Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 2 NR 25:

Monitoring na pawilonie "Merkury"

Projekt odrzucony: W odpowiedzi na Projekt Obywatelski nr BO.D2.25/20, który dotyczy zainstalowania monitoringu na budynku pawilonu handlowego „Merkury” przy al. Pokoju 14 na Grzegórzkach, Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego uprzejmie informuje, że realizując zadania Gminy w pierwszej kolejności kierować należy się obowiązującymi przepisami prawa. Fakt ten wynika bezpośrednio z zapisów art. 7 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej „Organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa”. Norma ta powtórzona zostaje w art. 6 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego. Zadania związane z budową przez Gminę systemu monitoringu wizyjnego reguluje art. 9a ustawy o samorządzie gminnym „Gmina w celu zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli (…) może stosować środki techniczne umożliwiające rejestrację obrazu (monitoring) w obszarze przestrzeni publicznej, (..), jeżeli jest to konieczne do zapewnienia porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli lub ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej.” Zgodnie z zapisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) „(…) Dane osobowe powinny być przetwarzane tylko w przypadkach, gdy celu przetwarzania nie można w rozsądny sposób osiągnąć innymi sposobami”, w związku z czym monitoring wizyjny należy traktować jako jeden z elementów wielu innych działań zmierzających do budowy bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, a jego instalacja musi opierać się na obiektywnych przesłankach wynikających z analizy stanu bezpieczeństwa w danym rejonie. Decyzje dotyczące gospodarowania publicznymi środkami finansowymi regulowane są przez Ustawę o finansach publicznych, która w art. 44 ust 3 pkt 1 lit a i b nakłada obowiązek wydatkowania środków publicznych w sposób w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów zdanych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Na podstawie analizy Mapy Bezpieczeństwa, prowadzonej przez Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMK, w celu określenia potrzeby objęcia miejskim monitoringiem obszaru pawilonu handlowego „Merkury”, przeprowadzono analizę stanu bezpieczeństwa na zadanym obszarze. Przeprowadzona analiza opierała się na danych KMP na temat przestępczości i SMMK dotyczących wykroczeń oraz na informacjach uzyskanych od MCPU w Krakowie. Analizowane dane obejmowały zdarzenia mające miejsce w 2019 roku oraz w trakcie okresu od stycznia do marca 2020r. Analiza stanu bezpieczeństwa Zgodnie z dotychczasową praktyką, obszar analizy został poszerzony tak, aby pod uwagę wziąć również bezpieczeństwo na terenie bezpośrednio do niego przylegającym. Analizowany obszar zajmował więc powierzchnię 20 ha. Wszystkie zdarzenia zagregowane zostały do siatki heksagonalnej (powierzchnia oczka siatki 2500m2 ). 1. Analiza zgłoszonych przestępstw – Komenda Miejska Policji w Krakowie W roku 2019 na analizowanym obszarze wystąpiło 9 zdarzeń, które miały miejsca w przestrzeni publicznej. Pięciokrotnie dopuszczono się kradzieży, przy czym trzy razy była to kradzież z włamaniem. Czterokrotnie zniszczono cudzą rzecz. W bezpośrednim sąsiedztwie pawilonu „Merkury”, miały miejsce 3 zdarzenia – kradzież, kradzież z włamaniem i niszczenie cudzej rzeczy. W miesiącach styczeń – marzec 2020r. odnotowano jedno przestępstwo popełnione w przestrzeni publicznej – była to kradzież, jednak zdarzenie to nie miało miejsca w bezpośredniej okolicy pawilonu „Merkury”. 2. Analiza wykroczeń - Straż Miejska Miasta Krakowa Zarejestrowane w 2019 roku wykroczenia obejmowały 46 zdarzeń, 25 z nich dotyczyło niestosowania się do znaków i sygnałów drogowych. Kolejne 6 wiązało się z zanieczyszczeniem miejsca publicznego. Następne 5 obejmowało niszczenie zieleni przez pojazdy, równoliczne były naruszenia przepisów o ruchu drogowym. Dwukrotnie odnotowano spożywanie alkoholu wbrew zakazom. Ponadto w 2019 r. na analizowanym obszarze jednokrotnie: umieszczano nieprzyzwoite napisy (bądź rysunki, ogłoszenia itp.), używano nieprzyzwoitych słów oraz niezachowano ostrożności przy trzymaniu zwierzęcia (w wyniku czego doszło do zaatakowania osoby). W 2020 r. na analizowanym obszarze odnotowano łącznie 19 wykroczeń, 9 z nich związanych było z niestosowaniem się do znaków drogowych i pozostałych zdarzeń notowanych z art. 97 (naruszanie przepisów o ruchu drogowym), 5 kolejnych dotyczyło niszczenia zieleni przez pojazdy, następne 2 zanieczyszczenia miejsca publicznego. Jednokrotnie wystąpiły wykroczenia: z tytułu palenia tytoniu w miejscach zabronionych, używania słów nieprzyzwoitych, tamowania i utrudniania ruchu pojazdów. Na podstawie rozmieszczenia zdarzeń zauważono, że w bezpośrednim sąsiedztwie pawilonu handlowego „Merkury” nie zgłoszono wykroczeń. 3. Analiza danych w obszarze nadużywania alkoholu – Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie Ostatnim etapem przeprowadzanej analizy bezpieczeństwa było zwrócenie uwagi na dane z Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie. Pod uwagę wzięto zdarzenia mające miejsce w przestrzeni publicznej. Całkowita liczba zdarzeń wynosiła 16, z czego aż 12 z nich dotyczyło leżących osób, które były pod wpływem alkoholu. Pozostałe 3 interwencje dotyczyły awantury w miejscu publicznym, natomiast jedną określono jako zachowanie wywołujące zgorszenie. Natomiast na przestrzeni trzech pierwszych miesięcy 2020 roku zanotowano 4 zdarzenia mające miejsce w przestrzeni publicznej. Jednak żadne z nich nie miało miejsca w bezpośrednim sąsiedztwie pawilonu handlowego „Merkury”. Podsumowanie Z przeprowadzonej analizy bezpieczeństwa, nie tylko na obszarze pawilonu handlowego „Merkury”, ale także na terenie 20 ha bezpośrednio przylegających do niego, wynika, że obszar ten charakteryzuje się stosunkowo niskim poziomem czynów zabronionych. Przestępstwa, które są tam odnotowywane to kradzieże (5 razy) i niszczenie cudzych rzeczy (4 razy) – dot. 2019 r. oraz jedna kradzież z okresu styczeń – marzec 2020 r. Ponadto na analizowanym obszarze zanotowano w 2019 roku 46 wykroczeń, z czego ponad połowa dotyczyła niestosowania się do znaków i sygnałów drogowych. Warto jednak zwrócić uwagę na dane z Miejskiego Centrum Profilaktyki Uzależnień w Krakowie – z 16 interwencji, aż 75% dotyczyło nietrzeźwej osoby leżącej. Bez wątpienia wpływ na to ma lokalizacja tamtejszych sklepów, w których można zakupić napoje alkoholowe. Należy podkreślić, że w takich przypadkach rekomendowane są inne działania, mające na celu poprawę bezpieczeństwa tego typu obszarów. W tym przypadku adekwatniejsze jest m.in. wzmocnienie patroli funkcjonariuszy SMMK i Policji, niż założenie monitoringu wizyjnego. Ponadto z danych przekazanych przez Komendę Miejską Policji wynika, że na analizowanym obszarze znajduje się kilka kamer, których administratorami są podmioty prywatne. Warto podkreślić, że zapisany obraz z tych kamer może być wykorzystany przez Policję i stanowić materiał dowodowy w przypadku popełnienia przestępstwa. W związku z powyższym przedstawiony Projekt Budżetu Obywatelskiego opiniuje się negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 2 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Budynek znajdujący się przy al. Pokoju 14

Opis projektu

W ramach projektu zostanie zainstalowany monitoring na budynku pawilony handlowego "Merkury".

UZASADNIENIE PROJEKTU

"Merkury" to najbardziej znany pawilon handlowy na Grzegórzkach. Od lat korzystają z niego liczni mieszkańcy, a także przyjezdni. W związku z wieloma incydentami, związanymi w szczególności z kradzieżami oraz oszustwami, których ofiarami są starsze osoby, konieczne jest zamontowanie monitoringu na budynku pawilonu. Kamery wpłyną na zwiększenie bezpieczeństwa w tym rejonie.

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Zakup i montaż monitoringu Realizacja zadania 8 000,00 PLN
8 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wykonanie monitoringu I-II kwartał 2021
powrót