym i z bagażami, co równocześnie wiąże się z likwidacją dominacji samochodów na ulicy i przywróceniem przejść dla pieszych czego przykładem są remonty ul. Babenberger w Wiedniu, ul. Krakowskie Przedmieście w Warszawie oraz Trasy W-Z w Łodzi. Z przykładów krakowskich warto zaś wspomnieć powstanie przejść naziemnych, funkcjonujących niezależnie od przejść podziemnych, na Moście Dębnickim.
Oraz na pl. Bohaterów Getta.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wyznaczenie 2 naziemnych przejść dla pieszych, wraz z przejazdami dla rowerzystów, w ciągu ul. Rakowickiej, na skrzyżowaniu z ul. Wita Stwosza i ul. Aleksandra Lubomirskiego - koło Uniwersytetu Ekonomicznego Wyznaczenie 2 naziemnych przejść dla pieszych, wraz z przejazdami dla rowerzystów, w ciągu ul. Rakowickiej, na skrzyżowaniu z ul. Wita Stwosza i ul. Aleksandra Lubomirskiego - koło Uniwersytetu Ekonomicznego 25 000,00 PLN
25 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wyznaczenie 2 naziemnych przejść dla pieszych, wraz z przejazdami dla rowerzystów, w ciągu ul. Rakowickiej, na skrzyżowaniu z ul. Wita Stwosza i ul. Aleksandra Lubomirskiego - koło Uniwersytetu Ekonomicznego Wyznaczenie 2 naziemnych przejść dla pieszych, wraz z przejazdami dla rowerzystów, w ciągu ul. Rakowickiej, na skrzyżowaniu z ul. Wita Stwosza i ul. Aleksandra Lubomirskiego - koło Uniwersytetu Ekonomicznego pierwsza połowa 2021 r.

Galeria

powrót